Hej!
Här har det "borstats" sedan hon kunde sitta själv, inga gaddar då, men jag tänkte då att hon gott kunde få bekanta sig med det ändå, så att det inte blev strid då tänderna kom. Vi har "vår" stund i badrummet, sitter mitt emot varandra på golvet, jag med min borste och t-kräm (fuskar utan den när vi har kvällen kvar om man säger), hon får ta bort lock på tubarna och hjälpa till med att klämma ut på mammas bortse och sätta på locken igen.
Hon älskar det. Sedan får hon sin borste och får sno runt den bäst hon vill, jag borstar mina och så tittar vi på varandra. Jag berömmer MYCKET och när hon sträcker sig efter min borste biter jag ihop mina tänder så att hon inte kan få ut den och passar då på att köra en sväng på hennes tänder. Sen får hon fixa själv.
Det blir vad det blir, men allt hänger på att hon tycker det är roligt. Det är mitt fokus, sen om vi borstar supernoga eller inte det spelar ingen roll.
Men att vara ett föredöme och att be om hjälp är jättebra. De tar efter som svampar vet du, så borsta på du för glatta livet på dig så hänger han med skall du se. Ingen press, bara roligt. Och gör det till er stund, leta upp tandborsten tillsammans och skölj och gå igenom de olika stegen. Vi ramsar borsten efteråt: "tack, tack borsten - ses ikväll" etc etc