Träskbekymmer och andra småsaker

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Träskbekymmer och andra småsaker

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Stort grattis till lillasyster och välkommen tillbaka! :heart:

Vad fint ni jobbat!! =D> =D> Vilken härlig start i livet hon har fått!

Jag har två små skarvare här hemma och jag höll på att bli tokig på dessa 45-minuterslurar. Mina barn är till största delen flaskmatade, så jag vet ju dessutom att de inte var direkt hungriga. Dock tycker jag det är svårt att höra skillnad på skrik och skrik när de är sådär små..

De började inte sova som folk förrän jag backade undan och gav dem ro att somna om själva. Jag insåg då att jag mest störde... ;) Ramsa är lite för tidigt (används som verktyg från ca 4 mån), men vagningen fungerar ju strålande - det vill säga om man kan tygla sig själv... :lol: Den här tråden är super! http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159

:heart:
hanna-raori
Inlägg: 104
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 04:59
Ort: Belgien

Re: Träskbekymmer och andra småsaker

Inlägg av hanna-raori »

Hej och tack för svaret SaraMilana!

Nu har det gått ett par veckor till och det har verkligen varit upp och ner.. Mest ner :( plus att jag åkte på nån slags post-partum depression vilket inte direkt hjälpte attityden... Men sen hittade jag denna tråd av YlvisPylvis och hennes Samuel och jag hittade hem direkt!! http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=50424

Bebis var ju bara övertrött! Tänk att jag inte fattade det... :oops: Helt sjukt, sen 2 dagar tillbaka sover hon från kl 20.30-08 med en liten nattmatning runt 3-4 snåret. På dagarna lägger jag henne redan efter en timme om hon verkar trött för att inte riskera övertrötthet. De två första dagslurarna har funkat jättebra (OM jag lägger i tid!) hon vaknar oftast efter 45 och jag var tvungen att vagna om ett par varv första luren första dagen, men sen sov hon tryggt utan att jag behövde göra nått alls. Igår vid eftermiddagsluren (runt 17) blev det rörigt... Hon behövde en 20 min lur tänkte jag, men det blev gråt, trött-protest och vagnande i en timme utan nån sömn alls istället... :oops:

Det fortsatte idag tyvärr : hon hade varit vaken bara 1,5 timme när jag la henne för morgonluren. Hon protesterade 15 min, jag gjorde husljud (har typ gjort hela veckans jobb på en lur!!), vagnade som man ska: hon accepterade och sov 1tim på det. Sen var det dags igen! I 40 min höll vi på: hon frågade, jag svarade. Jag körde Torp-Saras vagningsmetod.

Problemet är att jag känner att jag fastnar i vagningsträsket hur jag än gör... Hur sjutton kommer man ur? Jag har 2 andra barn, en hel grönsaksträdgård och egenföretagarjobb som väntar, så jag behöver inte låtsas att det finns en massa annat ;) Det blir så onaturligt att stå där och vagna till varenda fråga tillslut. Hon slutar ju inte fråga!! Så jag står där en halvtimme tillslut.

Så min fråga: rent praktiskt, jag vagnar henne tyst, släpper, vagnar tyst, släpper osv. (Detta funkar bäst tycker jag). Ska jag verkligen svara varje pip med detta ? Då blir hon ju ändå beroende av mig och vagnandet efter ett tag? Kan jag inte ersätta vagnandet med husljud då och då också? Eller inget alls?? Känner att jag mer springer in med vargar än trygghet just nu...

Hur länge ska jag göra så här tills hon fattar? Tre dagar plus en vecka?

Hoppas på lite styrka från nån super mamma [-o<
mamma till tre små BB troll (flicka) 2008-06-24, (pojke) född hemma 2010-06-26 och (bebis-tjej) född hemma 2014-07-12.

http://www.raori.be
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Träskbekymmer och andra småsaker

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej, Grattis och välkommen tillbaka säger jag också!! :D

Vad fint att du vill SM:a din lilla! =D> Imponerande bra jobbat hittills! =D> Det vore förresten superbra om du vill starta en egen tråd för henne samt lägga in hennes födelsedatum i din signatur, det förenklar mycket för oss som försöker tipsa och hjälpa till.
hanna-raori skrev:jag åkte på nån slags post-partum depression
Usch, vad jobbigt!! :cry: Det låter verkligen inte roligt, jag tyckte också att den första tiden var ganska tung och skickar en styrkekram!! :heart: :heart: :heart: Hoppas att du har stöd och hjälp i närheten och också har något proffs att prata med? Det ska ju MVC/BVC hjälpa till med, vad jag vet.
hanna-raori skrev:Men sen hittade jag denna tråd av YlvisPylvis och hennes Samuel och jag hittade hem direkt!! viewtopic.php?f=24&t=50424
Här har du mig... :wink: roligt att tråden kunde hjälpa någon!
hanna-raori skrev:Bebis var ju bara övertrött! Tänk att jag inte fattade det... :oops:
Inte så lätt att fatta! Övertrötthet är ett ganska vanligt problem men det är bra att veta att för mycket sömn också kan vara problematiskt. Inte alltid lätt att veta skillnaden. Det gäller att få sömnkontot att gå ihop för sin egen lilla skatt.

Vid alla förändringar brukar vi ju säga att det tar 3 dagar minst innan de sätter sig. Innan dess bör man inte utvärdera eller göra någon ytterligare förändring. Vad gäller din lilla skrutt så är hon fortfarande pytteliten (ca 7 veckor?) och den första tiden brukar vara svajig för de allra flesta. Hon vet inte mycket om livet, helt enkelt! :lol: När man inte är i sömnbristens land själv är det lätt att vara klok och säga: Njuut och håll ut! Det är en väldigt kort period som de är så små, snart får du sova! Men jag vet ju hur det är när man själv är där... :roll: Så vi ska försöka hjälpa dig så gott vi kan!! :D

Jag antar att du matar på så det sprutar ur öronen och erbjuder flera ggr under matningstimmen? Hur ser mat- och sovrytmen ut, det verkar som att du har en sådan redan? Har du sett översikten med vanliga scheman/sömnfördelning? Där står det så här om 2 månader (ett tag kvar dit men), dock bara tänkt som inspiration och absolut inte hugget i sten:

**********
2 månader:
**********
(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat (ca 10.30), Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30) (kan ha kvällsslurk 18.30 och lägga 19!!)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Om du har en tröttis ska du förmodligen satsa på lite mer sömn, gärna lägga tidigare på kvällen så du får 12h natt med 1-2 nattmål. Värt att känna till är att sista luren på em är krånglig för väldigt många så orkar du inte kämpa över 45-min-skarven där så kan du korta luren till 45 min och sedan lägga tidigare. Och det dröjde länge innan Samuel orkade vara vaken 2 h, som du kanske läste i hans tråd... :roll: Vi körde ju med en extra 5 min eller 20 min lur...vi får väl se om din lilla anammar detta eller hur ni gör.
hanna-raori skrev:Problemet är att jag känner att jag fastnar i vagningsträsket hur jag än gör... Hur sjutton kommer man ur?
"Vägen ut ur vagningsträsket" finns i tråden "Svar på vanliga frågor - läs här först" (en FANTASTISK tips-tråd!), men jag kan inte länka så där fint som du... :oops: Hur sover hon förresten? På mage med larm?

Husljud är bra för tryggheten vid insomning men det kan också hjälpa att lägga liten i ett dunkelt rum för sig själv (inom hörhåll förstås!) så hon slipper bli störd för mycket.
hanna-raori skrev: Så min fråga: rent praktiskt, jag vagnar henne tyst, släpper, vagnar tyst, släpper osv. (Detta funkar bäst tycker jag). Ska jag verkligen svara varje pip med detta ? Då blir hon ju ändå beroende av mig och vagnandet efter ett tag? Kan jag inte ersätta vagnandet med husljud då och då också? Eller inget alls?? Känner att jag mer springer in med vargar än trygghet just nu...
Oh ja, vagna bara vid vilda protester tänker jag. Avvakta först och se om hon klarar att somna om själv! Sedan verkar du ju ha koll på vagningen! =D>

:!: Viktigast av allt just nu är nog ändå att slappna av så gott det går, strunta i alla vargar (dem skjuter du!) och njuta av liten så mycket du kan och orkar. Ät fet mat och drick luzernte om du ammar och försök få hjälp med det viktigaste arbetet som kanske stressar dig så att du kan vila en stund när liten sover. Vid 3 månader släpper det mesta för de flesta (fint rim :lol: ), men förhoppningsvis förr.

Det ska bli roligt att följa er resa, bra jobbat och tveka inte att fråga på!!

Hoppas du orkat läsa mitt låånga svar... :wink:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"