Sterilisera eller inte?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Sterilisera eller inte?

Inlägg av miniz »

Kära alla!

Jag har kommit sà làngt i livet att jag bestämt att nog är nog.
Med mina 37 àr och mina 4 underbara barn har jag kommit fram till att jag varken vill eller orkar bära fram fler barn.

Jag vill inte använda hormoner, kondomer eller kopparspiral. Sà vad kvarstàr?

Är det nàgon som vet om negativa sidor vid sterililsering av kvinnor?
Vad kan hända, annat än att jag àngrar mig?
Blir det nàgra rubbningar med mina hormoner?

Jag har googlat utan att hitta nàgra skräckexempel, sà jag är ganska lugn.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Miniz, jag går och grunar lite i samma banor. Men att sterilisera mig är inte alls aktuellt. Jag är inte säker på att jag är klar med barnafödandet. Vilket är lite problematiskt, för min man säger att han är säker. Han har de barn han ska ha.
Och han är redo för en procedur. Vilket är relativt oproblamtiskt för den delen av befolkningen, om jag förstått saken rätt. Till och med med en viss, eventuell, möjlighet att reversera.
(Man lever på hoppet :lol: )
Jag tänker så här; nu har min kropp gått igenom tre graviditeter, med allt vad det innebär av hormoner, förlossningar och allehanda fysiska äventyr.
Blir vi eniga om att vi har de barn vi ska ha, så är det inte jag som ska till sjukhuset.
I jämställdhetens namn.
:lol: 8) :roll:

Kram
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Du kan fà min gubbe, för han är inte säker. :lol: Han vill ha fler. Lätt för honom att säga, men jag känner att det är nog.
Jag fick jobba länge med honom att han skulle tänka pà att jag skulle sterilisera mig.
Att han ska göra det, den grejen finns liksom inte.
Det tycker jag är ok, inte fantastiskt, men det är ok.
Det är hans kropp, hans val.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ok, vi byter. 8)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har förstått att den risk som kan vara är en viss (låg) risk för utomkvedes havandaskap (enligen en kollega som gjort det). För mig är det ett klart alternativ när jag vet att jag är klar... 8)

Vad gäller mig eller maken så väljer jag mig, den dagen. Jag och barnen kan dö, och då har han möjlighet att starta om när helst, även när han är sextio om han skulle vilja. För mig tar ju den möjligheten slut med åren.
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Jag har en vän som steriliserade sig i anslutning till sista önskade graviditeten, det blev komplikationer efteråt och det slutade med att hon fick operera bort hela livmodern, till henns stora sorg och förtidiga inträde i klimakteriet. Så... i valet mellan manlig och kvinnlig sterilisering skulle jag förorda manlig. Ett enkelt ingreppp där mannen går hem direkt och möjligen lider av lite ömhet lokalt ett tag. Den är dessutom möjlig att ångra (även om man inte får säga det) till skillnad från den kvinnliga.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Vi har diskuterat saken fram och tillbaks och ocksà tänkt i de banor som ni TorpSara, att han kan börja om ifall han vill. Jag skulle nog inte orka börja om nu ens... Men män börjar ju ofta om, jaja, dom om det.
Jag har tänkt leva längst av oss tvà och han kommer att älska och ära mig till han dör. :lol:
Sà han behöver inte börja om. :wink:

Jannika, jag tycker ocksà det kan vara en mansgrej, men om man inte vill sà vill man inte. Det är en stor avgörelse och den ska inte pressas igenom. Det kan bli dàrlig stämmning med annat grums och skit.
Kompikationer vill man ju inte ha. Ushnej, stackars din vännina.

