Ekonomitips

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Ekonomitips

Inlägg av Ummusab »

Halloj!
Jag vill gärna ha mina 3 hemma länge till. Nu e ju lillan bara 4 mån så jag har ju tid kvar på hennes föräldraledighet. När den sen är slut är storebror 5,5 år ca och då har jag tänkt att han ev kan börja 6-årsverksamheten så småningom.
Men de andra två är ju fortfarande små då!


:?: HUR GÖR NI ANDRA? Ge mig tips på hur man ska kunna få ekonomin att åtminstone gå runt. (nästan alla tips mottages tacksamt, jag läste att cissii målar tavlor, wow!!... :roll: jag pysslade med korsstygn efter mönster när jag var typ 11, på den nivån är min konstnärliga sida :P - så gärna andra tips än måleri och dyl. :wink: )

/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
CiL
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 06:37
Ort: Stockholm

Inlägg av CiL »

Något av det vi kör med:

- Byt tjänster, dela prylar med andra. Vi byter numera hej vilt. För det mesta är det skoj. Någon kan laga något i hemmet, någon har en sommarstuga, någon har en bil, kan sy kläder, barnvakta - eller så är det man själv som kan just det. Osv.

- Odla, eller odla bondkontakter och en bra restaurangkontakt. Via restaurangen kan du köpa ekologiska råvaror för restaurangens inköpspris, och en hel del kläder också (t ex via Stiftelsen Biodynamiska Produkter). Ibland måste man köpa större mängder - samarbeta med andra om inköpen. Bygg ett utomhuskylskåp av frigolit så att du kan skaffa färsk mat när det är som billigast och lagra dina egna rovor. Morötter, potatis, äpplen och mycket annat kan lagras länge om man bara lär sig hur. Gräv upp en markplätt någonstans (fniss, det var faktiskt så jag gjorde) eller gå med i ett koloniområde som inte har stugor och en massa sturiga regler. Odla med barnen, plocka frö på sesnsommaren och hösten, och hästbajs i närmaste stall... Koka och frys in - finmiddagarna räddade.

- Ägna några helger per år åt äppelplockning, blåbärsplockning, hallon, jordgubb, svamp mm. Kul att göra tillsammans med barnen och ger matlyx hemma utan like. Fiska och jaga om du är lagd åt det hållet - eller byt.

- Fråga alla med barn om de möjligtvis har skor, ytterplagg och annat svindyrt kvar. De kan få tillbaka det + lite till sedan om de vill. Resten: Köp begagnat. Tradera.com är min favorit, då slipper jag affärshandling som jag inte gillar. Visserligen tillkommer porto, det är en lyx man får ta och struntar man i märken kan man fortfarande få en jacka för 14 spänn + 36 kr i porto.

- Dela bil, båt, sommarstugor - eller låna ut eller hur ut.

- Om reslusten infinner sig och du inte har vänner att bo hos på platsen du vill till: Erbjud tillfälligt bostadsbyte.

- Köp barnvagnar på Blocket när de kostar hundra spänn, satsa på en bra cykelkärra istället och bli den cyklande familjen.

- Res som ett barn, dvs med blicken på detaljer i närmiljön. Att åka buss, åka cykel är en utflykt. Att tälta på tomten är en semestertripp.

- Vistas i naturen. Minskar småinköpen som kvällstidningar, glass och godis och dessutom blir picknicken både godare och billigare än fiket.

- Undvik struntkonsumtion genom att handla mat via internet (t ex mataffaren.se och netextra.se). Visserligen kostar det 80-100 spänn för hemkörning till dörren, men då har man sluppit ta dyr bil eller gå ofta i affär och bli chokladsugen. Dessutom har många näthandlare dessutom dagar då det inte kostar att få hemkört - Mataffären (Konsum) har det ofta.

- Håll kurser i det du kan. Privat regi eller genom t ex studieförbund. Kan förberedas när barnen sover, och hålls ofta då också... Håll barnläger på somrarna (fast då kan man inte ta betalt visserligen) med intressant tema, kul för de egna barnen.

- Ta jobb som kan förberedas kvällstid, eller ta timvis kvällsjobb om det finns. Bättre betalt än dagjobb och kan dessutom med lite knåp kombineras med att vara hemma med barn.

- Skriv artiklar om något du kan om du är en skrivande person, sälj. Fota, måla, sy om du kan och sälj. Handarbeta med det du kan, gå till närmaste butik, starta samarbete och sälj på kommission.

- Köp en båt till barnet, fast inte förrän det fyllt ett år och kan sitta och stå stadigt med stöd. Uppblåsbar båt kostar ca 250 spänn och kan hållas vid liv med cykellagarutrustning i flera år. Kul många somrar.

- Låt färgen flaga i hemmet. Ev upprustning av hemmets fräschör är onödigt innan barnet hunnit kladda, rita och banka av sig, och tids nog börjar de i skolan och man har määängder av tid att jobba ihop pengar för sådant.
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

OJ!!! Tack vilka tips! :shock:
Och vad fruktansvärt fantasilös jag är! Vad bra att CiL inte är det :D

Ja, då är det bara att få ändan ur och sätta igång.

