Det här med mörkläggning

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
KullaGulla
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 07 nov 2007, 11:45

Det här med mörkläggning

Inlägg av KullaGulla »

Hej
Är lite osäker på om det här inlägget ligger i rätt kategori. om inte får ni flytta det :)

Jag har nu inhandlat 6 meter mörkläggningstyg med vilket jag tänkte sy ett draperi runt lillans säng. Det kommer att fästas i en stålvajer jag köpt på Ikea, jag ska se till att det går ända upp i taket och långt ner på golver så inga springor kan släppa in något ljus. Där draperiet slutar, mot väggen, tänkte jag sy fast ett kardborreband längst med hela "skarven" och fästa mot ett kardborreband som jag limmar fast på väggen. Planen är alltså att få det totalt fritt från glipor någonstans och därmed kanske jag slipper mörkläggningen av fönster och dörrar som jag har nu.
Men, så kom jag att fundera på luftcirkulationen inuti hennes lilla "koja". Om det är helt fritt från ljusspringor kommer ju ingen luft in heller? Hur kul är det att ligga där i samma luft 12 timmar? Kan det rentav bli syrebrist där inne?
Kanske är det en dum fråga, det är möjligt att tyg släpper igenom luft, men känner ändå att jag måste höra om någon annan här inne har haft samma tankar eller erfarenhet?
Storebror född 2007-05-06
Lillasyster född 2009-05-28
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hej KullaGulla!

Jag ber Admin. att flytta din tråd till "Barnasaker" :D .

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Bra fråga!
Hör med försäljaren om tyget.

:D
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Hej!

Vi har visserligen inte mörkläggningstyg, vi har något annat tätt svart tyg som inte verkar andas. Numera är liten så stor att det här med mörkläggningen inte är lika viktigt längre, men vi väntar en till i juni och jag har själv börjat fundera på det där med mörkläggningen, eftersom spjälsängen framöver förmodligen kommer stå i ett utrymme utan fönster och med liknande lösning för mörkläggning som du har tänkt.

Jag har tänkt att man kan lämna en liten glipa längst ner mot golvet, så kanske det inte kommer in så mycket ljus - men lite luft i alla fall. Ett anant alternativ kan kanske vara svart tät frotté (nu har du ju visserligen redan köpt mörkläggningstyg, så...) som jag inbillar mig andas lite mer.

Att lämna helt stängt håller jag med om att det känns lite olustigt. När vi använde vårt svarta tyg tidigare och hängde det framför ett fönster - och hade fönstret på vid gavel på sommaren - så var det kalasvarmt i rummet och ingen luftcirkulation alls. Så att helt täcka med ett tätt tyg i ett utrymme utan fönster skulle jag dra mig för.

Berätta gärna hur du löste det, eller vad försäljaren sa om tyget!
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"