Hur länge passar en liten spjälsäng?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Hur länge passar en liten spjälsäng?

Inlägg av Rosine »

Vår son, som är 19 månader, sover in en liten spjälsäng (124 cm x 66 cm). Men nu undrar vi om sängen ska passa honom tills han är 3,5 år eller om vi måste byta till en större spjälsäng (140 x 70) någon gång. Vet någon?
Jag behöver veta det redan nu för att jag ska sy en ny "tälttak" för sängen och vill, i fall det behövs, anpassa storleken från början till en större säng.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard är en rätt reslig kille på 3,5 och sover fortfarande i en IKEA-säng med de måtten (knappt!). Det går bra.
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Vår pojke sov i en så stor spjälis tills han var lite över 3,5 år. Bra gick det :) Nu sover flickorna som blir 3 i maj i spjälisar, lika stora, och ska ha dom i ca ett år ännu. Våra barn är nog ganska korta.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Min son sov i spjälsäng till gott över 3,5 år han är ca 105 cm lång. MÅtten på sängen vet jag inte riktigt med det är "standard mått". Vad det nu är... :roll:

Så håll med sängen du, de behöver inte så mycket utrymme som man kan tro. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Inlägg av Rosine »

Tack för alla svar. Med spjälsängen ska vi hålla, frågan var bara vilken storlek det blir när barnet blir större. Men era svar tyder ju på att den mindre standard mått räcker och vi inte behöver byter till en större spjälsäng.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"