Träskbekymmer och andra småsaker

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
hanna-raori
Inlägg: 104
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 04:59
Ort: Belgien

Träskbekymmer och andra småsaker

Inlägg av hanna-raori »

Halloj

här lever livet! Emil är en superenkel liten herre som äter mycket bra, sover gott och skrattar mycket. Vi har några småproblem som jag skulle vilja ha lite hjälp med bara...

Först, Emils schema (ca 15 timmar sömn, 9 timmar vaken):

6-8 vaken (ensamlek)
8-9.30 sova
9.30-11.30 vaken (ute)
11.30-14 sova
14-16 vaken (jobba)
16-17.30 sova
17.30-19 vaken
19-19.30 sova 20 min
19.30-21 vaken (bada, pyjamas etc)

Från början har haft bra nätter sovit ibland 9-10 timmar på raken, men nu har han börjat vakna tidigt på morgonen då och då, runt 5, jag har provat vagna, men det funkar inte, så jag ger honom bröstet, han äter en 20 min måltid och somnar om. Sen väcker jag honom kl 7 istället, vilket pajar dagen lite. Jag vet ju att han KAN sova från 21-6 utan problem, så det borde ju funka att vagna över den lilla skarven, eller? Överlevnadsångesten måste ju vara stillad nu, jag har ju gett honom mat vid minsta pip sen han föddes :roll:

Under dagarna så är det bara eftermiddagen som strular, tiden mellan 16-21. Jag förstår inte varför... Jag känner att jag gett allt han behöver i form av social delaktighet, kärlek, underhållning, mat, intressanta saker att titta på osv under dagen. Jag jobbar hemma, så det är lätt fixat :thumbsup

Kl 16 ska han sova 1,5 timme, men han vaknar ALLTID efter 45 min. Jag får stå och vagna fram och tillbaka i ytterliggare 45 min och har gjort så ELLER tagit upp honom tillslut, varje dag sen han föddes. Nått som givetvis måste brytas snarast! Men jag tänker: vagningsträsk! Han har gått och blivit vagningsberoende :oops:

I praktiken: Jag lämnar en lugn, vagnad, sömntung kille med en ramsa, jag har en 2-årig dotter som behöver mig runt middagstid, jag har jobb som ska göras... (17 kor och 10 barn liksom) men han skriker upp sig riktigt ordentligt så snart han insett att vagnen inte rör sig längre. Jag kurade min dotter och har läst Barnaboken 10 gånger, så jag vet hur man ska göra, både med vagning och ramsa, men jag undrar om en 2 mån är kapabel att lyssna till ramsan än? Jag har sagt den varje gång han varit lugn och sömntung sen han föddes och ibland ramsar jag istället för att vagna. Han behöver verkligen denna 1,5 timmes tupplur, senare en 20 minutare som brukar vara GANSKA enkel att genomföra. Några tips hur man ska få stopp på träsket?
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ett vanligt problem ju äldre de blir. Enklast brukar vara att steka ambitionen på lång lur på eftermiddagen och natta tidigare. Då får man kankse nattmål vid 04 igen eller så tar man upp och matar vid 23.

Med Edvard ville jag ha "hel" 10-timmarsnatt, men med facit i hand hade det varit mindre gnissel på dagen om jag hade funnit mig i att ha kvar nattmålet ett tag till. Det ÄR onekligen rätt få månader det handlar om. Säger jag NU ja... 8)
hanna-raori
Inlägg: 104
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 04:59
Ort: Belgien

Matvägran hos en snart 5 månaderskille

Inlägg av hanna-raori »

Behöver lite råd nu... Allt har varit sjukt fint och enkelt med Emil, men sen vi införde 12 timmars nätter för ett par veckor sen, har det blivit lite knas.

Så här ser det ut:

7 Glad godmorgon, mjölk (i sömnen)
9-9.45 Sova
10 Smakis + mjölk
12-14 Sova
14 Mjölk (i sömnen igen)
16-16.45 Sova
17 Välling i STOOOR flaska utan påfyllning
18.30-19 Bad, bus, nattslurk, läggdags

Här kommer strulet jag behöver svar på:

1) Emil "matvägrar"!! Han vill inte ha flaskan eller smakis i positionen "ömma järngreppet" längre. Han spänner kroppen i en båge och vi får lirka honom att äta genom att stå gungande framför TV'n, halvsittande i soffan eller mata medan han fortfarande sover (då han gulpar i sig allt!) Nu har vi anpassat matningen efter honom- det har ju blivit jättekonstigt. Vi fattar verkligen inte vad som har hänt...

