Byta dagis till Montessori?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Lillsprudlis
Inlägg: 262
Blev medlem: sön 11 jun 2006, 00:14
Ort: Göteborg

Byta dagis till Montessori?

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej !

Länge sen.......
Vår Victor nu 3 1/2 år har nu gått på dagis i en termin. Ett "litet" dagis i kyrkans regi med 17 barn. Han har en lillebrorm nu 1 år, som jag är hemma med.
Vet inte hur mycket jag ska tro, lyssna på min Victor som ju är en klok liten man med rikt ordföråd och stor förståelse...
Han vill inte gå till dagis, det är en kille som han kallar för "Dum martin", för han knuffar "mig" och han säger att han varit ledsen hela dagen för han har letat efter mig (mamma). Han fantiserar högt om att han rymmt från dagiset och att en traktor tagit honom på skopan och kört honom hem, att han sagt att han bor på 7.e våningen och så har traktorn lämnat honom hemma hos mig och lillebror, men så har fröknarna undrat vart Victor är och då har hans kompis Eric sagt att Victor har rymt.... Ja, så här kan det låta.
Om jag frågar honom vad han lekt, säger han att han haft det tråkigt....att han vatit ledsen hela dagen. Fröknarna säger att dagen varit bra. men han upplever något annat... Min syster säger att han säger så för att jag ska få dåligt samvete, att det är vanligt när man får syskon....

Nu har vi möjlighet att byta till ett föräldrakooperativ i Montessoris anda med 17 barn. Det låter lovkande då jag tror att de är mer benägna att bemöta min sons specialla intressen. han har ett stort intresse av djur och blommor, natur, kroppen och dess celler och gillar musik. Sjunger många texter och vill spela ståbas (1?).. De har en stor ute-gård och de har gymnastik en gång i veckan. Victor gillar att slå kullebyttor och leka hinderbana. På den förskolan han går på nu är de ute på en liten, liten gård, finns inga blommor att plocka och de har svårt att se till Victors intressen tycker jag. han leker gärna med äldre barn och då flickor,han är själv av det lugna slaget. Tycker och har alltid gjort, att det är jobbigt med för mycket stök och hög volym.

Är det klokt att rycka upp honom från den verksamhet han är i nu? han knyter ann till vuxna, helst och har en fin kvinna i köket som han tyr sig till och som alltid har tid för honom och en flicka på 5 år som han gärna leker med men hon slutar ju snart). maten är hemlagad på skolan han är på nu, och det är ju en fördel. Till historien kan näåmnas att han gick hos en dagmamma i 1 år innan detta dagis men pga av att hon till slut bara hade små barn så beslöt vi att byta, ska vi byta nu igen? är det klokt?

Hjälp oss med erfarenheter, funderingar.....kloka ord.....

Kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du :heart: Förlåt att jag är brutal - men ta hem honom :!:

Det du beskriver som han upplever och berättar om är så fel, så fel. Varför ska han behöva ha det så :?: Tror du verkligen att detta medför någonting annat för honom än sorg och frustration :?: Varför ska han utsättas för det :?:

Han är så liten ännu och du är hemma. Jag vill inte låta omöjlig men jag förstår inte hur du tänker. Är du bara offer för grupptrycket och tror att detta skulle vara "bra" för honom och någonting han behöver :?:

Han behöver det inte mer än du skulle göra :cry:

Ta hem honom och låt honom vara med dig och lillebror, göra nytta och känna sig behövd, leva ett gott och enkelt liv och ha det bra :heart:

Tids nog kan han gå på Montessori-skolan som ju låter hundra gånger lämpligare för honom med de intressen han har. (Som alla små barn har, om de får lov.) Du kunde ha honom hemma ett halvår först, det skulle göra susen för er alla. Det är vad jag tror, absolut :!:

:arrow: Små barn har inga fackföreningar. Men de strejkar och protesterar ofta. (Bertil Söderling)

O:) :heart: O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag kan inte annat än att hålla med Anna - jag har själv tagit hem ett av mina barn från dagis när hon var dryga tre år; inskolningen gick jättebra och jag trodde det var den stimulans hon behövde. Jag var hemma med lillasyster och efter en månad ungefär började det protesteras: magont, gråt och protester. Då tog jag hem henne, från ena dagen till den andra och sen fick hon vara hemma i ytterligare ett år (till strax efter fyra) och då var det aldrig några problem för då ville hon det själv och var mogen för det :!:

Det är en tid som aldrig kommer tillbaka, man kan inte vrida klockan bakåt så lyssna till mammahjärtat och framförallt: lyssna till gossen din som så tydligt berättar att han vill vara hemma med sin familj, sin flock! Dagis hinns med, tro mig :wink: :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"