Bebisar 2011

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Inlägg av MamMalin »

Hej Sofies mor! Kul att du är med o härligt med en liten till på g!
Välkommen hit!

Här är det faktiskt lite småsparkar i magen flera ggr varje dag nu, känns så mysigt! Känner mig rätt så tjock - fastän jag nu är på den vikten jag skrev in mig på med lillkillen. Härlig gravidtid nu!


Vi i som väntar barn 2011 :D

helamig - 26 januari
Sofies mor - 28 januari
Pricken 745 - januari
MamMalin - 24 februari
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Underbart :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Pricken745
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Pricken745 »

Hej alla söta ni :)

Ska väl tillägga mitt datum också...som är 27/1-2011...så väldigt nära era:-)

Tror jag har en väldigt vild bebis på gång........sparkar och bökar för fullt där inne :lol:

Hoppas ni alla mår bra.

Kram
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Inlägg av Sofies mor »

Oj, oj vad nära varann januaribarnen är beräknade! :D
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Hej Sofies mor. När i Januari är du beräknad?

Vi tar en dag i taget här. Känner mig långsam och har börjat få lite foglossning. Jobbigt att gå långt och röra mig för mycket men skönt iaf att det blir bättre när jag får vila. Min dotter är väldigt snäll och tålmodig tycker jag. Sitter och pillar och grejar.

Var hos BM och lyssnade på lilla hjärtat. Mysigt! Men hade lite lågt HB (111) så nu kämpar jag med fexim, järnbrustablett. Blir lite sådär i magen men det får gå.

Hur har ni det??
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Inlägg av MamMalin »

Vilken snygg januari-trio ni kan bli :D
Hoppas någon februaribebis kanske ansluter sig så man inte blir ensam här sen i februari när jag är tjock o ni standardmodellerar :wink:

Känner mig faktiskt riktigt skön i kroppen, är däremot fortfarande TRÖTT. Ringde barnmorska o frågade om det kunde vara dax för järntabletter. Hon sa att med den järnreserven jag har (vid inskrivningen kollades både järnet i blodet och järnreserven - om jag fattat rätt) så har jag järn för att lugnt klara en graviditet utan att ta något tillskott. Hon tyckte att jag kunde testa att knapra lite järn - men jag är inget för att testa i onödan. Har ni erfarenhet av detta med "järnreserv"? Allt gott till er!

Vi på listan:
helamig - 26 januari
Pricken 745 - 27 januari
Sofies mor - 28 januari
MamMalin - 24 februari
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Inlägg av Sofies mor »

Hej hopp!
Var hos barnmorskan idag, och det är tydligen den 29;e jag är beräknad. :oops: Vilken koll man har med andra barnet alltså...
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Verkligen kul med tätt i Januari. Hoppas också det kommer någon eller några mer, särskilt till februari. Å andra sidan är det ju bara i början av 2011 så det kan ju komma många som ska ha efter dig :wink:

Järn är väl aldrig fel. Blutsaft är gott. Vet inte hur min järnreserv är men har alltid haft lite lågt HB. Får nog kolla hur reserven var nästa gång hos BM.

Härligt MamMalin att du känner dig go i kroppen, det gör ju allt så mycket lättare. Jag är så hungrig nu, det säger bara slurp när jag ätit sen är jag hungrig igen. Snart bara 3 månader kvar. Sista trimestern, det har gått fort ändå. Såg en 6 månaders på öppna förskolan häromdagen, blev så sugen på att hålla och klämma lite. Hon såg så mjuk och go ut. Känns så skönt att slippa kaoset som var med min första tjej. Ordning och reda ska det bli här, allt enligt AW

Hur känner ni, vill ni ha fler barn sen? Hade ju varit kul med en till senare. Om några år.

Kram på er!!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Inlägg av Sofies mor »

Hej!
Tänkte höra om någon har erfarenhet av Weledas havandeskaps- och förberedelseoljor? Har själv bara hållt mig till vanlig olivolja hittills, och tror väl inte på mirakeloljor egentligen, men blev lite sugen på lyx när jag fick syn på dem. :oops: Men riktigt så lättlurad är jag inte, vill först höra om någon haft nytta av dem? Hur man nu kan veta det...vem vet hur magen sett ut, och hur många stygn man fått sy om man inte smort?