2) Läggdags blir ALLTID uppskjuten 30-45 min, eftersom han matvägrar och vi vet att han inte kan sova 12 timmar med en halvfull mage. Somnar gör han så gott som utan problem, fast vi får vagna och ramsa ett par gånger... (ska man inte ha slutat med det nu?) Det brukar ta 5-10 min av protesterande, ramsande, vagnande innan han accepterar och somnar.

3) I vargtimmen, runt kl 5-7 är det dags igen. Vagning, ramsande, fram och tillbaka. Han somnar om, men vaknar snabbt igen. Ju mer vi springer in och ut, desto värre blir det. Vi har släppt in vargar! Eftersom vi ramsat sen han var nyfödd, ska man bara pangramsa då han vaknar i vargtimmen? Räcker det? Om han vaknar igen då 5-10 min senare? Ska man ramsa igen? Vagna? Hur gör vi för att slippa fastna? Vågar man till och med gå så långt att inte göra nått alls? Bara vänta och se om han somnar om av sig själv?

Han har ALDRIG lämnats ifred då han vaknat- dag eller natt. Vi har alltid varit där med ramsa, vagning och SEN väntat. Men så kan det ju inte fortsätta. Nu har vi gjort honom beroende tror jag.

Tacksam för tankar?

xxx
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Hej Hanna :D ,

Jag tycker att ni verkar ha bra struktur pâ dagarna, synd dâ att lilleman inte spelar med och äter när han ska :D
Vâr lillebror blev ocksâ svârare att mata i famn nân gâng runt fem mânader (för nyfiken pâ allt runt omkring) sâ dâ gick vi över till barnstol (med kudde för att stötta). Blir han för trött i ryggen kanske ni kan testa babysitter om ni har en sâdan (eller vad det nu heter pâ svenska, 'transat' pâ franska :roll: ). De smâ blir större fortare än vad man inser, jag skulle tippa pâ att han vill vara mer aktiv själv i sitt ätande. Ge honom en sked och lât honom klämma pâ nâgot ätbart medans du lastar in det du kan.
hanna-raori skrev:Han har ALDRIG lämnats ifred då han vaknat- dag eller natt. Vi har alltid varit där med ramsa, vagning och SEN väntat. Men så kan det ju inte fortsätta. Nu har vi gjort honom beroende tror jag.
Ja, jag tror att du har helt rätt :wink: :lol: Lite mer förtroende för Emil vore nog pâ sin plats. Han kanske behöver en liten stunds knök och bök för att hitta lugnet, utan att behöva bli pâmind hela tiden om att han ska sova (det vet han ju vid det här laget!).
Där i vargtimmen skulle ni kunna ge en pangramsa, klar och tydlig, och sen lâta honom vara. Sâ att han inte tror att det är morgon bara för att han râkat vakna. Om ens det, jag har märkt att tystnad kan vara väldigt effektivt ocksâ, men eftersom ni hittills verktygat friskt sâ skulle jag rekommendera en ramsa i övergângsskedet sâ att sâga :wink:
hanna-raori
Inlägg: 104
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 04:59
Ort: Belgien

Inlägg av hanna-raori »

Haha! Problemet löst! Han ville bara inte vara bebis längre. Nu äter han bra och sover gott igen :) jag tog torpsaras råd och startade 2 skedmål och 3 flaskmål. Det gillade han!

Däremot kommer vi INTE över 11 timmar!! Trots pangramsande, vagnande, väckarklocka och annat... Jag väcker honom efter alla tupplurar, men på morgonen är det fortfarande han som väcker oss. Jag gissar att det kommer lösa sig med tiden, varefter han äter mer skedmat. Vad tror ni?

Xxx
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

hanna-raori skrev:Haha! Problemet löst! Han ville bara inte vara bebis längre.
:lol: Ja, visst blir man ställd när de blir stora sâ fort!
hanna-raori skrev:Däremot kommer vi INTE över 11 timmar!! Trots pangramsande, vagnande, väckarklocka och annat... Jag väcker honom efter alla tupplurar, men på morgonen är det fortfarande han som väcker oss. Jag gissar att det kommer lösa sig med tiden, varefter han äter mer skedmat. Vad tror ni?
Jag tror som du att skedmat ger längre sömn. Men sen kan man ju ocksâ se det som ett plus att ha 11timmarsnatt nu för att sen kunna införa 12timmars vid kommande schemaändringar (tex när man tar bort sista luren). En smaksak!

