prematurförvirring

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

prematurförvirring

Inlägg av norna »

Hej,
Vår kille är född i v 34, och är nu drygt två och en halv månad, en månad i korrigerad ålder.

Jag är lite prematur-förvirrad och vet inte hur jag ska tänka kring hur mycket han orkar och vad olika sov- och matproblem beror på. Vi har haft en väldigt körig start, med flera anledningar till avbrott i koncentrationen, bla har han haft ett längre andningsuppehåll och vi var åter på sjukhuset några dagar då.

:arrow: Pojkdockan sover på rygg, med larm. Jag vågar inte ha honom på mage, det var inte riktigt så enkelt som att hålla upp och dunka lite i ryggen när han slutade andas. Han skarvar rejält på dagtid vid 45-min, jag litar numera på att han är mätt och vagnar idogt. Han har haft väldiga besvär i magen av järndropparna som prematurer ska äta och vi har efter olika återbesök på sjukhuset fått grönt på att sluta med dem. Men när det var som värst skrek han jättemycket efter varje matning och allt hackades upp i små matomgångar, tyvärr. Vi har lite svårt att hämta oss ur det nu.

Vi har haft lång smekmånad, eftersom han är för tidigt född och haft lång period då han bara sovit och ätit. Nu orkar han mer, är vaken och han har ätit och gått upp jättemycket under de första två månaderna. (Mer än fördubblat vikten.)

:?: Nu när jag behöver styra upp tiderna: Hur ska jag tänka i hans ålder? Han är två månader, men det känns ev tidigt för schema iaf? Han sover idag ca 3-4 timmar på natten, sen äter han. OFTA äter han då bara på en tutte, sen är han OMÖJLIG att hålla vaken. Det får mig att tro att han kanske inte är så hungrig på nätterna, men om jag vagnar honom kan han å andra sidan vara snudd på omöjlig att lugna då. Jag skulle tro att tutten även är ett sätt att komma till ro. Han tar inte napp!

Tidiga mornar vaknar han tätt, delvis pga klockanfembajsandet, som är stånkigt och ihärdigt för den lilla omogna prematurmagen. Det håller honom vaken länge.

På mornar/fm är han således trött, äter knackigt och sover knackigt.

Vet att man ska börja uppstyrning på ny dag, men vi kommer liksom in fel hela tiden, pga mycket vakentid från fem och framåt.

:arrow: Har lite svårt att precisera vad jag behöver hjälp med, men kanske "allmäna synpunkter tas gärna emot". Det jag vill åstadkomma är förstås bättre nätter, mer sova, mer sammanhållet för oss alla och lite egen tro. Har blivit lite omskakad av vår start, men vet att han inte behöver mig och min tutte hela nätterna...
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hej norna och varmt välkommen till Späda barn och Små! Grattis till lille juvelen :heart:

Jag har själv ingen erfarenhet av prematur barn, men jag vet flera på Forumet som har det så du kommer säkert få flera svar av dom.

Men det jag tänker är att låt honom vara liten, dvs ha ingen brådska med fasta tider. Det viktigaste är att han får ordentligt med mat under varje mål, erbjud flera omgångar under 1, 5 tim. Sedan får hans ork styra om det blir umgänge efter maten eller dags att sova. Han behöver runt 16,5 tim sömn på ett dygn. Så här små juveler orkar oftast lite kortare vakenpass på morgonen och lite längre på em.

Så fokusera på ordentligt med mat följt av sömn, räkna vakentimmarna så de blir ca 7,5. Kanske behöver han lite mer/mindre sömn. Det märker du. Prematurbarn kan ha olika behov vad gäller korrigering av ålder.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej norna och grattis till bebisen :heart:

Vilket fint svar du fått från kloka Elle :D

Själv tänkte jag bidra med lite stöttning kring just den "prematurförvirring" du beskriver. Jag kände själv att mycket av den inte bara handlade om rutinerna (eller brist på...) utan även om krocken mellan tiden på Neo och sen när man plötsligt skall ta hand om lilla skatten på egen hand.

