Bebisar 2011

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Bebisar 2011

Inlägg av helamig »

Hej Tetz :D Inte kul att känna sig orolig, men försök tänka så här att det behöver inte alls bli som sist. NU vet du ju så mycket mer. Var det jobbigt med sömnen med ert första barn? Denna gången vet du ju så mycket mer och kan både förebygga och verktyga..

För mig funkar det ofta så att jag är jätteosäker, rädd men så på nåt sätt går jag igenom det och försonas med tanken eller försöker förbereda mig och ha positiva tankar. Jag vet inte heller om min man får stanna över natten men just nu tänker jag att det är ok. Det är bra om han åker hem och avlöser farmor och är med vår dotter. Bebisen och jag kan gosa.. Sen är jag/ har varit, mer rädd för den här förlossningen. Jag vet ju hur ont det gör men, det måste ju göras så jag får försonas med tanken och slappna av och följa med och gå igenom det helt enkelt. Tänka ut vad jag behöver, önskar och vill och förbereda min man så han vet hur han kan hjälpa mig. Formulera ett förlossningsbrev..

Kan du prata med någon, det kan vara skönt för att få ordning på tankar och känslor. Det kommer gå kanon.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Tack för pepp, Helamig! :D Alla problem förra gången var matrelaterade. Jag är bröstförminskad och visste redan innan att jag nog skulle ha problem med amningen. Men jag kom helt av mig och kunde inte ens be om ersättning när dottern skrek hela sista dygnet på BB. Och inte erbjöd personalen något heller trots att de visste om min "defekt". "Vissa barn skriker" sa de. Sedan skrek hon hela första dygnet hemma och sen hade hon gått ner 500 och då blev vi beordrade ersättning. Jag har aldrig känt mig så värdelös i hela mitt liv, jag kunde ju inte göra något för mitt barn. Trots att dottern sedan fick mat så satt ändå paniken i henne, och det tog ett tag att övervinna överlevnadsångesten.

Så det jag är rädd för är att jag "tappar huvudet" igen och att jag sitter där själv med henne och paniken :( Jag ska nog skriva första utkastet till förlossningsbrev rätt snart, i terapeutiskt syfte. Och min barnmorska kommer nog ha full koll på mig, även efter förlossningen. Hon blev jätteledsen när jag berättade om BB-vistelsen och jag såg på henne att hon verkligen förstod.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Jättebra att du har en förstâende barnmorska som verkligen lyssnar pâ dig, Tetz, det är värt sâ mycket! Jag tycker att du verkar väldigt väl förberedd och har du dessutom skrivit ett förlossningsbrev sâ borde du ju fâ stöd i början med matningen. Kanon att din barnmorska följer dig även efter förlossningen!

Själv har jag bestämt mig för att minimera alla läkarbesök den här gângen. Jag har fött extremt fort bâda gângerna och privilegierar därför närmaste BB, rent geografiskt. Lillebror höll pâ att födas i korridoren!
Det är en privat klinik (som tur är täcker min försäkring), men jag är verkligen missnöjd med den gynekolog/obstetriker (vad heter det pâ svenska? :lol: :roll: ) jag hade sist. Varje (mânatligt) besök à 60 EUR började med "är det ert första barn?" och det hela tog max 10 minuter var gâng.
Eftersom jag födde sâ fort (och dessutom sent pâ kvällen) sâ var hon inte med vid förlossningen (där gick hennes dröm om 400 EUR upp i rök). När hon dagen efter kom in för att titta till mig var hennes första frâga "är det ert första barn?".
Sâ den här gângen gör jag allt via min underbare husläkare. Han remissar mig till blodprover, ultraljud osv och vi ses en gâng i mânaden. I och med att det är tredje gângen sâ känner jag inget behov av att träffa en barnmorska/gynekolog specifikt. Om allt gâr väl vill säga, blir det problem sâ fâr jag rätta in mig i leden som vanligt folk! :lol:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Bebisar 2011

Inlägg av helamig »

Men då vet du ju precis vad du ska göra den här gången Tetz :D Tro på dig själv, du kommer fixa det här galant :wink:

Härligt Sarisparis, jag hade nog gjort som du om jag var i ditt ställe. Man vill ju att barnmorskan (om det var det du menade) ska ha lite koll på vem man är. När det är ens tredje barn vet man ju hur det mesta ska vara och kännas. Jag tänker köra samma taktik med BVC den här gången. Vi var där så himla ofta med dottern i början, hon gick inte heller upp som hon skulle. Men den här gången tänker jag gå så lite som möjligt.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Lydia
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 15:52
Ort: Stockholm

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Lydia »

Tetz skrev:Tack för pepp, Helamig! :D Alla problem förra gången var matrelaterade. Jag är bröstförminskad och visste redan innan att jag nog skulle ha problem med amningen. Men jag kom helt av mig och kunde inte ens be om ersättning när dottern skrek hela sista dygnet på BB. Och inte erbjöd personalen något heller trots att de visste om min "defekt". "Vissa barn skriker" sa de. Sedan skrek hon hela första dygnet hemma och sen hade hon gått ner 500 och då blev vi beordrade ersättning. Jag har aldrig känt mig så värdelös i hela mitt liv, jag kunde ju inte göra något för mitt barn. Trots att dottern sedan fick mat så satt ändå paniken i henne, och det tog ett tag att övervinna överlevnadsångesten.

Så det jag är rädd för är att jag "tappar huvudet" igen och att jag sitter där själv med henne och paniken :( Jag ska nog skriva första utkastet till förlossningsbrev rätt snart, i terapeutiskt syfte. Och min barnmorska kommer nog ha full koll på mig, även efter förlossningen. Hon blev jätteledsen när jag berättade om BB-vistelsen och jag såg på henne att hon verkligen förstod.
Åh, känner igen det där med amningsstrulet. Jag vart också deppig över att det inte funkade nåt vidare för vår del. (Delammade till och från). Jag känner mig lite lugnare denna gång dock och försöker tänka att blir det ersättning så blir det. Det funkar fint det med. Men jag hoppas verkligen att amningen funkar!

Kram
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Tack för fina kommentarer! :heart: Jag tänker inte ens försöka få igång någon amning, utan kommer börja flaska så fort bebis inte är nöjd med det jag har att (inte) erbjuda. Lite råmjök finns nog i tuttbutiken, men mer än så kan jag inte lova. Jag klarar inte av misslyckandet igen, utan känner trygghet i att det är jag som bestämmer. Fast jag var väldigt förberedd förra gången också, men det känslomässiga kom som en riktig käftsmäll.

Jag gör nog som båda ni Sarisparis och Helamig - minimerar kontakten med vården (förutom bästa barnmorskan förstås). De kan glömma att jag masar mig iväg till någon amningsmottagning eller sitter hos BVC och får "information" om att ryggläge och bröstmjölk är det bästa för alla barn. :^o I det Tetziska hemmet är det ju bara ett recept på "kolik"

Tilda75 - jag håller tummarna för att det funkar för dig! :D Jag tror helt och fullt på att det som funkar för mamman funkar för barnet. Och vice versa :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Re: Bebisar 2011

Inlägg av MamMalin »

Hej alla gravida! God fortsättning på ett fantastiskt bäbisår 2011!
Allt är lugnt här, har varit mycket runt omkring och har inte riktigt hängt med på forumet, börjar nu (6v kvar) känna att att jag behöver prioritera soff-tid så då hoppas jag på att umgås mer med er! Kul att vi är så många i tråden, kanske har det redan blivit någon som fått smått?

Börjar funder på tvåbarnslivet...är det någon som har en favoritlänk på forumet om detta? Vad man kan förbereda innan... (vi bor i tvåplanshus - det ska bli skötplats på båda planen här!)...eller bara ett exempel på att allt kommer att gå jättebra!

Var hos en reflexolog och visade upp fötterna, hon kan läsa av barnets kön...kanske...hon är tydlig med att "det bara är på skoj" men hon har haft rätt på ca 20 bäbisar :shock: Hon hade rätt om lillkillen och satsar nu på att det finns en lilltjej i magen här. Har förstått att det är vanligt att göra UL för att se kön, har nå'n av er gjort det?

Tetz: När jag fick lillkillen hade jag både förlossningsbrev och BB-brev med mig in, känns bra för mig att "trycka upp vad jag vill skriftligt i ansiktet på barnmorskorna". Om jag var du skulle jag skriva ungefär som du skrivit här i tråden och ha med in.