Ha sâ kul med storakillen (och storasyster förstâs!). :D
hanna-raori
Inlägg: 104
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 04:59
Ort: Belgien

Re: Träskbekymmer och andra småsaker

Inlägg av hanna-raori »

Nä! Han lyckas fortfarande inte komma över 11 timmar på natten! Nu är han 8 månader och de senaste 2 månaderna har vi provat alla möjliga tips och råd ang. tidiga mornar- vargtimmen. Det går inte- vad ska jag göra?

Så här ser det ut:

19.30-6.30:
sover med storasyster (som är tyst som en mus hela natten) Emil vaknar alltid 6.30 och här har vi provat allt: väckarklocka kör vi redan med sen många år tillbaka, pangramsa gör saken värre, ignorera honom med tystnad funkar ibland, men bara 5 min. Hänga tvätt och pyssla utanför rummet funkar inte heller, musik gör saken värre... Vi har till och med gått in för att buffa till sömns eller solfjädra, men då bryter självklart helvetet löst. Vi brukar vänta till 6.50-7, men sen kommer storasyetr traskande så klart. Inge kul att bli väckt av en gnällande bebis :roll:

9-9.45 sover morgon, allt bra.

10: äter banangröt + en flaska mjölk

12-14: sover som en gris, inga problem.

14-15: dricker en flaska soppa

16: eftermiddagslur- JÄTTESVÅR! (har varit så sen han föddes). Han tar alltid 15-30 min på sig att somna och alltid gnällande och gråtande :cry: Jag har backat, buffat, lugnat. Jag har ibland lämnat honom eftersom han VET att han ska sova. Det blir värre ju längre jag väntar också. Är det läggning 16.15 så tar han ibland 45 min på sig att somna!!! Ibland blir det bara 20 min lur.

ca 17: middag! Han äter som en kung, både förrätt, varmrätt och efterrätt. Och en knäckemacka. Helt ok.

18.45 bad, pyjamas, välling, skratt i massor och läggdags kl 19.30. Också till 10-20 min gnällande. Igen- stackars storasyster. Inte så konstigt att hon ibland kommer ut och är irriterad.

Fråga 1: Vad sjutton ska jag göra med det tidiga uppvaket? Jag har funderat på om det kan ha med mat att göra, men jag kan omöjligt klämma i honom mera. Han är inte så galet hungrig på morgonen heller- tror att det måste vara vi som gör något fel :-k

Fråga 2: Varför gråter och gnäller han fortfarande vid läggning? Har jag missat att lugna honom någonstans? HUr backar man ett Barnaboksbarn? Kan man göra en minikur eller nått? Hur gör vi i så fall det utan att störa storasyster? Dom väcker ju varandra: hon vaknar för att han skriker, han somnar kanske om, men hon klättrar ur och om vi ska säga: "klättra i sängen igen! Det är natt!" så protesterar hon och väcker lillebror som äntligen somnat om...

Vad tycker ni att jag ska göra?

Kramar i massor till de underbaraste människorna på jorden! :heart: :heart: \:D/ :heart: :heart:
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Träskbekymmer och andra småsaker

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Några saker slår mig direkt (jag har inte läst hela din tråd så du får ursäkta om det varit på tapeten förr)
hanna-raori skrev: Nä! Han lyckas fortfarande inte komma över 11 timmar på natten! Nu är han 8 månader och de senaste 2 månaderna har vi provat alla möjliga tips och råd ang. tidiga mornar- vargtimmen. Det går inte- vad ska jag göra?
11 timmars natt är ju inte fy skam det heller, eller hur? Så ett förslag är att anpassa daglurarna så ni kommer upp i rätt antal timmar? Eller lägg honom 19.00? Då hinner han böka klart tills storasyster ska in och lägga sig.
hanna-raori skrev: Fråga 2: Varför gråter och gnäller han fortfarande vid läggning? Har jag missat att lugna honom någonstans? HUr backar man ett Barnaboksbarn? Kan man göra en minikur eller nått?
Ja, i ert fall tror jag på mer mat, rejäl mat. Liten har blivit stor och nu lägger han Allt krut på middagen som det ser ut. God och lång sömn bygger på hela dagens intag.

Sen kan jag tillägga att min Lilla L inte somnade ett enda pass utan att gräla, böka, ibland gråta en skvätt, ibland bara hojta rakt ut fram tills 10 månaders ålder. Jag har märkt här på forumet att sådan små människor finns - dom avslutar dagen med lite dramatik. När jag började Lyssna på henne så insåg jag att hon mer stånkade sig igen om dagen och allt som hänt och somnade med ett vrål som typ lät som " nu jxxxlar somnar jag!" Och sen sov hon. Det är rätt mycket sån hon är som person :D :lol: :heart:

Förslag på ert schema:
6.30: Väckning (börja med att väcka med klocka och möte i stor glad stil)
Välling? Sen second breakfast vid 7.30 med plockmat med er andra vid bordet med massor av smör på små mackor, frukt bitar etc.

9-9.45 sover morgon, allt bra.

11.00 lunch, lagad mat, fyll på flaska så han är proppis

12-14: sover som en gris, inga problem.

14-15: dricker en flaska soppa, lägg till en smörgås eller banan

16: eftermiddagslur- JÄTTESVÅR! (har varit så sen han föddes). Det var samma här hemma kan jag säga. Blev faktiskt aldrig helt bra men lugnare med stor mellis. Bäst var dra ut med vagnen i parken, funkar det med era tider?

ca 17: middag! Han äter som en kung, både förrätt, varmrätt och efterrätt. Och en knäckemacka. Helt ok.

18.15 bad, pyjamas, välling, skratt i massor och läggdags kl 19.00.

:arrow: är ni ute rejält varje dag?
:arrow: får han vara med och jobba tillsammans med er? Vika tvätt, fixa disk, laga mat? Social delaktighet är den bästa medicinen för allt trassel (förutom mat då :lol: )

Som sagt, några tankar från mig!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Träskbekymmer och andra småsaker

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej igen!

Missade att tipsa om länkar om 8 månaders ångest. Ligger under Våra favoriter Hänvisningslänkar.

Det låter ju som det inte är nya problem som ni tampas med men det kan vara värt att läsa på om 8 månaders ångesten. Livet är ofta lite mer känsligt och tårfyllt just då :heart:

Hälsningar
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
hanna-raori
Inlägg: 104
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 04:59
Ort: Belgien

Re: Träskbekymmer och andra småsaker

Inlägg av hanna-raori »

Tack så hemskt mycket för ett fantastiskt svar!

Parksväng har jag inte tid med på eftermiddagen plus att vagnen han har nu är så dum, Bugaboo sittinsats- han kan ju inte ligga på mage längre, utan ligger rakt på rygg. Han fattar inte alls att han ska sova.

Jag jobbar hemifrån och här är det alltid 100% social delaktighet, morgon till kväll. Storasyster är väl insatt i en modedesigners vardag och idag lagade hon faktiskt middagen- köttbullar som hon stekte själv, 2,5 år =D> Jag vet att hon var delaktig vid 8 mån, men jag kan inte få in samma rutin med lillebror. Jag vet inte riktigt varför- han är liksom inte intresserad som Storasyster var. Jag jobbar på det i alla fall.

Utomhus är vi varje förmiddag 1-1,5 timme, på deras villkor.

Igår redan provade jag nya tider, vet inte om det är bra, men både igår och idag har varit jättebra! Eftersom det alltid krånglat på eftermiddagen med sömn och det är också enda gången på dan som han verkligen inte är trött, så provade jag att helt ta bort eftermiddagsluren... Strular det kan jag ju alltid ge honom en 5 min. Jag förlängde också morgonluren från 45 min till 1,5 timme, då jag kan jobba ostört när Emil sover och Elsa är på förskolan. Trodde inte att det skulle funka, men det gjorde det!

Emil har varit på strålande humör hela dagen, har ätit själv och det var JAG som väckte dom i morse kl 6.30!

NU:

6.30 Vakna, välling på mysmadrassen i syskonrummet. Ensamlek. (utvilad mamma gör Pilates eller tar promenad och duschar)
7.30 Frukost (SMART Clara!)
8.15 Långpromenad till Elsas skola
9-10.30 Sova (mamma jobbar HÅRT!)
10.30 Banangröt och flaska mjölk
11.30 Långpromenad igen för att hämta Elsa.
12.30-14.30 Sova 2 timmar (mamma jobbar, samt ibland föser tillbaka kissnödig och nyfiken Elsa till tupplur/ eftermiddagsvila med dinosaurieböcker)
15 Soppa, fikamys i soffan
ca 15.30-16.30 Design studio med barnen (sy, måla, designa, leta tyger, prassla med mönsterpapper och nåla på saker, samt klippa trådar med mammas stora sax)
16.30-17.30 Laga middag, äta middag (jag skopar in barnmat medans Emil tuggar på "riktig" mat.
17.30-18.30 Mys, läs och lek på mysmadrassen i syskonrummet.
18.30 Bada, välling, skratt, läggdags runt 19.15

Känns välarbetat och för första gången på länge känns det som detta schema kommer funka hur bra som helst!

