dagmamma eller bara morsa?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av eefwah »

hej alla fina forumister!

jag skulle vilja fundera "högt" tillsammans med er kring hur jag skulle kunna lösa familjens behov av "barnpassning" (dåligt ord egentligen, men jag finner inget bättre just nu).

såhär ser det ut för oss: jag är hemma med båda barnen (1+2,5) på heltid. stora tjejen har sen ca 1 år och 9 månader gått 4 timmar/dag, 3-4 dar i veckan hos en dagmamma för att hon har behövt det (ja, jag vet att ni inte tror mig :) ). det har funkat suveränt bra för oss alla.

men efter sommaren ska vi flytta från bonnalannet till stan (nåja, limhamn i malmö). jag har inget jobb att gå tillbaka till. i stan dräller det inte av dagisplatser på bra, närliggande dagis.

så hör det till saken att mina barn är helt olika (surprise :roll: ). medan stortjejen verkligen behöver sociala bitar behöver lillkillen verkligen sin mamma (och syster och pappa). han är inte mogen för varken dagis eller dagmamma och jag vill inte sära på dem. så vad göra?

tanken har slagit mig att själv bli dagmamma, men hur funkar det? måste man bli egenföretagare då? jag antar det. och då blir det revisor och bokföring och annat jobbigt som jag inte känner jättestarkt inför.

nån som har nåt smart förslag :D på hur jag skulle kunna göra?
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hör med kommunen om de har och behöver kommunala dagmammor och vad som krävs då.
Vi har kommunal dagmamma till våra barn och skulle inte vilja ha någon annan lösning.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
CiL
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 06:37
Ort: Stockholm

Inlägg av CiL »

I kommunalt språk kallas dagmammor ofta "dagbarnvårdare" och när de samarbetar kallas det "familjedaghem". Och så finns det "flerfamiljssystem" som är när flera familjer går samman om en gemensam dagmamma och man vistas i familjernas hem.

Finns säkert att läsa om på Malmö Stads hemsida.
Mamma till son född januari 07
Minikurad våren 2010
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

hej och tack för svar!

hm, tanken att bli kommunal dagmamma har aldrig slagit mig, men det är ju ett nimt sätt att komma undan bokföringsbiten. ska kolla upp det lite. kastade ett öga på malmö stads sida, men fann inte mer info än ni redan givit mig. får nog ringa dem.

hur fungerar det då med mina egna barn om jag skulle lyckas bli "anställd"? och om man är kommunal gissar jag att man inte får välja föräldrar till sina adepter. hm. å andra sidan låter innebörden av orden "dagbarnvårdare" och "familjedaghem" trevlig. speciellt som nyinflyttad.

nu fick jag nåt att tänka på men tar ändå gärna emot fler tankar. jag behöver en plan 2, 3 och 4 ifall de nu inte skulle behöva mig på kommunen.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Barnomsorgspeng?

Inlägg av Trebarn »

Hej eefwah!

Gå in på "regeringen.se" och sök på "barnomsorgspeng". Det verkar lite krångligt, jag har inte själv sökt mig till mer information.
I praktiken går det ut på att du kan komma överens med en kompis att du tar hand om dennes barn, får ut samma summa som kommunen skulle betalt för samma barn i dagissubvention om barnet hade gått på dagis. Dessutom får du samma bidrag för ditt eget hemmavarande barn.
Det här ÄR ett regeringsbeslut som det har hörts märkligt lite om. Jag har inte hört någon som nyttjar det. Kanske kommunerna inte vet om det eller har lyckats kringgå det?
Precis när beslutet kom läste jag i en artikel nånstans på nätet (som jag inte hittar nu) att huvudmannen(=du) måste ha en pedagogisk inriktning. Men detta kunde man tydligen uppnå genom att "samarbeta med en närliggande öppen förskola".
Låter väl ganska genomförbart...:-)

Kolla upp det!
Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

oooo, vilket bra inlägg, tack trebarn!

detta låter ju enormt intressant tycker jag. och det där med pedagogiken fixar jag som ju tom är utbildad pedagoooog :lol:.