Förlåt mig! Men jag var tvungen att läsa meningen 2ggr för att fatta, som jag skrattade!!
CiL skrev:Odla med barnen, plocka frö på sensommaren och hösten, och hästbajs i närmaste stall... Koka och frys in - finmiddagarna räddade.
Jag antar att det inte är meningen att man ska koka frön och hästbajs för att bjuda på finmiddagarna :lol: :wink: , men odla skulle ju mina pojkar ääääälska! Jag får gröna upp fingrarna lite, jag har tagit kål på garderobsblommor (eller vad de nu heter de där som man inte ska behöva sköta om så mycket... eller hur det nu var)

Sy är jag ok på. Det kanske inte blir världsnyggt, men måste hitta nån intresserad köpare. Jag ska sy mörkläggningsgardiner till mitt och lillans rum, så jag får börja öva med det.

Hålla kurser skulle vara kul! Finns det nån som vill lära sig spanska? Hojta bara! Jag kan säkert nåt mer, men har lite taskig självkänlsa kanske och tror inte att det jag kan räcker.. Haha.

Jag känner att mycket går bort då jag inte har vare sig bil eller körkort. Allt blir så väldigt mycket krångligare då. Att ta sig till 4H gården på andra sidan stan tar 1h för mig och alla barnen med buss. Lillan kan ju sova i vagn, men lillebror klarar inte en hel dag utan vila...
Och även om jag hade körkort skulle jag nog inte ha råd att ha bil.... :roll:

Men Nu har jag ju nåt att börja med. Om inte annat så iaf nåt projekt att pyssla med!

1000 tack!

/Kram.
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
CiL
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 06:37
Ort: Stockholm

Inlägg av CiL »

Med rätt syftningsfel får man rätt rätt tillagad. Den bästa soppan görs på kokade fröer och hästdynga... Tack för skratt!

Om du kan SY...! Och spanska dessutom!!! Vilka möjligheter!

EN köpare av det du syr upp? Du skulle väl kunna ha många? Fota det du skulle vilja sy mer av, lägga ut på nätet. Här var det skräddarsytt till just ditt barn, till just dig. Välj favorittyget och beställ!

Och så sykurs på spanska förstås. Spansk konversationskurs under textila hantverkskvällar.

Utan körkort blir det restider ja (jag tog körkort sent själv). Moppe med flak för barnen? Men Uppsala har ju förträffliga tågförbindelser till omvärlden också. Strunt i 4H-gårdarna där (särskilt om du kan SY - som är en så magisk kunskap för oss som inte kan) - kom till Stockholm istället eller strunta i dem helt...

Ops. Sonen vaknar!
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Hej! :D
Ja, jag hade nog tänkt mig grundnivåkurs, lägsta möjliga, vad gäller spanskan. Iaf till en början, jag har kunnat spanska jättebra :D men det var väldigt länge sen jag pratade spanska dagligen... Jag måste själv öva upp grammatiken innan jag vågar mig på att lära ut nåt avancerat.
Tanken har dock slagit mig många gånger att ta upp spanskan igen... Me hace falta!

Och sy, javisst! Jag är en fena på raksöm! :lol: En och annan sicksack klarar jag också. Så än så länge är jag glad om jag får EN kund, men jag hade nog tänkt öva där också och skaffa många intresserade kunder som äääälskar mina kreationer! :thumbsup:

Och körkort. Kan man gå intensivkurs utan att kunna köra innan? Jag har kört i snigelfart 10 meter fram och backat samma sträcka ca 5 ggr. För 12 år sedan. Gills det som förkunskaper? :roll: :lol:

Jag ska fundera, och genomföra. Spännande!!

/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
CiL
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 06:37
Ort: Stockholm

Inlägg av CiL »

Körkort: Fem dagars intensivkurs med körning en timme om dagen tog det för mig, men jag hade kört lite mer än du. Jag tror dock att i princip alla klarar det på fem dagar. Ca tio timmars körträning behöver man nog.

Jag stack iväg till en liten stad, låg vid havet och läste trafikboken och ägnade någon halvtimme efter körningspassen vid trafikskolans datorer där man kan träna tänket inför provet. Jag överstuderade helt klart, fick alla rätt på provet helt i onödan.

Körskollärarna hade jag nästan kunnat vara mamma till, kul. De var mer intresserade av att höra hur man ska välja i livet och hur det är att bo så nära Huvudstaden, än att berätta om hur bilar ska köras. Men när man är äldre har man vistats i trafiken en hel del och man kan mer än man tror om höger, vänster och filbyten. Det är nys att man måste börja som ung för att kunna köra säkert.

Man fick inte gestikulera till andra trafikanter minns jag var den enda skarpa korrektionen de unga billärargrabbarna vågade sig på. Jag tänker på det med ett fniss nu när jag kör och viftar fram den ena fotgängaren efter den andra.
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"