Jag får dock be att få återkomma senare idag eller imorgon. Nu skall jag ta upp mina tre yngsta töser. Min äldsta dotter (född i v.31+6) sitter och spelar tv-spel. Hon fyller fem år snart :heart:

Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Det är omskakande när ens bebis föds tidigare än man väntat. Även om man i bästa fall får försäkran om att allt gått bra så är det svårt att känna sig som mamma och pappa "på riktigt" eftersom det finns personal som ansvarar för ens lilla barn. Man är ju rätt utlämnad till deras rutiner också. T.ex matades Leia var tredje timma och detta satt i väldigt länge. Väl hemma blev det en duttcirkus utan dess like och jag satt i soffan och grät hela dagen. Hon åt lite, sov lite, vaknade och var lite hungrig men åt bara lite...

:idea: Angående magläget. Jag förstår att du är orolig efter er senaste vända till sjukhuset MEN din lille son kommer att komma ikapp sig även här. Jag tror att skarvandet dagtid och de upphackade nätterna skulle bli betydligt bättre med magläge. Kan du inte utmana dig själv och låta honom sova på magläge ett pass dagtid där du kan övervaka och sen utöka efter hand?

:idea: Min Leia (prematurtjejen) sov otroligt upphackat på nätterna. Somnade ordentligt vid 23, vaknade 12 och efter kl 03 vaknade hon varje kvart ända fram till morgonen. Första natten jag lade henne på mage (med larm som du ju också har) sov hon 8 tim i ett streck...

:idea: Om du envisas med magläge vill jag påminna om att använda kudde i ALLA situationer som barnet befinner sig på rygg, vaken som sovandes. Oavsett babysitter, babygym, soffan eller sängen så är det kudde som gäller. På mage tvärtom - ingen kudde.

:idea: Sträva efter magläge även i vaket tillstånd. Prematurer behöver all motorisk träning de kan få för att komma ikapp.

:idea: Om SM: Gör som Elle skrivit. Mata inom 1,5 tim och sen utökar du vakentden efter hand. Mina två yngsta barn har alltid varit väldigt trötta första passet och passet efter långluren mitt på dagen. Då har jag haft dem vakna lite längre de andra passsen istället.

:idea: Försök och ha en ungefärlig tid som dagen skall starta. Sen använder ni SM under dagen och försöker som Elle sa få ihop tillräckligt mkt vakentid. Själv är jag mycket förtjust i att få förmånen att få väcka sovande bebisar eftersom jag tror att man ger dem en känsla av att mamma har koll. Väck då det gått som längst 4 tim sedan senaste måltiden startade. Ha som mål att aldrig starta att SM-mål tidigare än 3,5 tim innan målet innan startade. Det här är ett bra sätt att få ordning på torpet, jag lovar.

:idea: Det är inte säkert att man behöver ålderskorrigera när det gäller mat. Åldern här räknas från den dagen bebisen fick mjölk att bearbeta och det var ju samma dag han föddes. Jag gav Leia mosad banan då hon var 4 mån okorrigerad ålder. Det gick hur bra som helst.

:idea: Om ni väljer att komplettera med ersättning gäller samma här - ingen ålderskorrigering :!: Prematur eller ej så tycker jag att man alltid skall strunta i åldersrekommendationer på flasknappar och se på barnet istället. Ofta kan man byta till större storlek på flasknappen mycket tidigare än vad tillverkaren anger.


Jag har säkert missat en hel massa som jag tänkt skriva men jag vill inte missa att berätta att det var jättebra att bebisen stannade i magen så länge som v.34. Efter v.32 är det mycket mindre risk för framtida men.

Om det är något du undrar över är du väldigt välkommen att fråga.

:heart: Kram och lycka till från Nancy
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

Inlägg av norna »

Hej och tack för fina svar!

Han var på väg att komma v 31+2, men de lyckades avstanna förloppet. Sen dess låg han utan vatten, inga

Storasyster som är tre år nu sov på mage. Inte riktigt från början, hon sov ganska länge på sidan först. Jag kände mig tryggare med magläget då, men hon var ju fullgången så var det ju innan vi sen upplevde det här andningsuppehållet med lillebror. Jag kan säga att jag blev alldeles blank i huvudet, av chock. Han var i mellanlandet mellan vaket och sovande när det hände, jag skulle precis amma honom, så han var i mitt knä.

Jag ska iaf känna efter när det gäller ditt råd ang magläget ett pass på dan för att prova.

