Hej!
Behöver lite hjälp med hur vi ska justera sovtiderna för vår snart 2,5 åring. Hon har sovit 1,5 h middagsvila (och ännu längre om hon skulle fått det) ända tills för några veckor sedan då minskade vi ner det till 1 h pga. att hon började vakna så tidigt varje morgon. Hon har en lång tid haft svårt att somna på kvällarna o nu då vi minskade ner middagsvilan tyckte vi hon blev lite bättre men det tar nog fortfarande 1 h innan hon sover. Ca. kl 20 går hon i säng o vaknar någon gång mellan halv 8 och halv 9 på morgonen. På dagarna tar det 5-15 min innan hon sover. Då hon äntligen somnar så sover hon bra hela natten. Sover hon för mycket ännu på dagarna? Hon är super trött o på dåligt humör då man väcker henne om dagarna. Hon var på mycket bättre humör då hon sov 1,5 h men om kvällarna är hon lika gnällig som då. Vi har tolkat gnälligheten som att hon är trött men kanske hon inte är det? Hur ska vi justera sovtiderna?
sovtider för snart 2,5 åring
Hej!
Har ingen 2,5-åring men väl en tvååring. Hur låter hon när hon ska sova på kvällarna? Vår tjej kan ibland ligga och prata för sig själv upp till en halvtimme innan hon somnar på kvällen. Jag tolkar det som att hon behöver varva ner innan hon ska somna. Men jag förstår nog inte riktigt dig... hon vaknar mellan halv 8 och halv 9 och det är tidigt? El är det den tiden ni vill att hon ska vakna? Jag hade nog satt fasta tider en vecka och sen utvärderat hur det funkat. Säg om hon har natt kl 20 väcker ni 7.30, alltså 11,5 h natt. Låt henne sen t ex sova 1,5 h på dagen. Att hon är grinig efter 1 h på dagen kanske beror på att 1 h inte är ett naturligt sömnpass. Alternativt om ni vill ha kvar 12 h natt väck henn kl 8 och låt henne sova 45 min på dagen. Vad tror du? Som sagt jag skulle valt ut ett alternativ, kört på det en vecka och sen utvärderat! Hoppas det löser sig för er!
Har ingen 2,5-åring men väl en tvååring. Hur låter hon när hon ska sova på kvällarna? Vår tjej kan ibland ligga och prata för sig själv upp till en halvtimme innan hon somnar på kvällen. Jag tolkar det som att hon behöver varva ner innan hon ska somna. Men jag förstår nog inte riktigt dig... hon vaknar mellan halv 8 och halv 9 och det är tidigt? El är det den tiden ni vill att hon ska vakna? Jag hade nog satt fasta tider en vecka och sen utvärderat hur det funkat. Säg om hon har natt kl 20 väcker ni 7.30, alltså 11,5 h natt. Låt henne sen t ex sova 1,5 h på dagen. Att hon är grinig efter 1 h på dagen kanske beror på att 1 h inte är ett naturligt sömnpass. Alternativt om ni vill ha kvar 12 h natt väck henn kl 8 och låt henne sova 45 min på dagen. Vad tror du? Som sagt jag skulle valt ut ett alternativ, kört på det en vecka och sen utvärderat! Hoppas det löser sig för er!