Bebis som vill läsa och räkna

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Nja, jag ska nog börja läsa frågorna lite mer nogrannt...
Jag trodde du redan gör verben.

Böckerna är steg 4, så du har rätt.

Enkla ord (substantiv)
Två ords meningar/couplets (adjektiv + substantiv)
Meningar/phrases (subjektiv + verb)
Böcker (fullständiga meningar)

Nu finns det ju inte IS på svenska, så det blir ju en slags couplets när man ska göra meningar med action.

Bygga meningar själv är roligt och effektivt, hoppa inte över det.

Men du behöver inte hålla på i evigheter med steg tre innan du börjar med böcker. Du kan göra båda och. Köre tre och fyra parallellt, menar jag. det gjorde vi. Allt för variationenen, och nyhetens verdi.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej Luvisen!

Vilken fantastisk läsning! Vi har redan beställt både matte och läsböckerna, trots att hon nu är 18 månader. Vi ger inte upp om matten förrän vi testat.

Bättre sent än aldrig? :oops: :roll:

Får dock lite prestationsångest, kanske släpper när vi läst och förstår mera?

Följer er och startar egen tråd då vi sätter igång.

Till Hege:

Vilken hjälp du varit och vilken kunskap du sitter inne med. Eloge till dig! :heart: Vi suger åt oss och bannar oss lite för att inte läst IAHP sen vi tränade ålning... :roll: :( :oops:

Men nu skall även vi köra järnet! Tror ni det finns öppet fortfarande hos vår tjej, hon är mitt i förtrotsen...

KRAM!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Får dock lite prestationsångest, kanske släpper när vi läst och förstår mera?
Det är inget svårt. Det gäller bara att vara GLAD. Men du verkar ju vara en riktig solstråle så jag tror inte det bllir några problem. Eran dotter blir nog lycklig att få ytterligare nya intressanta saker att ha på sitt dagsprogram :wink:

:P Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Liten rapport.

Läsning: Boken var ganska intressant men han gillar bättre bundna böcker... :? Lättare att bläddra. Bebis slängde den i ett hörn efter en dag. Nu är han inte intresserad... :( . Jag tänkte att jag ska ta tag i detta på ett nytt sätt så fort Saboterande Partner är borta och fiskar. Då kan jag verkligen koncentrera mig utan att känna mig uttittad och utfrågad :lol: Blir lite stressad av publik... :wink:

//Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Luvisen, detta var goda nyheter!

Att han slängde boken i ett hörn efter en dag betyder:

"Detta har jag nu läst ferdig. Jag har inget interesse av att läsa den ännu en gång. Nu vill jag ha en ny!"

Alternativt; "Detta var på tok för lätt/tråkigt".

Ge inte upp, gör en ny! Kanske ett humor tema?
Mening: Mamma har blöja.
Illustration: Mamma med blöja på huvudet.

Biltema? Traktor? Bullbakning? Dinosaur? Prinsessor? Vad kan han tycka vara roligt?

Kom i håg att du inte behöver visa orden har, är, och, och de andra sådana små ord som du nu kommer få bruk för. Han kommer ta in dem av bara farten.

Ge inte upp! Han visar med all tydlighet att han vill vidare.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

:thumbsup:

Vi har en plansch om förgiftning i badrummet. DEN vill han läsa massa ggr. Tror nog du är precis rätt ute. Jag ska nog ge honom lååånga nya ord, det verkar mkt poppis. När jag läste Förgiftningstillbud för honom började han skratta. Så han diggar ngt mer komplicerat. :P

Kram!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Underbart!

Och långa ord är ju inte svårare än korta ord när man läser på det här sättet.

IAHP vill att man ska göra böcker där barnen LÄR något. Så förgiftningstilbud skulle de nog gilla att höra om. :D
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

:lol: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Ok, ny rapport.

Couplets verkade Bebis tycka var för enkelt. Nu är boken en HIT! :P Han kommer trasslande med den på morgonkvisten och vill läsa. Sedan har han hittat fler böcker som han vill läsa så nu är vi igång om man säger.

Bebis läser nu ALLA skyltar. Mini mini små och Jättestora. Han pekar på alla och ber om att få höra. Och vi läser överallt. Det är sån glädje. Han blir verkligen lycklig. Tack Forum och Doman för det!

Ja, nu vill Bebis läsa och han bläddrar så fint!

Jag läste i Domans bok att de första böckerna ska vara många och helst upplagda på det vis som du tidigare nämnde, Hege, men kommersiella böcker är ju oftast inte gjorda på det viset. Så nu undrar jag om du har tips på ngn/några böcker som ändå "håller måttet sånär" som jag kan införskaffa för nu vill lillen ha MÅNGA NYA. :wink:

MAtten har jag inte kommit gg med igen :oops: men jag har inte gett upp, jag vill bara starta med fart för när jag tar upp den tror jag Bebis kommer vara ganska "törstig" så jag måste stå beredd med spännande nytt!

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Kul kul kul!

Du är ju fantastisk, Luvisen! Jag har fått följa er från förste "dot", och första ordkort, och du är hur bra som helst på att observera hur det går och sen förmedla det. Jag känner att jag är en lyckost här jag sitter som får ta del av detta, men det är förstås inget mot den vinsten ni två drar in på detta. Hoppas, hoppas bara att du stannar kvar här länga, så man för höra hur det är när sonen börjar skolan....

