Blöjproblem.

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
cissii

Blöjproblem.

Inlägg av cissii »

Hej

Till sist så skriver jag hit och frågar (torpan, du behöver icke rusa in och svara om du inte hinner :wink: vi pratar ju på andra ställen med lixom)
Men jag har problem med Celeste och blöjan. Hon är en stor flicka snart och jag tycker vekligen inte att hon behöver någon blöja. Men hon vill verkligen inte göra sig av med den.

Min mamma tjatade tidigt om potträning. I hennes, kankse något modifierade minne, så var jag och mina syskon minsann torra säkert redan innan vi ens var födda. Jag ignorerade och tänkte att jag inte vill stressa det hela (när celeste kanske var 1, 5 år). Men inhandlade en potta mest för om C kanske ville kissa på den.
Sen kom fadern in i bilden och skulle minsann potträna. Vad han gjorde när jag inte var hemma var ju svårt att kontrollera. Så han satte henne på pottan trots gråt och protest, där satt hon långa stunder och tittade på tv, men kopplade nog inte ihop det alls med något bajs eller kiss. Sen bestämde han att hon kunde vara utan blöja och då satt hon på pottan i princip all tid utöver rutinerna. När dom var/är ute så kissade hon i byxorna och fick sitta i det tills dom kom hem. Samtidigt som han har uschat och fyat när det kommit i brallorna eller på golvet. Och nu när vi inte bor ihop så har jag ju ingen aning om vad han har för toalettträning, eftersom han inte har någon hjärna.

Jag för min del har erbjudit potta/toalett men har hon inte velat så har jag bara sagt "jaha/nähä". Nu säger hon till att hon är kissenödig och det verkar sm renligheten har kommit in i bilden och vill gärna byta snabbt. Så nu verkar hjärnan ha kommit i kapp, men hon VÄGRAR släppa blöjan och vill INTE kissa någon annanstans. Och det kan jag ju förstå, så jävla fokus som det varit på det här i evigheter.

Till saken hör ju en hård mage som är laktoskänslig. Men det har blivit bättre och bajs kommer mer i hela korvar.

Så hur ska jag göra nu?? :? :(
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Cissii! :D

Åh vad trist att det har blivit en sån låsning! :cry: Stackars C och stackars dig.

Så här tänker jag: Minns du när du ville avprogrammera C från Babar? Du skrev ett finfint inlägg om hur filmerna plötsligt försvann och ni paktade er igenom det. :D Det har jag hållit i minnet och använt mig av vid flera tillfällen med min egen 3-åring. Saker liksom bara ...försvinner. :shock: :mrgreen: Och så letar man efter dem, på fullt allvar, så länge man orkar, och sedan löser man problemet konstruktivt. Senast var det här pottan som försvann. O:) Och efter en stunds resultatlöst letande kom vi fram till att man ju kan kissa på toaletten lika bra. 8) Och nu ska pottan snart komma fram igen, har jag tänkt, för att finnas tillgänglig för Lillebror men det gör inget för Storasyster har bevisats avprogrammerad (genom att använda toaletten på ställen där det finns fullt synliga pottor).

:idea: Så vad händer om alla blöjor bara helt plötsligt försvinner över natten? :wink: Kanske pottan också, med tanke på hur trist konceptet har blivit för er. En lägligt placerad pall kan ju slumpartat dyka upp vid toaletten i samma veva.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och tack för svar!

Jo, den tanken har jag tänkt med. Men är inte redo att låta blöjorna försvinna ännu, för hur gör vi då när vi är ute en hel dag och på natten och så, med tanke på att hon bryter samman så hårt bara man nämner blöjan-borta. Så jag har inte kunnat stå för det att göra så ännu, skulle ta fram dom igen och då blir det helknasigt.
Men faktiskt har jag fått en liten framgång i förrgår. Jag frågade vart kan man kissa om man är kissenödig? Kanske i hatten där borta? (vi har en stråhatt som låg på golvet.) NÄÄÄÄ men mamma, kissa i toan, sa hon då. Sen har hon faktiskt kissat OCH bajsat i toan och kan tänka sig att gå utan blöja barrumpad hemma, men ska kläder på så ska blöjan med. SÅ jag kör på här ett tag på det konceptet, så får vi se om blöjorna försvinner sen.

Säkert låste det upp sig lite när hon förstod att JAG inte ville hon skulle kissa där, jag sa ju hatten så knasigt. :roll: :D
Världens Bästa Barn
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

Hej

Jag vet inte riktigt hur "djup" denna låsning är. Men jag tänkte på att man kanske kunde försöka få till att kläder och blöja inte behöver hänga ihop. Jag tänker på min stora tjej som gillar att klä på sig och byter kläder flera gånger per dag ibland. Säg att man behöver prova lite befintliga kläder som inte använts på länge för att se om de fortfarande passar eller man växt ur. När hon är naken typ "Den HÄR tröjan ser ju så LITEN ut, KAN du verkligen passa i den? Det måste vi prova!" På med tröjan, kanske ta en titt i spegel så man ser tröja och naken underkropp ( = man kan ha kläder och ingen blöja samtidigt). Säga något i stil med "Den där tröjan var ju alldeles för liten" eller vad som nu passar. Är detta ett stort steg tar man av tröja och bryter. Annars kanske prova en tröja till. Därefter kanske man kan vid senare tillfälle prova fler tröjer eller avancera till en klänning? ( = klänningen döljer ju faktiskt naken underkropp lite, funkar det?) osv. Kan det vara något för att vänja sig vid tanken lite?
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

och så kan man intressera deras fåfänga tillika köplycka lite med nya fiiina trosor med favoritmotiv, och kanske matchande kjol. Bara sådär en passant. När hon tycker det är dags så finns de ju där... Så att hon vet 8)
cissii

Inlägg av cissii »

Tack snälla för svar!

Jag ska testa om man kan intressera henne för att prova utan blöja. Och precis det Torp, tänkte jag göra. Köpa små underbrallor, så får man ha dom istället. Tänkte kanske erbjuda en "mammablöja" om hon trilskas. Vilket är en binda, hon såg jag hade det en gång och sa med stora ögon "mamma har oxå blöja". Så jag tänker hon kanske får ha en sån, som inte känns så mycket och som kan kissas igenom. Så kan vi ju sluta tillsammans med blöja, mamman och Celeste. :D :roll: Eller inte alls. Vi får seeee.
Världens Bästa Barn
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hur går det? :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Smyger in här bara lite grann...

Varför måste C hänga med sin pappa som gör på det viset...? Jag tycker det verkar sorgligt. Men hon kanske får slippa det nu?

Hoppas det. [-o< [-o<

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"