Utöver det här har storasyster varit gipsad i benet samtidigt och vi har helt enkelt haft för mycket för att få alla bitar i system. Från början matades han var tredje timme, som du också beskriver. Hemsjukvården ville ta bort sonden ganska tidigt, för de tyckte att han åt så bra och gick upp så mycket. När vi slutade trycka i lite extra med sonden svarade han med en gång med tätare amningar, ffa på natten.

Han har gått upp över tre kilo på två månader. Numera är han stor för sin ålder, han har pikat rakt upp på kurvan, förbi medelkurvan. Och jag har ju känt av att jag ammat...

De senaste dagarna har jag försökt hålla honom vaken i sammanhängande perioder på dagarna, som ni beskriver. Det blir ofta 1 h på morgonen, sen 1,5 för att ev orka 2 h på kvällen. Vi får ihop 4 st sådana pass. Men överlag känns det som att dygnet har för många timmar för honom, dvs natten påbörjas tidigare och tidigare om jag gör så. Det är väl för att sovpassen på dagen blir lite för korta.

De senaste nätterna har han iaf efter dessa lite mer uppstyrda dagarna sovit bättre till en start. Först sover han mellan 4-6 h i en eller två omgångar, det är sen när vi närmar oss 4-5-tiden som uppvaken börjar.

Vi har gjort det lite mörkare i rummet.

När han fick järndropparna var han så besvärad på natten runt 5 så att jag ofta fick ta upp honom och ha honom sittandes ett tag, pga bajseriet. Ev försvårar det just vargtimmen nu. Äter han innan, vid 4 så tar jag inte upp honom vid 5 nu. På mornarna vill han inte ha mer mat (vid sju-tiden) så det tyder väl på att han inte är så hungrig heller vid 5.

Kram
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Hej norna!

Jag tänkte bara på det här med att korrigera åldern. Så här har jag gjort med två av mina barn som kommit i v 35. Precis som Nancy skriver så har de fått mat utifrån den dag de faktiskt föddes. Så där korrigerade jag inte åldern men med sömn och scheman så låg de efter till ca 8-9 månader skulle jag påstå.

Min erfarenhet är att de är olika mellan olika barn och att du kommer märka när sömnbehovet är ikapp. Jag önskar dig lycka till!

kram
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Nancy

Inlägg av Nancy »

Det är tydligen inte ovanligt att prematurbebisar ökar väldigt snabbt i vikt när de väl börjar äta ordentligt. Det är som om de anstränger sig lite extra för att "komma ikapp". Det jämnar ut sig med tiden.

Vad bra att du överväger att åtminstone prova magläge lite i taget. Det gör gott för sömnen. Sen när du känner dig tryggare kan du ju prova att ha kanske första halvan av natten på mage :?: Bara ett förslag, du bestämmer såklart.

Om sovpassen sen blir lite längre (satsa på 1,5-2 tim) också kommer du att se att dygnet får "rätt" antal timmar igen :wink: Genom att börja mata var 4:4 timma hinner bebisen bli hungrig och äter mer till nästa gång. Och sover längre pass = en positiv spiral som ganska snart ger utdelning även nattetid.

En annan sak du kan göra är att successivt minska tiden matningen får ta. Kör 1,5 tim i nuläget, sen minskar du till kanske 1 tim, 15 min och sen ner till en timma. Här får du gå lite på känn.
ilindstrom skrev:Jag tänkte bara på det här med att korrigera åldern. Så här har jag gjort med två av mina barn som kommit i v 35. Precis som Nancy skriver så har de fått mat utifrån den dag de faktiskt föddes. Så där korrigerade jag inte åldern men med sömn och scheman så låg de efter till ca 8-9 månader skulle jag påstå.

Min erfarenhet är att de är olika mellan olika barn och att du kommer märka när sömnbehovet är ikapp.
:heart: Ida har så rätt här, det ÄR väldigt olika för olika barn. Min Leia hade kommit ikapp sig med antal sömntimmar redan vid 5 månader. Min yngsta Leonor (född v.37+0) 9 mån, sover fortfarande minst 30 min mer än hon "ska". Min näst yngsta Lani sov hela första året minst en timma mer än "standard" men nu när hon närmar sig två år sover hon lite i underkant istället.