För att ta det sista först: Du har påbörjat matten, och kommet RÄTT LÅNGT, så någon fara för att mattefönstret stängs är det inte. Håll saker vedlika, med att då och då visa ekvationer. Märker du då att interesset är superstort, så kanske du kan motiveras till att dra igång för fullt igen. Börja då där du avslutade, inte från början. det du har givit honom nu av mängd-identifikation, det finns kvar, och kommer finnas kvar. Men som sagt, håll vid liv, sluta inte helt.

Böcker kommer han att sluka nu. Bara att innse, och stålsätta sig för.

Det finns inga kommersiella böcker som är bra nog för honom i det stadiet han är nu.

Obs! Superåska här, jag skriver mer sen!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Då var det ferdigåskat...

Jo, kommersiella böcker är inte bra därför att:

1) Skriften är för liten.

Synet hans är inte så utvecklat att han kan läsa de små ( i storlek) orden som är att hitta i kommersiella böcker.

2) Bilderna/illustrationerna finns på samma sida som orden/meningarna. Det både distraherar och ger en pekpinn om handlingerna. I de självgjorda böckerna måste man läsa först, sedan får man bla om och se bilden som hör till texten.

Det är inte alls svårt att göra böcker själv.

Jag köpte in ett antal pärmar med plastfickor i.

Ofta tog jag utgångsläge i kommersiella böcker (Disney, Totte, Emma och andra med illustrationer som var enkla och fina).

Jag textade på datorn, och kopierade hej villt från de kommersiella böckerna. Sen klippte jag, och limmade och stappade in i plastfickorna.

Och Voila! så hade jag bläddervänliga böcker.

Sen gjorde vi böcker med lite "bildning" också. Det tycker de små är jätteintressant! Ibland vill man lära något, inte bara underhållas.

Jag tycker det är så bra att han vill läsa ALLT numera. Han visar verkligen hur galet skolsystem vi har, som låter barnen börja lära bokstäver först när de är sju år. Och hur galet det är att föräldrar uppmanas att inte lära sina barn att läsa innan de börjar skolan.
Men fremför allt beviser det att man inte måste kunna SÄGA orden, men kan läsa dem ändå. Man måste inte alls "ljuda" i hop bokstäverna till ord.

Din son har inte lärt att ljuda i hop orden. När man ljudar ihop orden, då säger man dem antingen högt eller tyst till sig själv. Och det fortsätter man med hela livet. Med det till följd att man aldrig kan läsa snabbare än man kan uttala orden för sig själv.

Din son kommer aldrig få det problemet. Han vet inget om ljuding, och kommer aldrig säga orden tyst för sig själv. Han kastar en blick på orden, och har läst dem. Du har ingen idé om hur snabbt han kommer att läsa när han väl har kommit så långt att han kan läsa helt och fullkomment, även ord han aldrig har sett förut. Men snabbt kommer han att läsa, det kan jag lova.

Jag har sett gravt hjärnskadade barn läsa med den hastighet som föräldrarna bläddrade. Det vill säga två-tre sekunder pr dubbelsida i en vanlig bok. Vi talar här om att läsa t.ex. "Män som hatar kvinnor" på ungefär 10 minuter.
Speed-reading kallas det i USA. Jeg vet inte ens om vi har ett ord för det på svenska.

Läsning är en neurologisk funktion. Inte ett skolfag.

Jag är så glad att du har hittat hit!
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Ljuvligt Hege! :-({|= :-({|=

Tack för ditt stöd!

:heart: :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Det är så kul att läsa om er, varje gång blir jag så inspirerad men vet inte var jag ska börja. Sen känns det som nån väldigt hög tröskel som ska kommas över och väldigt mycket att läsa och lära sig och klippa till och tänka ut och fixa. Finns det nåt enkelt vi kan börja med? Jag har ju prickarna på datorn. Ska jag visa tre i taget, tre gånger om dagen eller räcker det med två?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Visa 2 prickar en gg per dag. Då blir det busenkelt :wink: . Försök gärna ta ungefär samma tid varje dag för de små är vanedjur och det kan bli en extra kick för en själv om barnet blir lite pirrigt precis innan man ska köra en visning för att barnet vet att SNART kommer det där rooooliga! :lol:

Tänk inte på allt fix fix. Du kommer att göra det när du ser hur ditt barn utvecklas och veta att man verkligen bidrar till utvecklingen på flera plan. Ännu bättre kommer du känna dig när du läser i Doman böckerna.

Jag tyckte också det kändes lite jobbigt med att fixa böcker men nu fick jag en idé. Jag har tagit alla böcker som vi fick i present och som inte håller måttet för Bebis egen "läsnings-stil" och tittade igenom dem. Aha! En massa illustrationer! Jag ska klippa dem sönder och samman och sätta ihop dem till "Doman"-böcker ! :P Kul pyssel, inget kopierande eller inhandlande OCH nu kommer de verkligen till användning!

Skoj skoj... :) Nu ska vi se om jag hittar klistret...

Kram på er!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "