Sterilisera eller inte?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Här steriliserade sig maken för något år sedan. Han hade, som Nya Mamman skriver, fått de barn han skulle ha...tom svårt att ta hans beslut. Han gjorde för för min och vår skull för i och med sitt arbete hade han sett nog med konsekvenser av hormoner...Är givetvis glad över det och tänker fortfarande på att det är reversibelt... :D

:heart:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Jo, precis.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Hopps, jag menade "jovisst" till Torpsara. :D
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Mata skrev:Jo, precis.
Det är ju alltid en risk. Med allt!

Och Susanne*, jag har inte sett vad hormoner kan göra, men kännt det pà mig själv genom flera unga àr jag knaprade p-piller. Dock inte sà mànga àr, för hormoner var inte min grej, alls.

Màste kolla upp det där Essure-grejen som LenaK länkade till. Det làter väldigt intressant.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av miniz »

Ja ha! Jag kollade upp essure och blev i fyr og flamme, var hos läkaren som sa att jovars inga problem, men jag fick gà hem och tänka pà det i fyra -4- mànader. Helt idiot tänkte jag och gick hem och var säker i min sak, men sedan började jag tänka och grubbla och kom fram till att jag inte törs göra det. :roll: Jag är rädd att jag ska fà huvudvärk. :shock: jaja, om jag är rädd för det fàr jag nog det, tänkte jag, sà det blidde inget. Min rädsla förklaras av att jag fàr en liten lätt huvudvärk när jag har mens och använder mooncup (som jag annars älskar). Det blir liksom för tätt pà ett sätt. Sà tänkte jag att ska det bli tätt hela livet ut, nej tack. Det blir det nog inte, men psykosomatiskt är det redan kört. :lol:

Sà dà satte jag in en hormonspiral i fyra mànader. Men jag blir inte vän med hormonerna, hittar inte freden med dem, sà in bara och rycka ut den.

Sà nu är det tillbaka till inget och kondom...
Men jag känner mig hel och ren iallafall. Alltid nàgot. :lol:

Snälla nàgon. Kom med en bättre lösning!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Manfred10 »

Hört talas om "finska rycket" :wink:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Sarisparis »

Svâra funderingar och jag har inga râd att komma med. Jag gâr själv i liknande tankar (men sterilisering var inte med pâ alternativlistan) dâ jag inte heller vill ha en massa hormoner i kroppen. Jag hade nästan bestämt mig för kopparspiral. Fâr jag frâga vad du ser för nackdelar med en sâdan?

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av TorsMamma »

OHNO!!! INTE kopparspiral säger jag som träffat massa kopparförgiftade kvinnor tack vare denna.

Så jag ber er, inte koppar spiral. [-o<
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Sarisparis »

:shock: Kan du berätta mer, TorsMamma?

:? Sâ dâ har man att välja pâ hormoner och sterilisering och förgiftning? :-k Spännande det här. :shock:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av TorsMamma »

Det är bara att slå upp kopparförgiftad på wiki tycker jag så inser man snabbt allt som kan hända.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Zinkbrist
För höga blodvärden av koppar leder till att det är svårare att ta upp zink, varmed zinkbrist kan uppstå vid kopparförgiftning.[10]
Läs alltså också allt som kan hända vid zinkbrist! FÖr att inte tala om immunförsvaret!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Koppar
Koppar är ett livsnödvändigt spårämne för människor, djur och växter. Men samtidigt kan förhöjningar av kopparhalten ge upphov till skadliga effekter på mark- och vattenorganismer. Sådana effekter kan uppträda vid de halter som uppmäts i förorenade miljöer till exempel i storstäder.
Vi talar alltså spårämne här. Inte en mineral man bör ta. Det tydligaste tecknet på kopparbrist är tidigt grått hår.

jag har gett min man som blev gråhårig före 30 lite extra koppar och på så sätt förhindrat grått hår.

Men jag är över 40 och har inga gråa hår och har varit kopparförgiftad av att bara dricka vatten med för mycket koppar i. Jag fick sådana hämska biverkningar att jag lider av dem än. Så jag vill inte rekommendera koppar spiral då de flesta av oss faktiskt mera lider av zinkbrist. (som är antagonisten till koppar)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Sarisparis »

Tack TorsMamma :heart:

Ja, det var vad jag hittade när jag snabbsökte ocksâ. Nu tog jag en vända till (Google) och hittade den här sidan som jag tyckte var väldigt intressant :lol:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=120726

miniz, du kanske skulle fundera pâ en "persona"? (detaljer i trâden ovan)

:? Fasen ocksâ, jag som var sâ säker pâ kopparspiral. Jag ska läsa ett varv till sen blir det att vara väldokumenterad inför mötet med min gynekolog om nâgra veckor.

Just nu tar jag p-piller (Cerazette) och de passar mig alldeles utmärkt egentligen. Det är bara det här med att stoppa i sig hormoner dagligen âr ut och âr in som gör mig rädd pâ sikt. Nâgon som har nâgon âsikt om hur farligt det egentligen är / kan vara?

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av TorsMamma »

Jag har valt att använda p-ring, det är den lägsta halten hormoner jag har hittat och den verkar ganska lokalt. TYcker det funkar bra för mig. Men jag behöver hormonerna för att må bra har det visat sig. Jag blir en häxa utan. :D

Nu skall jag läsa länken. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av miniz »

Tack för länken, den ska jag läsa.
Kopparspiral vill jag inte ha för att det ofta följer massiv blödning med den. Jag tycker redan det är synd (pucko) att blöda sà mycket varje mànad för ingenting (det enda positiva är att vi kvittar oss med en massa uppsamlat skit som männen inte fàr göra (traditionell kinesisk medisin teori)) sà att sätta in nàgot som gör att man blöder mera, nej tack. Plus sà tänker jag att kroppen försöker kvitta sig med den och därför pöser pà med blod för att fà ut den. Samma med hormonspiral, i början blöder man lite hela tiden, till hormonerna tar kontroll och kroppen tappar kontrollen.

Som torsmamma, finns det människor som màr bättre med hormoner, men jag är inte av dem och jag tror det finns andra sätt att gà än att ta hormoner. Jag hàller pà att utbilda mig till shiatsu praktiker och läser annan medisin än det vi utövar här i väst. :wink:
Manfred10 skrev:Hört talas om "finska rycket" :wink:
Jag är ju egentligen finsk, sà det förklara kanske ett och annat. :lol:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Stilla »

Jag är jättenöjd med kopparspiral sen snart 7 år och jag mår jättebra. Hormoner är jättestora miljöbovar när de kommer ut i vattendragen. Förutom vad de gör med kroppen.

:D
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Tetz »

Hoppla, det här var en intressant tråd! :shock: :D

Jag hade precis bestämt mig för kopparspiral, men nu känns ju det sådär.

Hormoner vill jag inte peta i mig eftersom jag inte vill rubba den lilla balans min kropp byggt upp sedan jag slutade med p-piller för fem år sedan :? Mina slemhinnor flippar ur fullständigt och min vestibulit blir överdjävlig :twisted: :cry:

Jag tycker det är lite väl taskigt av universum att ge mig problem med att både bli gravid och att inte bli gravid :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"