Vänliga hälsningar från Nancy
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

Inlägg av norna »

Jag måste fråga om våra mornar och det här med mata var 4:e timme...
Det brukar blir så att han är vaken 1-1,5 timme första vakenperioden och då äter han inte så mycket till en början utan äter mot slutet av den perioden. Antar att det är för att han inte är så hungrig efter sista nattmålet. Sedan sover han oftast 45min av sig själv, men om man vagnar kan det bli upp emot 1,5 timmar. Då blir det ju alltid kortare än 4 timmar.

Även i natt var det vaken och vagna hela vargtimman.
På nätterna brukar jag mata när han vaknar, eftersom det är så olika när han somnar på kvällen än så länge. Funderar på hur jag ska tänka där? För om jag väcker och ammar tex vid halv fyra - fyra, så kanske det är lättare att sova över vargtimmen? Men då kanske det behöver bli rätt antal timmar fram till den matningen, så att han inte vaknar själv vid två och vill han mat.

Idag är han 1 mån korr ålder!
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

Inlägg av norna »

Hej igen,

Inatt har jag väckt vid ett och fyra för nattmål. Han somnade för natten vid nio, så det blev fyra och sedan tre timmar emellan, alltså. Första målet åt han rätt ok. Andra målet klockan fyra, sov han sig igenom och åt inte fullt.

Efter det vaknade han halv sex, jag vagnade i en timme, och mot slutet kom han inte längre till ro mellan varven, utan började skrika mer. Jag plockade upp honom när han var lugn en liten stund och han åt massor. Det var vid halv sju, så då började vi dagen och jag masade mig upp för att satsa på ny dag!

Min undran är om det är för tidigt att väcka för nattmål? Jag kanske ska vänta med natten tills dagen sitter? Min tanke var att inte mata när han vaknar vid fem, eftersom han sen är klarvaken...
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
Nancy

Inlägg av Nancy »

:idea: Jag har gjort så att jag väckt till dagmålen och låtit natten bli lite som den blir. Andra gör på andra sätt.

Jag har helt enkelt varit tvungen att prioritera tiderna dagtid för att försöka få ihop dagarna med flera små barn födda väldigt tätt.

Oavsett ett, två eller flera barn så har det funkat väldigt bra.

:idea: Jag kom på en viktig sak! Även om din lille pojk dubblat sin vikt är det inte alls säkert att han för den sakens skull är mätt varje gång han skall sova.

Jag försökte följa gängse råd (från BVC) om att "låta barnet styra" och det fick till följd att Leia duttåt mest hela dagarna. Hon blev rund som en liten boll och jag kunde inte fatta varför hon aldrig verkade nöjd. Hon fick alltså i sig väldigt mycket mat totalt sett men hann aldrig bli riktigt hungrig eller riktigt mätt.

Jag tycker nästan att du ganska snart skall strama upp mattiderna och försöka minska tiden du erbjuder mat.. Du kommer att se en förändring i ätandet.

Sen vet jag inte alls hur du ställer dig till ersättning, själv har jag inte kunnat amma mina bar alls så för mig är det liksom helst självklart. Jag vet många på forumet som kombinerar amning och flaska. Om du väler att ge flaska skall du inte ålderskorrigera när det gäller nappstorlek.

Vet du vad, jag tycker inte att du skall hålla på och vagna så här små nattetid överhuvudtaget. Mata när det vaknas och sen lägger du bebisen att sova. I början tar det kanske en stund innan det somnas om men denna tid minskas med tiden och efter ett tag är du nere i nattmål på 20 min, kanske ännu mindre. I början minns jag dock att det kunde ta minst en timme innan bebisen somnade om. Då har jag alltid suttit i soffan med bebisen i famnen och inväntat sömntåget.

Nätterna ger med sig om dagarna fylls med rejäla SM-mål.

Fråga vidare precis när du vill. Berätta gärna hur det går med maglägesintroduktion. Hoppas jag inte pressar dig. Kan själv aldrig glömma upplevelsen av hur Leia sov 8 tim i ett streck, precis som jag skrev om tidigare.

Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

norna skrev:Det brukar blir så att han är vaken 1-1,5 timme första vakenperioden och då äter han inte så mycket till en början utan äter mot slutet av den perioden. Antar att det är för att han inte är så hungrig efter sista nattmålet. Sedan sover han oftast 45min av sig själv, men om man vagnar kan det bli upp emot 1,5 timmar. Då blir det ju alltid kortare än 4 timmar.
Mina tre yngsta har alla gärna väntat en stund med första morgonmålet. Tvätta och klä bebisen, gosa i soffan. Sen när hungern sätter in matar du.