man undrar ju om detta är ett sätt att tvinga kommuner som inte tillämpar vårdnadsbidrag, som malmö stad tex, till ett alternativ, hoho. det låter iaf super. jag antar dock att man inte kan ta fp samtidigt, men den kan man ju spara eller ta de dar man inte har några barn.

konstigt att jag inte hört nåt om det här innan.

detta inlägget åkte upp i topp på min lista direkt, men jag tar gärna emot andra förslag också, ändå. så ös på med idéer bara!

tack alla sålänge
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Viktorsmamma
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 jan 2010, 00:04
Ort: skånska landsbygden

Inlägg av Viktorsmamma »

eefwah,

hur har det gått för dig i dina funderingar? Jag funderar också på lösningar för perioden sept-dec i höst.

Just nu är min främsta förhoppning att kunna "byta barn" med en granne. Hennes lille kille föddes i februari i år (vår i april förra året). Vet inte om hon är någon BB-mamma men de har bondgård, så jag tänker att det kan ju inte vara så far off :wink:
Vi behöver lösa 2 dagar i veckan och de behöver säkert hjälp med både det ena och det andra. HOPPAS jag.
Viktor :heart: 090424
Bubblan :heart: beräknad till 101231
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

Viktorsmamma skrev:eefwah,

hur har det gått för dig i dina funderingar?
hej du och tack för att du frågar! jag har faktiskt bara blundat och stängt öronen sen sist, suddat bort alla tankar på framtiden :wink: .

nja, lite har jag väl tänkt, men inte så konkret. summan av kardemumman är iaf att jag blir hemma med barnen ett tag till. ev skriver jag in mig på nån kurs till våren, för att få behålla min sgi och inte behöva ta ut några dagar. lillkillen får ha mig hemma sålänge han behöver. och han har i sin tur blivit så pass stor nu, att stora tjejen faktiskt har ett utbyte av honom, på det sociala planet. så alla är egentligen nöjda med situationen som den är just nu.

hoppas din situation också ordnar sig viktorsmamma. att byta barn med grannen låter som en bra idé tycker jag. och bondgård är ju ett plus. :D
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av eefwah »

hej trebarn och alla andra!

nu har jag bytt fot igen och har alls ingen lust att börja plugga och alls ingen lust att jobba kvällar och helger men jag vill heller inte skeppa in mina barn på dagis. så jag kollade upp det där med barnomsorgspeng idag och det verkar ju alldeles fantastiskt.

såhär har jag fattat det: i malmö är min stadsdels schablon för vad barnen kostar i kommunal omsorg ca 90 000 per barn och läsår. det blir ca 7500 kr/månad och barn. eftersom jag har två barn kan jag få barnomsorgspeng för mina egna två om jag tar hand om ytterligare två barn. för de två som inte är mina kan jag även ta ut maxtaxa av föräldrarna. säg att vi då landar på en 32 000 per månad för heltid.

kostnader som mat och pedagogiskt materiel etc får jag dra av och sen betalar jag sociala avgifter samt skatt och landar om jag räknat rätt på en 13-14 tusen per månad.

man måste alltså ha egen firma och sköta bokföring och sånt, men det tycker jag är lite kul. och så måste jag bli godkänd av kommunen på det pedagogiska planet. i mitt fall är jag lärare med examen så pedagogiken tror jag inte blir nåt problem.

till hösten ser det ut som om jag kan köra igång.

låter det inte helt fantastiskt?! jag undrar själv vilken haken är... :)
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av Trebarn »

Nämen bra, Eefwah!

Jag har hastigt och lustigt faktiskt hamnat i situationen själv att jag kanske ska ta hand om barnens kusin i höst. Och kom då att tänka på barnomsorgspengen. Det här tål att kollas upp! Kan vi hålla kontakten? Våra två minsta är hemmabarn, så då borde jag kunna få betalt för min fyraåring + kusinen, och dessutom ta ut vårdnadsbidrag för den minsta, som fyller tre i december?

Hmmmmmmmmm........ Jaha ja. Varför hör man aldrig om det här?

Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av eefwah »

Hej Trebarn,

klart vi ska hålla kontakten! Det här är ju en suverän möjlighet
att kunna genomföra det de flesta tycks önska på den här sidan. Vi
får vara testpiloter :). Och kanske döpa om tråden till
"barnomsorgspeng" istället. Om fler vill vara med. vi ser.

När jag läser igenom tråden ser jag inledningsvis att
bokföringsbiten kändes lite jobbig. Så känner jag inte alls nu!
Visar det sig att jag får skäligt betalt, så känns det helt
plötsligt både roligt och stimulerande ;).

Din plan låter vattentät tycker jag. Kan inte se varför det inte
skulle funka. Kör på!

Min plan är att göra det här några år, beroende på barnens behov egentligen.
Min stora är 3,5 och min lille 2, så ett syskonpar till eller två
enskilda barn kan ju bli hur kul som helst! Om de stora önskar är
frågan om inte "allmän förskola" kan vara ok ändå femton timmar i
veckan. Jag vill ju inte att den vanliga skolan ska komma som en
chock...

Å andra sidan kan man fortsätta med detta även när de börjat
skolan om man vill. Finns ingen åldersbegränsning som jag förstår
det, sålänge man kan ordna det pedagogiska.

Jag planerar även att ställa frågan om "heltid" till kommunen. Jag
antar att barnen måste uppta en heltidsplats men att de inte måste
gå heltid, men att vi ändå får ersättning för heltid. Det är
väl så det funkar inom kommunala förskolor. ? Jag tänker även att man skriver något slags kontrakt med föräldrarna.

Jag känner mig jättetaggad att sätta igång professionellt med det
här; läraren i mig, visserligen för gymnasiebarn men ändå :lol: , har
redan börjat skissa på de pedagogiska ramarna :D

Har du någon erfarenhet av att vara egenföretagare? Det har inte jag,
men har alltid närt en liten dröm om att göra nåt i egen regi.
Det här ska bli skitkul!!!
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av Trebarn »

Just det. Bra att vi följer varandra. Jag skriver bara för att tala om att jag inte har gjort något än. Men jag ska.

Du menar att de barn man i så fall får barnomsorgspeng för (sina egna + lika många andra barn) får gå på 15-timmarsdagis samtidigt? Låter intressant....

Jag är ju inne på att skräddarsy ett schema som kommer att ha en del konstiga tider. Föräldrarna jobbar mycket kvällar och helger i sitt jobb, så vanligt dagis är svårt för dem i vilket fall. Jag tycker jag borde vara en dröm för kommunens barnomsorgsansvarige, visst borde jag få godkänt? Jag har också pedagogisk utbildning 4-9 (grundskolan).

Vi hörs!
Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av Trebarn »

Hur går det för dig, Eefwah?

Själv sitter jag med en obegriplig blankett jag har laddat hem från Haninge kommuns hemsida. "Ansökan om enskild verksamhet, pedagogisk omsorg". Måste ringa dem i morgon....

MÅSTE man har F-skattsedel?



Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av eefwah »

halloj!

dessvärre har jag inget klokt att dela för tillfället. vi är mitt uppe i en budgivning och om vi inte vinner den så går hela den pedagogiska omsorgen om intet för min del, för då har jag inget hem att bedriva den i :cry: .

först när jag vet kan jag agera och då återkommer jag bums!

det är väl enskild firma som gäller, eller? och f-skatt tror jag är nödvändigt, men vet inte säkert. nåja, låt dig inte nedslås av sånt bara. heja, kör hårt!

:thumbsup:
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
knallen
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 26 maj 2011, 14:29

Re: dagmamma eller bara morsa?

Inlägg av knallen »

Hej

Jag har startat pedagogisk omsorg i Malmö och kommunen är inte rolig att ha att göra med. Jag anställer dagmammor som arbetar i sina hem. De slipper alla admin bitar och får lön av mig.
Den andra delen av min verksamhet är att jag hyr ut barnvakter.

Roligt att komma i kontakt med andra här som vill göra samma sak o stötta varandra. Hur går det för er? Hoppas det var ok att hoppa in såhär.

Kika gärna in på min hemsida:
www.dagmamman.nu
www.minnanny.nu
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"