Hur förbereda sjukhusbesök?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Puffis
Kontakt:

Hur förbereda sjukhusbesök?

Inlägg av Puffis »

Kloka kloka mammor, nu vill jag ha eran input :D

Våran härliga dotter :heart: (4½) är lite kort i rocken. Inget som bekymrat mig, men eftersom hon tydligen sjunkit i sin kurva så påbörjades en utredning. Det togs lite prover genom ett stick i fingret. Hon tycker inte om sjukhuset och det mesta är lite läskigt, så vi tog med lillebror som inte är förskräckt för nånting (förutom bävrar och vildsvin :shock: ) och hon känner sig faktiskt mycket lugnare när han är med. Delvis förmodligen för att det inte blir så överfokuserat på henne, eftersom han stjäl ganska mycket spotlight med sina eviga frågor :heart: :wink:

Hon charmade alla genom att utförligt och grundligt skälla ut sköterskorna efter noter när de stack henne i fingret. Hon är välartikulerad flickebarnet :D

I alla fall blev jag något förvånad när provet visade att hon hade lite för lite av ett av tillväxthormonerna och hon kommer få genomgå ett till test. Detta genom att sova över på sjukhuset och ta flera tester under natten! :shock:

Hon är relativt säker sovare, med undantag när hon har mardrömmar. Men HUR hanterar jag detta, och hur förbereder jag henne? Alla tankar och funderingar är välkomna. Jag inser att det finns föräldrar här inne med mycket mera erfarenhet i detta område, och det är väl egentligen en väldigt liten sak, men jag vill ändå göra det på bästa sätt. Vill inte ge henne sjukhusskräck eller så... :roll:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Förbered henne genom att ni tillsammans pratar och planerar. Vad behöver hon ha med sig. Vad ska packas. Vad får man att äta måntro? Finns det några roliga saker att kolla på? Får vi se några spännande apparater? osv. Små rollspel funkar också alltid.

Sedan kan man ju förbereda sjukhuset på vad NI är för ena också :wink: Och exempelvis berätta att i vår familj vill vi sova vid kl 19 (eller vad det nu är för tid), så vi uppskattar om alla undersökningar och annat är avklarat då :D 8)

Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"