Tack för jättebra inspiration Clara :)
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Träskbekymmer och andra småsaker

Inlägg av Nimrah »

Eftersom det alltid krånglat på eftermiddagen med sömn och det är också enda gången på dan som han verkligen inte är trött, så provade jag att helt ta bort eftermiddagsluren... Strular det kan jag ju alltid ge honom en 5 min. Jag förlängde också morgonluren från 45 min till 1,5 timme,
Hej! :)

Ditt nya schema ser finfint ut. Två lurar passar många mkt bättre vid denna ålder. Som sagt behövs det kan man alltid få sig en kortlur. Sedan tror jag inte att du behöver vara rädd för att lägga tidigare det kan också råda bot på tidiga mornar lustigt nog :) . Sömn föder sömn du vet?!


/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Träskbekymmer och andra småsaker

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
hurra säger även jag,
men räcker verkligen banangröt för att mätta en ung man undrar jag?

Gröt är välling i annan form bara, jag tänker potatismos med smör, majs, kyckling, ärtor att plocka osv. Dvs gårdagens rester serverat med smör =P~

Annars låter livet kalas! Härligt med en studio att klippa i och nåla i, bra jobbat!

kram och

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
hanna-raori
Inlägg: 104
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 04:59
Ort: Belgien

Re: Träskbekymmer och andra småsaker

Inlägg av hanna-raori »

Jag tror att jag behandlar honom lite väl mycket som "bebis" ibland... Idag fick han köttbullar och makaroner på en tallrik- har nog aldrig sett honom så nöjd. Det är nog dags att lita på att han kan tugga (med sina tre tänder) själv nu...

TACK fina ni!

Känns som månaders grubblande helt plötsligt bara försvunnit.

Nu ska jag sy ett par brallor för att fira!
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Träskbekymmer och andra småsaker

Inlägg av Clara Cecilia »

:thumbsup:

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
hanna-raori
Inlägg: 104
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 04:59
Ort: Belgien

Ny bebis, gammal tråd

Inlägg av hanna-raori »

Hej allihop!

Jag har precis fått mitt tredje barn, hon är 5 veckor nu (född 12 juli). Jag har Barnabokat dom två senaste och kurade den första vid 6 mån. Jag kör givetvis också nu med den fantastiska Standard modellen.

Allt har verkligen gått by the book so to speak, hon är en fantastisk liten dam som är med oss i allt vi gör, som protesterar Max 5-10 min per dag, som får alla sina behov tillgodosedda. Jag matar för fullt under 1,5 till 2 tim. Nätterna är också exemplariska (21-06 med tendenser att sova över 04 målet, 01 målet skippat förra veckan),

Däremot är det lite småstrul under dagslurarna och det är det jag behöver lite hjälp med. Jag kan inte få henne att sova mer än 45 min! Jag har vagnat henne i skarvarna och det funkade i början, men efter att ha vagnat och sprungit in och ut med ramsor förra veckan kände jag att jag började trassla till och faktiskt SKAPA sömnproblem där det inte fanns några problem tidigare. Kändes som om jag kurade denna lilla enkla och fantastiska dam, och det tror jag inte behövs... Däremot känner jag att jag har missat nått på vägen? Kanske behöver jag backa tillbaka lite (hur man nu gör det!?).

Under smekmånaden sov hon de flesta tupplurarna som en gudinna, men det hände att jag vagnade redan då i skarvarna. Det kanske jag inte skulle ha gjort? Men jag har aldrig lagt henne om jag inte varit säker på att hon var proppmätt!

Så till och från har hon ändå sovit 2-2,5 tim utan att jag lagt mig i, men då hon vaknar efter 45 min så tycker jag att skriket låter som Anna beskriver: att hungern river i henne och hon vill överleva.

Så jag skulle vilja veta vad ni tror?

Kan det vara så att jag trots allt matande ändå inte lyckats lindra hennes hunger? Jag matar henne ibland mer än 2 tim i streck!! Och då menar jag verkligen matning! Gröt efter 7-rättersmiddag mätt alltså!

Eller är det naturligt att vagna i skarvarna? Hur ska jag i så fall tolka hennes skrik som jag tycker låter som rop på mat?

Jag skulle bli jätteglad för lite feed-back :)
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"