Nya mamman, vi fàr träffas och diskutera saken. 8)
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Nej herregud! Inget tvång eller övertalning. Mitt inlägg var mer en replik på Saras inlägg. Men OM man är i en relation där man kan välja så tycker jag det är ett lätt val ur flera aspekter.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Det är inte läge för mig på lång väg (hoppas jag) men har kollat lite på detta ingrepp...Speciellt då jag under första året kände att en till älskling bara inte skulle gå av olika skäl. Iaf, jag läste detta:

A new development, reported in 2009, is a 15-minute operation which involves putting a tiny ‘transmitter’ device into each Fallopian tube . It gives out a low-level radio signal which creates heat and thus blocks the tube. How effective this will be still remains to be seen.

Kanske kan vara ngt?

Värme :heart: /Luvisen[/quote]
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

jag gjorde ingreppet för ett år sedan.
Innan man får tid för det får man fräffa en kurator. När jag berättade att vi inte är helt säkra på vem av oss två som skulle steriliseras sa hon något i stil med att "det är DIN kropp och DU ska veta om DU vill ha fler barn eller inte. Om ni separerar imorgon, kommer DU att vilja ha barn med en annan eller inte osv..." Man får liksom bestämma för sin egen del, så att säga.
Själva ingreppet tog 10 minuter och en timme senare körde jag hem. Det är ett ganska nytt ingrepp som inte kallas för operation ens. Beskrivs här http://www.aftonbladet.se/wendela/article404508.ab
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Intressant Luvisen!

Och mycket intressant LenaK! Ska absolut kolla upp saken, om de har lärt sig det här nàgonstans nära. Jag tyckte helt spontant att det lät lite otäckt att de lämnar nàgot inne i kroppen, men det är mànga som har skruvar och grejer, sà det betyder kanske inget alls.

Jannika, jag tycker som dig!
Om man kan välja sà är det helt klart mannen som ska under kniven.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

miniz skrev: Om man kan välja sà är det helt klart mannen som ska under kniven.
Ni är så generösa och härliga. :lol: :lol:

Förfärlig story Jannika! :shock: Detär ju nått man verkligen inte vill ska hända. :( Min kollega gjorde enligt Lenas variant. Jag trodde i min enfald att det var så det gick till i dag. :?
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

TorpSara skrev:
miniz skrev: Om man kan välja sà är det helt klart mannen som ska under kniven.
Ni är så generösa och härliga. :lol: :lol:
Ja, det bjuder jag pà! :lol:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Härom veckan stod det en del i pressen om en kvinna som dött p g a en titthåls-sterilisering. Det lät ju inte så kul.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3942677

Sällsynt med komplikationer
Varje år genomförs cirka fyra tusen steriliseringar i Sverige.

Det är vanligtvis ett ingrepp med få komplikationer, enligt Ian Milsom, professor i gynekologi vid Sahlgrenska akademin i Göteborg. Han understryker att alla operationer alltid är förenade med risker.

I samband med titthålskirurgi finns det alltid en risk att man skadar inre organ, som tarmarna, urinblåsan eller ett blodkärl.

– Sådana komplikationer är ovanliga, men kan i enstaka fall vara livshotande. Det har också rapporterats tidigare att kvinnor har dött i samband med en steriliseringsoperation, säger Ian Milsom.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mata skrev:Härom veckan stod det en del i pressen om en kvinna som dött p g a en titthåls-sterilisering. Det lät ju inte så kul.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3942677

Sällsynt med komplikationer
Varje år genomförs cirka fyra tusen steriliseringar i Sverige.

Det är vanligtvis ett ingrepp med få komplikationer, enligt Ian Milsom, professor i gynekologi vid Sahlgrenska akademin i Göteborg. Han understryker att alla operationer alltid är förenade med risker.

I samband med titthålskirurgi finns det alltid en risk att man skadar inre organ, som tarmarna, urinblåsan eller ett blodkärl.

– Sådana komplikationer är ovanliga, men kan i enstaka fall vara livshotande. Det har också rapporterats tidigare att kvinnor har dött i samband med en steriliseringsoperation, säger Ian Milsom.
Ja, men det finns ju alltid en risk, vid varje typ av ingrepp. Folk dör ju vid blindtarmsoperationer också.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"