Hjälp! Han ställer sig upp i spjälsängen, kan ej sätta sig..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
Carina RH

Hjälp! Han ställer sig upp i spjälsängen, kan ej sätta sig..

Inlägg av Carina RH »

Hej,
Jag och min man har hållt på att kura våran son Carl 8 1/2 månad i en vecka.
Före kurandet sov han enbart 45 minuterspass från kl 19.30 till 07.00.... Enda sättet som funkade att lugna honom, och snabbaste sättet var att amma honom... Jag blev en mänsklig napp.. Riktig napp tar han inte. Till slut orkade jag inte mer och vi bestämde oss för att kura. Min man tog de tre första nätterna och jag passade honom på dagarna. Redan före kuren har vi haft ett bra mat och sovschema som fungerat bra.
Vaknar 07.00 (mätt efter allt nattsnuttande)
Äta gröt 08.15
Ut och gå med vagnen 08.50
Somnar i vagnen 09.00
Vaknar 09.45
Skaka vagn tills han somnar igen, sover till 10.30
Lunch 11.00
Mellis 13.30
Somnar i vagnen på samma sätt som tidigare 14.00 till ca 15.15-15.30
Middag 16.00
Eventuellt 20min lur mellan kl 16.40-17.00 om de andra har blivit för korta.
Gröt 19.00
Minislurk ammning 19.25
Sover natt 19.30
......Detta funkade bra före kuren... Nu kör vi samma men han ammas på morgonen eftersom det är slutammat om nätterna.
Före kuren somnade han i min famn vid bröstet.Nu tar det en timme ca innan han somnar...
Han skriker så fort vi tillrättalagt honom och slutar att solfjädra, eller buffa eller säga ramsa...Han har under den här veckan lärt sig att både krypa och ställa sig upp själv. Så innan jag ens hinner lämna rummet ställer han sig upp på vingliga ben och är superarg och det låter som "lämna mig INTE". Han kan inte sätta sig ner....
Vi har provat att låta honom vara men han fortsätter att skrika. Jag har gått in och lagt honom ner och skyndat mig ut för att visa att nu ska du ligga inte stå... Funkar inte... Ramsan tar inte vid läggning. Han blir förtvivlad bara vi sätter honom i sängen, mycket svårt att få till skrattet ordentligt. Men han blir lugn av buffning, fast gillar ju inte när vi slutar...
Natten till igår tog det en timme innan han somnade då fick vi till slut buffa honom till sömns... Han vaknade först kl 01.35 men skrek och stod upp och ramlade runt i två timmar innan han somnade av utmattning igen!!! Känns som tortyr.. Sov till 06.15, vaknade och var ledsen meddetsamma.... Inget kul det här!
Kvällen före somnade han av utmattning, tog 1,5h men ramsan funkade på natten när han vaknade. Han vaknade ofta men som sagt somnade med ramsa.
Idag har vi köpt en resesäng som ju är mjuk så när han trillar kommer han förhoppningsvis inte skada sig.
Jag var så rädd att han skulle skada sig när han vinglandes travade runt i sängen i mörkret och slog i huvudet i sidorna när han trillade.... Vad ska vi göra nu? Låta honom skrika och stå och somna av utmattning? Känns som skrikmetod! Hur många kvällar kan det hålla på innan han fattar att det inte är ngn idé att ställa sig upp? Han har också de senaste dagarna blivit jätteklängig och blir ledsen när jag försöker sätta ner honom på golvet en stund. Kan ju inte bära runt en 11 kg bebis hela dagarna.. Han var inte så före kurstarten...

Oroad Carina
kiki

Inlägg av kiki »

Den här tråden kan stängas, det finns en ny :lol:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack kiki :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!: