Både matkastare och skeptiker!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Krickelina

Både matkastare och skeptiker!

Inlägg av Krickelina »

Hej!

Sonen på 16 månader är i likhet med sin moder i unga år skeptisk till det mesta som har med ny och nyttig mat att göra. Gillade kräm, bullar, plättar och bröd vid första tillfället, men är inte intresserad av så mycket annat.

När vi började med plockmat gick det ner ett och annat av bara farten, men nu är A. mycket kräsen och plockar ur det han eventuellt vill ha och släpper metodiskt ned allt annat på golvet. Vi berättar att det ska vara på bordet eller i tallriken, men jag tror inte att vi varit nog ihärdiga. Läget är i skrivande stund som följer:

07.00 Välling
09.15 Hemlagad kräm på jordgubbar/rabarber (äter med sked, jag hjälpmatar när det behövs)
11.30 Havregrynsgröt där jag skär ner äpple/päron/banan (äter med sked, jag hjälpmatar när det behövs)
12-14 Middagsluren
15.00 Fruktbitar och smörgåskuber
16.30/17 Matförsök. Blodpuddig, rivna morötter OK. Någon gång har potatisbullar, spaghetti, köttfärs, makaroner eller majs gått ner. Det mesta hamnar på golvet (särskilt broccoli, avokado, skinka)
18.40 Välling

Jag har med intresse tagit del av tipsen i forumet, men skulle behöva några konkreta synpunkter på just A:s schema och attitydens betydelse för käket!

A. har fått frukt eller brödbitar när något inte passat och jag tror att min rädsla för att få "en skrikig unge" pga hunger (när SM skapat så god harmoni i övrigt) gör att jag tvekar. Hungertricket gick bra när han skulle lära sig dricka välling, men nu blir det många tårar istället.

Värt att notera är att jag inte tvekat att använda Attityden vid sömnkuren och andra rutiner - dessa fungerar glädjande nog utmärkt!

Tänker ställa fram väldigt lite mat så att det inte finns mycket att kasta bort och så anse att måltiden är över efter ca 30 minuter.

Men hur mycket ska jag variera i början när han verkar vara en liten herre som behöver smaka många gånger för att vänja sig?

Ska vi plocka upp ALLA bitar han slänger/"tappar" på golvet?

Och hur löser jag mattiderna om han får ett sent mellanmål, ska jag köra lunchen efter middagsluren?

:?: /Tvekande Krickelina

PS. Han har aldrig käkat puréer av något slag, vi gick direkt på nya smaker och kan-själv-ätning. DS
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej Krickelina, välkommen hit!

Skeptiker är ju som de är, och det får man acceptera och arbeta med. Det finns dock ett och annat att peta i här tycker jag. Jag återanvänder ett gammalt svar, jag hoppas att du ursäktar! ;)

Det här är en stor karl, som absolut inte ska bli matad längre. Han vill, och måste, få styra sitt ätande själv. Plockmat av mjuka bitar är melodin. Skit i allt vad tallrik och bestick heter. Små högar direkt på bordet, man kan fylla på allt eftersom om det behövs. Börja med lite i taget, precis som du tänkt!

Ni får inte titta på honom när han äter. En förälder som vet hur mycket deras barn ätit har ett osunt fokus på den saken, är min absoluta övertygelse. Tänk dig själv, en restaurang där du sitter med både kypare och kock på andra sidan bordet som bara är fokuserade (med oro!)på hur mycket och vad du äter. Du skulle inte få så mycket matlust då va?

3,5-4 timmar mellan målen. Detta är en kur, och det är ingen dröm de första dygnen, men det måste till om ni ska komma ur det ni har och han ska få fart på sin aptit, och äta så han står sig. Det är precis som ett kurbarn som snuttammat sig genom livet. Det tar ett par dygn att vända, men det vänder. Inte ens ett glas vatten ska serveras mellan måltiderna.

Max tre saker per mål, som gärna får återkomma. Till skeptiker introducerar man lämpligen en ny sak med två favoriter. Låt dem återkomma träget i minst en vecka även om det inte smakas en bit. Han kommer att smaka, var så säker.

Jag tycker man med fördel kan servera mattrasslandebarn enligt italiensk matkultur, en sak i taget. Det som man värnar mest ger man först. Jag som har en semiveggo kan ibland tycka att det är lite klent med proteinintaget, så då serveras han bara köttbullar. När de är uppätna får han broccolin, och sist pasta. Typ. Också bra med nyheter. För honom själv att begrunda, titta på, och äta.

Kommande måltidsordning: (om jag får bestämma 8) )

07.00 Frukost: Välling och kanske en macka.
11.00 Lunch: Plock. Tre saker.
14.30 Mellanmål: Gröt
17.30 Middag: Plock. Tre saker, gärna samma som lunchen eller tre saker av det ni äter. (Det som går i går i, detta är det mest överflödiga målet, så att säga, eftersom det kommer välling sedan).
18.40 Välling

Som du ser har jag plockat bort mellanmålet vid 9 som jag tror stör aptiten. kläm in så mycket som går i i timmen mellan 7-8 i stället så klarar han sig utmärkt till 11.

Jag tycker att Anna har en befriande tanke som ser välling/gröt som basmålen i den här åldern, och resten som tillskott. Ser rman det så så slipper man en del överfokusering på det som vi traditionellt ser som "huvudmål", utan kan låta det bli vad det blir.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Här är lite länkar, med liknande Sparrisproblem. Du känner nog igen en del. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14833
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=189047
Krickelina

Inlägg av Krickelina »

Så fint, så bra! Jag tackar mycket för schemaförslaget, vi kör igång kuren imorgon.

Grunnar lite på grötätningen - ska jag lämna honom helt ensam med den eller mata? Lite svårt att lägga den på bordet...

Jag hade inte hittat fram till de värdefulla Sparris-länkarna bland allt material, det var precis det inspirationsmaterial som behövdes! :D Attityden och tillförsikten är tillbaka igen.

:!: / Krickelina
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Gröten har jag också varit med och matat under den här kasta-på-golvet-tiden, som du säger blir det gärna kladdigt på bordet om man försöker lägga ut en hög med gröt :wink:. Jag brukade dela en banan eller ett äpple i bitar eller ett smörgåsrån med smör eller något annat plockigt som liten själv kan äta. Jag har lagt det framför liten medans jag matat in gröten, gärna med en extrasked i grötskålen så att liten också kan vara med om intresse finnes :!:

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Krickelina

Inlägg av Krickelina »

Hej igen!

Dags för rapport efter en dryg veckas nyordning. Hoppas att ni kloka människor finns kvar "därute"! A. har ätit enligt TorpSaras eminenta förslag på schema och tiderna känns jättebra.

"07.00 Frukost: Välling och kanske en macka.
11.00 Lunch: Plock. Tre saker.
14.30 Mellanmål: Gröt
17.30 Middag: Plock. Tre saker, gärna samma som lunchen eller tre saker av det ni äter. (Det som går i går i, detta är det mest överflödiga målet, så att säga, eftersom det kommer välling sedan).
18.40 Välling "

Så här i efterhand kan jag konstatera att jag serverat en favorit och två nya vid varje mål vilket inte verkar räcka till mättnadsmässigt. Lilleman sover nu 11-11,5 timmar per dygn mot 13 i vanliga fall, även det senare är precis på gränsen. Så ni förstår att det är lite ovanligt gnälligt i hushållet på eftermiddagarna!

Jag har hittat något mer säkert kort under veckan, sammantaget kan Lilleman äta sig mätt på följande saker:
Kokt ris (ny)
Potatisbullar (ny)
Smörkuber (ny)
Blodpudding
Banan
Päron

Allt annat varierar från dag till dag eller ratas helt (ärtor har kastats iväg tio gånger på raken nu! :D

Ska jag köra 2 favoriter och en ny? Ska jag ge hur mycket som helst av den han gillar? Hittills har jag bara gjort kanske en potatisbulle fast han nog skulle kunna äta mer.

Jo, och så har den lille filuren börjat dricka mycket till måltiderna, så han verkar vilja dricka sig mätt istället. Ska jag rensa drickat eller bara neka? Bara neka tycker jag, eftersom situationen kommer att bli bättre om jag ökar andelen favoriter.

Sammantaget känns matrutinerna väldigt sköna och passar bra in i vardagen.

Ja, det var en lång epistel och många frågor! Puh! :roll:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: (Om jag inte sagt det förut :oops: )
Krickelina skrev: A. har ätit enligt TorpSaras eminenta förslag på schema och tiderna känns jättebra.
Strålande :thumbsup:
Krickelina skrev:Så här i efterhand kan jag konstatera att jag serverat en favorit och två nya vid varje mål vilket inte verkar räcka till mättnadsmässigt.
Om inte aptiten - matintaget - minskade drastiskt efter ettårsdagen skulle lilla barnet väga typ 7 ton när han började skolan :shock: Se nedan.
Krickelina skrev:Lilleman sover nu 11-11,5 timmar per dygn mot 13 i vanliga fall, även det senare är precis på gränsen. Så ni förstår att det är lite ovanligt gnälligt i hushållet på eftermiddagarna!
Det är för lite. Varför :?: Han behöver 13,5 tim sammanlagt, möjligen kan han klara sig på 13. Ge honom det, och darra inte på målet :!: Du vet vad som ligger i hans intresse. Det vet inte han.
Krickelina skrev:Allt annat varierar från dag till dag eller ratas helt (ärtor har kastats iväg tio gånger på raken nu!)
Tänk inte trettio ärtor. Tänk tre.
Krickelina skrev:Ska jag köra 2 favoriter och en ny? Ska jag ge hur mycket som helst av den han gillar? Hittills har jag bara gjort kanske en potatisbulle fast han nog skulle kunna äta mer.
Ja, ge honom peståss det han gillar. Varför inte :?: Men komplettera med liiite annat, som en strimla tomat, tre ärtor (som sagt) och en tjusigt skuren gurkbit, t ex. Låt fantasin flöda :P
Krickelina skrev:Jo, och så har den lille filuren börjat dricka mycket till måltiderna, så han verkar vilja dricka sig mätt istället. Ska jag rensa drickat eller bara neka?
Varken eller. Men ge honom lite mindre - i ett litet snapsglas, kanske? - och servera i mitten av måltiden, inte före. Efter maten kan han få ett snapsglas till. Gärna med mjölk, fet.