Angående fler barn har min dröm alltid varit så där en sju eller tio stycken, i alla fall minst fem, men tyvärr säger pappan i huset stopp efter två.. :roll:
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Inlägg av Tetz »

Hej! Vad jag har hört så är det egentligen själva oljemassagen som gör att vävnaden/huden blir smidig och tänjbar, så det funkar kanske lika bra med olivolja?

Det där med att smörja magen finns det nog många åsikter och erfarenheter kring... Men det kan ju inte skada att smörja i alla fall :wink: Och det kan vara en trevlig förberedelse för storasyskonet att få vara delaktig i smörjandet.

Jag vågar inte skriva in mig i tråden riktigt ännu, men kanske om några veckor... :-$
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Jag fick râdet av min barnmorska att använda wendelas förberedelseolja EFTER min första förlossning dâ jag hade ont ett tag (fick sys ganska rejält). Vet inte om det var det som hjälpte, men det blev bra i allafall. :D

Vad gäller magen, sâ masserades den varje kväll med en särskild gravidolja under hela första graviditeten. Resultat : inga bristningar, ingenting.
När det var dags för nummer tvâ sâ glömdes hela den där mys och estetikaspekten bort och det blev inte ens hudlotion tror jag. Och jag kan ju inte svära pâ att det var därför, men bristningar fick jag (som nu bleknat hyfsat, men de finns ju där :? ).

Och sâ citerar jag Tetz :wink:
Jag vågar inte skriva in mig i tråden riktigt ännu, men kanske om några veckor... :-$
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Inlägg av MamMalin »

Jag har redan "gått på" detta med Weledas olja - tittade bara på den under förra grav, men tänkte köpa denna gång! Har hört/läst mycket positivt om den men...kanske är det onödig lyx? (iofs lyxar jag gärna till det för varje stygn man kan tänkas slippa...)
Tänk vad trevligt det blir om några veckor med ännu mera sällskap här i tråden... :D
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Jag tror absolut på att smörja, det känns så skönt tycker jag. Jag har cocoa bodybutter från bodyshop. Har hört rekommendationer. Att det ska förebygga bristningar. Fick bara några med min dotter.

Har börjat få lite sammandragningar. Inga onda direkt men svårt att andas. Magen växer och bebisen grejar där inne. Härligt!

Måste bara få berätta en annan sak OT. Hittade begagnade skor till min dotter idag. Vi fick 3 par för hundra kronor :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Inlägg av Sofies mor »

Ja, visst är det bra med begagnat!! Och inte känns det som att man behöver vara lika rädd om sakerna heller... Vi har nästan bara begagnat till Sofie, så de kläder som hon fått nya av folk använder vi typ bara när vi ska iväg på nått. Det kanske inte var tanken när mormor köpte kläder, att vi bara skulle använda dem nån gång ibland. :oops:

Jo, visst lyxar man gärna för att slippa sys! Ska kanske satsa på det ändå! Då är bara frågan om även lilla magen ska få lyx-smörja.. :lol: Trevligt med lite små bekymmer ibland!
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Pricken745
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Pricken745 »

vad braaa med begagnat.......hittade du dem i en affär eller nätet???

Är det någon av er som har halsbräna??? Ska egentligen inte klaga då jag egentligen mått väldigt bra......men den senaste veckan har jag grym halsbränna....vet att man kan köpa tabletter men undrar om någon av er har lite andra tips :?

Annars tycker jag tiden går så otroligt fort.....börjar faktiskt bli lite nervös över hur det ska gå med 2 st små barn :? Vår lilla prinsessa har helt plötsligt börjat strula lite med sina läggningar och känns som om vi minikurar henne stup i kvarten (Hon har varit sjuk mycket och då har rutinerna vänts lite upp och ner) ,,,,,och vill verkligen få ordning på hennes sovande innan nästa kommer :)

Undrar också om det är någon som har några bra tips på böcker om att få syskon.....eller är hon för liten för sånt (hon är 19 månader )

Oj vad många funderingar det blev :roll:

kramar
Pricken
Mamma till
:heart: prinsessa nr 1 Född 16/3-2009 (38+3) :heart:
:heart: prinsessa nr 2 Född 24/1-2011 (39+3) :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"