Bebisar 2011

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

O:) Tjuvstartade den här gângen med med min lilla lyxvana jag har som otymplig gravid. Med storebrorsorna har jag skämt bort mig med fotvârd i typ 8:e mânaden, dâ det blivit totalt omöjligt att nâ fötterna själv. Men den här gângen befinner jag mig redan nu i detta valstadium. :roll: :lol: Fick mig en heldag inne i Versailles igâr, alldeles själv, och hade bokat tid för en timmes omvârdnad av mina stackars fötter pâ ett skönhetsinstitut (eller vad man nu säger pâ svenska). Sâ underbart att fâ fötterna ompysslade! Hon som tog hand om mig hade själv barn och vann mitt (kund)hjärta när hon efter avslutat verk insisterade pâ att hjälpa mig pâ med sockar och skor. Det uppskattades!
I och med att jag har minst tvâ mânader kvar mâste jag kanske se till att detta upprepas en gâng till den här graviditeten, den här gângen är ju dessutom sommaren pâ intâgande! 8)
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bebisar 2011

Inlägg av SusanD »

Låter härligt med lite fotomsorg. Det gäller att ta hand om sig när man nått valstadiet, en känslig tid när vissa delar av kroppen känns otroligt avlägsna och helt omöjliga att nå. :D

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Åh va skönt att skämma bort fossingarna! Jag nådde en milstolpe igår när jag försökte fixa bikinilinjen... Jag kunde för mitt liv inte se den :lol: Den senaste veckan har jag haft väldigt ont i bäckenet och ligamenten, plus att jag haft molvärk. Så jag gissar att magen växt mycket. Förhoppningsvis lugnar det ner sig, för så här slut i kroppen orkar jag inte vara :roll:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Susan :heart:

Tetz, har du testat balansplatta? Ska tydligen vara kanon för hela bäckenbottenmuskulaturen. Och sâ mycket vila mellan varven förstâs!

:heart:
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Bebisar 2011

Inlägg av emu »

Här tuffar det också på, v 29 nu och alla värden är tydligen bra. Fullt ös i magen på kvällarna. Hade problem med fogar och bäcken och sånt tidigare men det släppte. Fick också en del tips av sjukgymnaster som sa att molvärk är p g a muskler som spänner sig för mycket och får mjölksyra. Man kan t ex stretcha ut kring fogarna bak och syresätta genom att "fälla in svansen" så att man rätar ut svanken, och tydligen funkar såna där bälten mest genom att man ger en signal till musklerna att det finns nåt som håller i fogen så att inte musklerna behöver spänna sig så mycket... Luras lite helt enkelt!

Det här är ju första barnet så jag försöker lista ut vad man egentligen behöver och vad som mest är onödigt, vad tycker ni är bra att fixa i förväg?
Nelly f. 28 maj 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

emu, vad skönt att det känns bättre med fogar och bäcken! :D Och spännande med sparkar :heart:
emu skrev:Det här är ju första barnet så jag försöker lista ut vad man egentligen behöver och vad som mest är onödigt, vad tycker ni är bra att fixa i förväg?
Det jag tycker är skönt att ha lite koll pâ innan födseln, det är helt enkelt var man tänker byta blöja och hur man tänker bada bebisen när man kommit hem. Det behöver inte vara nâgot sofistikerat alls, en skötplats i köket med en sân där skötmadrass frân IKEA för nâgra kronor (med tre uppblâsbara sidor) täckt av en handduk duger alldeles utmärkt. I köket har man lätt tillgâng till vatten och soptunna vilket kan vara praktiskt.
Jag har badat i badbalja första mânaderna, ocksâ det i köket. Gick i fällan med första bebisen att köpa ett fint bebisbadkar med propp, men det byttes snart ut mot IKEAS lâgbudgetvariant som verkligen bara är en simpel badbalja. Proppen skavde lilla bebisrumpan och ikeakaret var dessutom rymligare (samt kan användas som tvättkorg mellan bebisperioderna 8) ).
Och en liten byrâ eller plats i nâgon garderob för kläder.
Jag tyckte det var rätt skönt att lâta resten falla pâ plats allt eftersom, när man känner vad man behöver. En liten nyfödd behöver inte sâ mycket mer än att vara ren och torr och varm och mätt. Och leksaker har en tendens att ramla in frân alla möjliga hâll. :wink:

Och sâ BB-väskan förstâs 8)

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Är numera sâ trött kvällstid att jag glömde det viktigaste igâr, emu! :oops: :D

:sleep: Var ska liten sova? Vagn? Skaffa andningslarm i god tid! Det kan man ta med pâ BB ocksâ. De allra flesta smâ sover som bäst pâ mage, men ingen sovställning garanterar nâgot sâ larm bör man alltid ha. Och det är sâ skönt att själv kunna sova lugnt när bebisen sover, slippa springa och kolla andningen och reflexrörelser. Ordna gärna sâ att du ser barnets säng/vagn frân din säng sâ att du bara genom att öppna ögonen kan se att larmet blinkar betryggande. Sâ bra för mammanerverna :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Bebisar 2011

Inlägg av blivandemamma »

Hej tjejer!