Listan nu:
helamig - 26 januari
Pricken 745 - 27 januari
Sofies mor - 28 januari
MamMalin - 24 februari
Tilda75 - början pâ mars
Bluna - 5 maj
mammaT- mitten av maj
Sarisparis - 10 juni
Tetz - 30 juni


Kramar till alla magbärare!
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Jag är lite avundsjuk pâ er januari/februarimammor som börjar närma er förlossningen. :D Snart fâr ni snusa bebis :heart:

Inget nytt att förtälja hos mig, förutom att magen växer för varje dag (kanske lite pga julmaten ocksâ :roll: :lol: ). Investerade äntligen i ett par supersköna mammajeans frân POP när jag var hemma i Sverige i jul, förstâr inte hur jag klarade mig de tvâ andra graviditeterna, jag BOR ju i dessa jeans nu! :shock: 8)

Min favoritlänk om syskon är Nancys : Syskon, SM och Skak i handtag:
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 779#181779

Det lâter som att du är väl förberedd, MamMalin, som redan har TVÂ skötplatser uttänkta! :thumbsup: Vad jag hade i âtanke när jag valde min skötplats, var att jag skulle kunna ha uppsikt över storebror under byten. Vi har rätt öppen planlösning, sâ jag la bara en sân där "bytmadrass" (uppblâsbara sidor) frân IKEA med en handduk över pâ köksbänken. Nära till vatten och soptunna, och blöjor och sânt fick plats i ett köksskâp.

Ett annat tips är att tänka ut var du ska amma. Jag valde vârt vardagsrum och stängde alla dörrar sâ att storebror fick fritt spelrum. (Barnsäkrade givetvis allt och la allt 'förbjudet' utom räckhâll.) Sâ kunde jag amma relativt ostört och storebror kunde hâlla pâ med sitt (eller sitta med oss förstâs, läsa saga funkar utmärkt när man ammar :heart: ).

Och Barnaboken förstâs :heart:. Läs Syskonkapitlet och tänk att det är NI, familjen, som ska fâ en bebis, inte bara mamma.

Här i Frankrike verkar det vara mer regel än undantag att frâga om kön pâ UL. Vi kollade inte för storebror (och var mycket noga med att informera ULpersonalen om detta!). När det var dags för lillebror ville min man veta, men inte jag, sâ när jag frâgade vid första ultraljudet (här fâr man tre, v12, v18 och v27 vill jag minnas) NÄR man kunde kolla kön sâ fick jag till svar: Det är en pojke!
Tack för den :?

Hoppas att ni mâr bra allihopa :heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Sarisparis skrev:är lite avundsjuk pâ er januari/februarimammor som börjar närma er förlossningen. Snart fâr ni snusa bebis
Jag vill också =P~
MamMalin skrev:etz: När jag fick lillkillen hade jag både förlossningsbrev och BB-brev med mig in, känns bra för mig att "trycka upp vad jag vill skriftligt i ansiktet på barnmorskorna". Om jag var du skulle jag skriva ungefär som du skrivit här i tråden och ha med in.
BB-brev! Det hade jag inte ens tänkt på att man kan ha :D Riktigt bra idé!
Sarisparis skrev:Inget nytt att förtälja hos mig, förutom att magen växer för varje dag (kanske lite pga julmaten ocksâ ). Investerade äntligen i ett par supersköna mammajeans frân POP när jag var hemma i Sverige i jul, förstâr inte hur jag klarade mig de tvâ andra graviditeterna, jag BOR ju i dessa jeans nu!
Jag har också hoppat i mina mammabrallor! Underbart, eller hur?! Köpte upp mig på lite nya kläder, jag var trött på mina gamla mammakläder redan när jag tog upp dem ur källaren :wink:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
namera
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 01 jan 2011, 21:41
Ort: Uppsala

Re: Bebisar 2011

Inlägg av namera »

Hej, hoppar in hos er. Här blir det riktigt tätt mellan barnen, precis 12 månader. Det gick liksom väldigt mycket fortare än tänkt. :lol:

Listan nu:
helamig - 26 januari
Pricken 745 - 27 januari
Sofies mor - 28 januari
MamMalin - 24 februari
Tilda75 - början pâ mars
Bluna - 5 maj
mammaT- mitten av maj
Sarisparis - 10 juni
Tetz - 30 juni
namera - 27 juli
Mamma till Jacob, 2010-08-04 och Liten Hoppsan BF 2011-07-27.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Välkommen hit namera! En sommarbebis, vad härligt! :heart:

Läste din trâd inne pâ kurbarn, ni verkar verkligen ha kommit pâ rätt kurs! :D Standardmodellen rekommenderas förstâs â det varmaste för nytillskottet, titta inne pâ Favorittrâdar pâ Späda och Smâ och läs Barnaboken förstâs!

Spännande med sâ tätt mellan de smâ, vilka polare det ska bli! :D
LillaVargen
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 22:18

Re: Bebisar 2011

Inlägg av LillaVargen »

Hej, vi kan också vara med!
Jag har en pojke på 2,5 år och ett litet syskon ska ankomma i slutet av mars :-)
Lilla Vargen född 22.juni 2008
Lilla Lejonungen född 17.mars 2011
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Bebisar 2011

Inlägg av helamig »

Välkomna och grattis alla nya :D :heart:

Tack Sarisparis för fina tips och länk. Det finns ju så mycket bra här på forumet och kul med er som varit med ett tag som känner till godbitarna. Inte kul att få reda på könet när man inte vill. I Sverige är dom ju så himla hemlighetsfulla..

Tre veckor kvar här, bebisen börjar bli stor :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Passa dig helamig, det kan bli när som helst nu! :wink: Bâda mina har kommit tvâ-tre veckor tidigt och i väldig fart! Du har väl väskan klar och stâende vid dörren?

En annan grej som är lite annorlunda här i Frankrike är att man rekommenderas komma typ fastande till förlossningen. Sen fâr man varken äta eller dricka när man väl är pâ plats (sâ att man inte ska behöva magpumpas utifall att man skulle behövas bli sövd). Det enda man fâr ha är en sâ kallad "brumisateur", en sân där sprayflaska med mineralvatten, vet inte ens om de finns i Sverige. Iallafall, den kan man använda för att spraya tungen sâ att man inte blir sâ torr i munnen. Jag är sâ tacksam att mina förlossningar hittills har varit supersnabba. :wink: (Storebror kom fram 1.5 timme efter ankomst till BB och lillebror höll pâ att födas innan jag ens kommit upp pâ britsen, pappan hade inte ens fâtt pâ sig sina fina sjukhusskjorta :lol: ).
Sâ det jag prioriterar i min BBväska är ätbara grejer, men det behöver väl inte ni tänka pâ kanske. Men choklad är ju fantastiskt gott när man ligger och kikar pâ sin nya fina bebis... :heart:

Jag har alltid haft superont när mjölken rinner till och typ fâtt förbud att dricka. Dâ kan smâ fruktkompotter känns fräscht sâ det brukar jag ha med mig. Fick ett supertips av en erfaren barnmorska när lillebror var ny och jag hade grymt ont i brösten. Hon rekommenderade att ta en ganska stor handduk, doppa den i hett vatten och vrida ur lätt. Sen lägga den runt hela bysten i nâgra minuter. Dâ släppte spänningarna lite och det gjorde världens skillnad för mig.

Välkommen hit Lilla Vargen! Vilken härligt lâng lista vi börjar fâ! :D

Listan nu:
helamig - 26 januari
Pricken 745 - 27 januari
Sofies mor - 28 januari
MamMalin - 24 februari
Tilda75 - början pâ mars
Lilla Vargen - slutet pâ mars
Bluna - 5 maj
mammaT- mitten av maj
Sarisparis - 10 juni
Tetz - 30 juni
namera - 27 juli


:heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Bebisar 2011

Inlägg av helamig »

Jo det är ju verkligen så att bebisen kan komma när som helst :? Skräckblandad förtjusning.. Vår dotter kom dock en dag innan beräknat så på nåt sätt räknar jag med att vi kommer gå nästan in i det sista utan att det blir nån bebis. Väskan är inte packad men snart, bebiskläder tvättade och vagnen är ner. Vad som ska vara i väskan nedskrivet på en lapp 8) Så lite förberedda är vi. Ska nog laga lite mat och lägga in i frysen också..

Utan mat, skojar du, det hade jag aldrig klarat. Tur att jag föder i Sverige :D Och tur för dig att du haft snabba förlossningar. För mig tog det 22h sist, från att vattnet gick till att bebisen kom. Något snabbare förväntar jag mig denna gång.

Bra tips med varm handduk. Det var inte roligt sist när mjölken rann till och tiden efter. Sår och feber och infektion. Hoppas, hoppas det går bättre den här gången. Åkte hem så tidigt sist, efter 12h, den här gången ska jag stanna längre.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"