Tycker inte att du skall nöja dig med enbart 45 min på morgonen för en så liten. Han behöver minst 1,5 tim. Man kan småfuska lite genom att ta en promenad precis innan skarven ifall den möjligheten finns. Annars kanske du kan ha morgonluren som testlur för magläge... Och nu skall Nancy sluta tjata :roll: :wink:

Kram igen
Nancy

Inlägg av Nancy »

Ser att mina senaste inlägg är fulla av stavfel. Fråga om ngt är oklart.
norna
Inlägg: 127
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 13:16

Inlägg av norna »

Vet du, i morse när jag satt i sängen och ammade efter vagningen sa jag till min halvsovande man: jag tror vi ska sluta med den här nattvagningen, han är för liten. Mycket skönt att du säger samma sak, ska genast sluta.

Jag sa de till min man att vi misstar oss nog ibland på hur stor han är, dvs han har ju funnits hos oss i två och en halv månad och han har gått upp till att vara en stor två och en halvmånadsbebis, men han ÄR ju bara en månad korrigerat.

Och, vet du igen... i morse la jag honom för morgonsovisen på mage för att prova. Han sov gott, skarvade men jag vagnade till och från i en kvart och han somnade om och vaknade efter drygt en och en halv timme totalt. Alltså betydligt kortare vagning, men fortfarande litet uppvak.

Ang matningen så är det säkert rätt. I helgen har jag strävat efter tydligare SM-mål. Han kan ibland tömma och svälja båda brösten i ett svep. Och jag upplever att jag har mycket mjölk. Försöker att mata inom en och en halv timme max, ibland om jag ser att han är hungrig fyller jag på innan sovis även om han är vaken i två, för sömnens skull, men det kanske är feltänkt.

Han får flaska ibland, men än så länge bara utpumpad mjölk. Även på neo fick han bara mjölk. Vi har pratat om ersättning, men inte tagit Steget... har tyckt att jag har så mycket mjölk, men han får ju äta rätt mycket förstås...

Han är en tröttis idag, ska underhålla honom lite nu. :lol:

Tack för stöd!
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
Nancy

Inlägg av Nancy »

Vad roligt att höra att det går så bra för er norna :D

Vad modig du är som utmanar dina egna rädslor gällande magläget tycker jag. Du gör alldeles rätt i att ta det lite försiktigt och känna efter när du tycker att sonen känns tillräckligt stor. Tänk på att magläge dagtid tränar ju hans nacke ytterligare och du får ju se med egna ögon ifall han orkar lyfta på huvudet eller inte.

På tal om larm tänkte jag bara berätta att jag använt det till alla fyra barnen men det är bara för Leia som larmet utlösts. Hon var då ca 6 mån och hade inte hamnat utanför plattan eller så. Hon låg alldeles stilla och när jag ruskade lite på henne drog hon efter andan och fortsatte sen andas lugnt och fint igen. Två ggr på samma kväll hände detta. Jag var väldigt tacksam för vårt larm, den bästa babyprylen ever.

Ni tänker så klokt din man och du: ibland är bebisen en liten pyttis och ibland får man tänka på honom med hela 2,5 månads levnadsvisdom :wink: :D :heart:

Insomningsslurk innan sovpass vid 2 tim vakenpass har jag alltid varit mycket sparsam med. Bara använt i absoluta nödfall när jag känt att matintaget verkligen varit på tok för lite. Det leder i mitt tycke annars lätt till snuttochduttcirkeln... Förlåt om jag skrämmer upp dig. Jag har bara så himla dåliga erfarenheter av just detta då Leia var liten. Innan jag hittade till Barnaboken vill säga :wink:

I takt med att bebisen växer blir det dessutom (till lättnad för oroliga mammor/pappor) inte lika viktigt att varje enskilt mål är så himla omfattande. Det blir då mer hela dygnsintaget som räknas.

Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Förtydligande: Menar inte att bebisens förmåga att kunna lyfta på huvudet är en hundraprocentig garanti att magläge är helt säkert men jag tycker att det känns väldigt skönt att få se att ens lilla skatt lyckas vända på huvudet av egen kraft.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"