Två föräldrar hemma m ny bäbis - två-åringen på dagis??

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Med i hallen var också min minsta dotter, tre år. Hon följde med in på avdelningen, hejade på de vi träffade, kommenterade att storebror tagit med sig fiolen och nog skulle spela för de andra barnen, följde med mig ut i hallen igen för att sätta på stövlarna eftersom hon och jag efter lämning av storebror bestämt att vi behövde gå till brevlådan. Inte ett tecken på, eller ett ord om att hon ville vara kvar trots att hon hört storebrors positiva berättelser om sina timmar där när han kommer hem. Hon önskar det inte och behöver inte ifrågasätta det (trots att hon är i trotsålder). :wink: Hon vet sin tillhörighet och hon vet att hon "behövs" hemma. På em kommer alla syskonen hem och det blir livat i huset men fm är hennes och mina eller hennes och farfars (när jag jobbar). Hon är en underbart härlig unge - social, positiv, bestämd med stark självkänsla - som det är en fröjd att dela dagarna med, det hade jag inte velat missa av missriktad välvilja. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Härligt inlägg Jannika :-({|=
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Chatora
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 06 jun 2011, 20:48

Re: Två föräldrar hemma m ny bäbis - två-åringen på dagis??

Inlägg av Chatora »

Hej alla! Och tack för en bra tråd! Äntligen har jag träffat på likasinnade! Jag måste få skriva av mig lite och höra hur ni resonerar
Jag startade mitt företag (frisering) för 5 år sedan. Fick vår första pojke efter 3 år. Företaget haltade fram och jag började arbeta (alldeles för) tidigt. Såg med avundsjuka och längtan på mödrarna som var hemma 1 år eller längre. Pojken inskolades på dagis vid 15 månaders ålder. Nu nästan 3 år senare fick vi vår andra pojke, och jag har börjat jobba på deltid igen. Men vardagen ser väldigt annorlunda ut med två istället för ett barn. Jag jobbar när mormor/farmor har tid att sköta (antingen båda pojkarna eller bara minstingen då äldsta är på dagis). Jag får ångest och en klump i halsen då jag vet att jag ska jobba, det känns inte alls bra. Å ena sidan så har min "mammaledighet" orsakat att jag tappat lite kunder (har inte en heltidslön) men å andra sidan så ringer många och vill att jag ska jobba. Det känns som att både jag och barnen lider, förnuftet säger att jag ska lägga ner firman och satsa på våra barn. Men när föräldradagarna är slut, var ska då pengarna komma från? Jag slits mellan hopp och förtvivlan och vet inte vad jag ska göra. Men vad jag helst VILL göra är att ta hand om våra barn!
Efter att ha läst Barnaboken så vill jag inte ha våra barn på dagis längre! Det kändes fel redan då vi skolade in äldsta pojken, men jag kunde inte sätta fingret på vad det var. När jag läst Anna Wahlgren så föll allt på plats och jag kunde bara tänka "Vilken klok människa!" Önskar att fler kunde fatta hur viktigt det är att föräldrarna ger sin tid åt barnen istället för att låta främlingar ta hand om dem!
*pust* det var skönt! Dela gärna med er av eran syn på saken och tips hur man kan få livet att gå ihop!
/Ännu en mamma som älskar och SER sina barn
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Två föräldrar hemma m ny bäbis - två-åringen på dagis??

Inlägg av Luvisen »

Hej Chatora! :D

Jag berättar lite hur vi har det.

Själv har jag inga föräldrardagar kvar och är hemma med min son. Jag har vårdnadsbidrag. Finns det tro i er kommun? Det är inga stora summor, 3000 kr/mån som man kan få för barn under 3 år som inte går på dagis. Vi har för tillf inte möjlighet att byta boende men tänker oss att göra det framöver för att få lägre boendekostnad. Med det vi har att röra oss med idag går alla pengar till baskostnader som boende och mat. Så vi har prioriterat bort typ allt. Semestrar, kläder mm. Vi tänker att detta är en relaativt kort period i livet då vi helt enkelt inte har pengar till allt. Men vad gör det? Det bästa finns till hands gratis- TID. Det tar TID att fostra ett barn och det har alla råd med. Man får bara rodda om i sitt liv. Jobba mindre, inte jobba alls, jobba hemifrån etc.

Fixa och trixa helt enkelt! :wink:
Ta fram penna och papper och skriv upp vad som skulle behövas göra och hur för att få ha barnen hemma. :idea:

Om du verkligen VILL hänga med dina barn på heltid så GO for it! :thumbsup:

Värme! Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Re: Två föräldrar hemma m ny bäbis - två-åringen på dagis??

Inlägg av Trebarn »

Hallå!
Jaså tråden har återuppstått igen, hade inte sett det. Kul med flera som genomskådat maskineriet...!

Jag skriver just nu i en annan tråd, Eefwahs tråd, om att jag ska försöka få "pedagogisk barnomsorgspeng" till hösten. Det kan ju vara något att kolla upp, men tyvärr måste man ha en förstående kommun, och en pedagogisk examen :(

Det är SÅ SKÖNT med likasinnade i denna fråga om dagis eller inte. Själv har jag nu vägrat systemet i så många år att jag faktiskt till slut blivit självgående. Ingenting i världen kan längre få mig att tro att mina barn skulle ha det bättre någon annanstans än hemma.

Till hösten börjar min stora pojke i "sexårs". Han har då gått tre dagar i veckan sedan bara ett år tillbaka i en femårsgrupp. Det är hans (och vår) samlade erfarenhet av "dagis". Var han hopplöst efter de andra när han började? Kom han aldrig in i gruppen? Förstod han inte de "sociala koderna" bland barnen? Blev han den ensamma och annorlunda pojken?

Nej. Han gled in från dag ett.
Han skolades in samtidigt som en pojke, som däremot var väldigt ledsen, drog sig undan, grät och visade alla möjliga tecken på att han inte trivdes och ville hem. Detta pågick under stora delar av hösten. Han kom från ett annat dagis.

Gratulerar till ett fantastiskt beslut! Ta vara på tiden med dina barn... du kommer inte att ångra det.

Vänliga hälsningar Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Två föräldrar hemma m ny bäbis - två-åringen på dagis??

Inlägg av Luvisen »

Trebarn skrev:
Var han hopplöst efter de andra när han började? Kom han aldrig in i gruppen? Förstod han inte de "sociala koderna" bland barnen? Blev han den ensamma och annorlunda pojken?

Nej. Han gled in från dag ett.
Snyggt jobbat! =D> =D> =D> =D>

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"