Nu tänker jag att det är dags att skriva in mig här! :D

Listan:
helamig - Fick Siri 18 januari
Pricken 745 - 27 januari
Sofies mor - 28 januari
MamMalin - 24 februari
Tilda75 - början på mars
Lilla Vargen - slutet på mars
Bluna - 5 maj
mammaT- mitten av maj
Sarisparis - 10 juni
emu - 17 juni
Tetz - 30 juni
namera - 27 juli
Tove79- slutet av augusti
Blivandemamma- 24 september
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Bebisar 2011

Inlägg av emu »

Tack för svar Sarisparis, jag var inne på samma spår, beg vagn är inköpt (vit 80-tals-Emmaljunga, det var rätt nära att vi vann en 70-talsvagn i äkta turkos manchester med senapsgul insida....), andningslarm står på listan, och nån sorts skötplats ska fixas. Men det är ju bra att få det bekräftat! Vi har en vagn till för utebruk plus att jag tycker det låter rätt trevligt med sjal för transport första tiden framför allt. Sen har vi miljoner handdukar så några ska slaktas till tvättlappar och sånt.

Kul Blivandemamma, det lär väl droppa in fler snart som ska ha under hösten!
/emu
Nelly f. 28 maj 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

blivandemamma skrev:Nu tänker jag att det är dags att skriva in mig här!
The more the merrier :D, welcome Anna :heart:

Det lâter som att ni är väl förberedda, emu! :D
Ett till tips, köp inte för mycket smâ nyfödingskläder. Den storleken hänger med en ytterst kort period. Jag skulle snarare köpa kläder i storlek 1-2 mânader, och rulla upp ärmar och ben i nâgra veckor. (Men det kanske jag säger dâ jag râkar bo i chica Frankrike där allt är sâ nätt och yttepyttigt för bebisar. :roll: En kul detalj är att storleken 74 motsvarar 12 mânader här, medans det brukar vara 9 mânader i Sverige! Vâr lillebror - 15 mânader drygt - har sedan länge vuxit ur 18 mânaderskläderna i franska märken och är pâ god väg att växa ur 23mânadersstorleken. Samtidigt som vi alldeles nyligen rensade ur Polarn&Pyrets underbara pyjamasar i storlek 68, alltsâ 4-6 mân... :lol: )

:heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Bra tips om foglossningseländet! :D Mitt bäckenbälte är en kär vän just nu :) Men jag undrar hur jag ska kunna stå på en balansplatta..? Det brukar ju involvera magmuskler, och mina gick i ide i v 12 :wink:

Emu - Här kommer tips på några fler saker att inhandla. Det kan vara bra att ha lite bröstmjölksersättning hemma om ni behöver tilläggsmata de första dagarna hemma (ibland hinner inte produktionen ikapp bebisen på en gång). Det råder nog många delade meningar om man "får" tilläggsmata eller inte, men det skadar inte att ha en tetra eller två i skafferiet ifall det skulle krisa. Sedan skulle jag köpa hem bindor och amningskupor, det är sånt som respektive inte alltid är så bra på att välja ut om man skickar dem till affären ensamma :wink: Jag minns efter första förlossningen när sambon kom hem från affären med såna där supertunna bindor utan vingar. Inte precis ändåmålsenligt efter en förlossning :lol:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Kan bara instämma med Tetz, som nyförlöst har man ju ocksâ vissa behov! :lol:
Jag kör med engângstrosor första veckan + riktigt rejäl binda (här i Frankrike brukar man fâ ett paket sjukhusbindor, mycket bra!), och sen fortsätter jag hemma med största nattbindorna som finns.

Och Tetz, ta det lugnt med balansplattan :D , fem minuter lite nu och dâ till att börja med! Du ska se att dina magmuskler fixar det i lagom takt. 8)

:heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Bebisar 2011

Inlägg av helamig »

Skönt att inte vara nyförlöst :wink: Har börjat göra plankan lite lätt 1 min * 2 el 3. Min mage står fortfarande ut men börjar väl få lite muskler så sakta. Skönt att få igång konditionen lite. Det är ju så tungt på slutet med magen.

Lycka till ni som är näst på tur :D Siri kvällstrasslar en del. Övertrött troligtvis. Trött men kan inte sova och vill inte ha mer mat. Men efter det sover hon 7 timmar i sträck :sleep: Det är ju väldigt härligt. Hur går det för er därute men dom små liven :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Uj uj, jag blev magsjuk igår :? Det känns lite otäckt att vara det som gravid. Jag fick inte i mig någon middag igår, men lyckades peta i mig lite vätskeersättning i natt. Idag har jag fått i mig några skorpor och lite fil.

Min tvååring är väldigt intresserad av att kräkas :shock: eller "åka halsen" som hon kallar det. Det har gått henne helt förbi att man gör det när man mår dåligt, så hon brukar befalla mig eller pappan att "ockå åka halsen" när hon har kräkts. Tokig unge :heart: Det är alltså inte mycket till sympati jag får här hemma, utan bara väldigt närgången entusiasm :wink:
helamig skrev:Men efter det sover hon 7 timmar i sträck
Härligt! Det känns så himla skönt att ha standardmodellen i ryggen den här gången, jag riktigt längtar efter att få ha koll på läget till skillnad från förra gången. :)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Manfred10 »

Jag hoppar oxå in här!
Jag får mitt andra barn i juni, den 23 närmare bestämt enligt planen. :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"