* * * * *

Ur Barnaboken (Bekymmer? Mat):

:arrow: *Matproblem uppstår, när små barn inte längre känner hunger. De har ännu inte fått klart för sig allt det där andra, som måltiden står för; de betraktar den som ett medel till överlevnad. En hungrig unge äter vad som serveras, oavsett om haklappen går ton i ton med pipmuggen. En mätt unge är ointresserad av måltiden, och hur mycket man än som vårdare bönar och ber, trugar och ”stimulerar”, gör det ingen skillnad. Det är hungern som gör skillnad.

Aptiten minskar avsevärt under det andra levnadsåret.

Under sitt första år på jorden tredubblar barnet sin födelsevikt. Om inte aptiten minskade rejält, utan den lilla älsklingen växte vidare i samma takt, skulle barnet som vägde tre kilo vid födseln ha avancerat till en vikt av dryga sju ton vid skolstarten… (jfr ”Goda vanor vidare”).

Vi talade under ”Något om personligheten” om olika kroppstyper. Lilla sparrisen, ektomorfen, har i regel utmärkt hälsa och kondition (om inte som småbarn så i varje fall som vuxen), men det är framför allt hon eller han som stämplas som matvägrare. Sparrisar ser klena ut fastän de inte är det. De är tämligen ointresserade av mat och kan så förbli upp i tonåren. De ”äter ingenting”.

:arrow: Låt oss se vad lilla Ossian, tre år, stoppar i sig under en dag – en av dessa dagar, då han enligt sin mamma äter ”ingenting”:

På morgonen får han en flaska välling. Av den äter han bara upp hälften.

Någon timme senare äter han en halv smörgås. Till det dricker han ett halvt glas juice. Resten lämnar han.

På förmiddagen får han ett äpple, men han tar inte särskilt många tuggor av det. Ett kvarts äpple kan man kanske säga att han äter.

Det serveras lunch; korv och potatis. En enda potatis äter lilla Ossian och en halv wienerkorv. Till det stoppar han i sig en sked ärter.

Till lunchen drack han ingenting. Då ville han inte ha. Men på eftermiddagen får han ett glas mjölk, som han nästan dricker upp, och så tre kex.

Under promenaden lite senare får han en glasspinne.

Det blir middag mot kvällen och då äter han två köttbullar, en sked lingonsylt och potatismos som skulle kunna uppmätas till två matskedar, strukna. Resten lämnar han.

Men han får efterrätt också: en halv pannkaka äter han då. Mer vill han inte ha. Han dricker ett halvt glas mjölk till middagen.

När lilla Ossian ska sova, får han nyponsoppa i flaska. Då dricker han nästan hela flaskan, men inte riktigt: två dl ungefär.

Lilla Ossian väger femton kilo.

:arrow: Hans mamma väger sextio kilo, alltså fyra gånger så mycket. Skulle hon överleva på följande diet?

Morgon: Två stora koppar välling. Två smörgåsar och två glas juice.

Förmiddag: Ett äpple.

Lunch: Två wienerkorvar, fyra potatisar, fyra matskedar ärter.

Eftermiddag: Fyra glas mjölk, tolv kex. Fyra glasspinnar.

Middag: Åtta köttbullar. Åtta gaffeltag potatismos. Fyra skedar lingonsylt. Två pannkakor och två glas mjölk.

Kväll: Nästan en liter nyponsoppa...

Förmodligen skulle hon överleva. Det är möjligt att hon skulle lägga på hullet också.*

O:) :heart: :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Krickelina

Inlägg av Krickelina »

Jag inser att jag lägger för stort fokus på den nya maten. Egentligen har man ju flera år på sig att lära in goda vanor, men åtminstone jag har svårt att sätta saker i dess rätta perspektiv många gånger. :oops:

Dessutom uteslöt jag frukten helt - av någon outgrundlig anledning. Insnöad på att man "måste" äta potatis och palsternacka förmodligen...

Lade mig på fyra ärtor rätt snabbt, får se om jag ska justera nivån ytterligare... 8) :D

Har även några funderingar om den nämnda sömnen, men jag tar en ny tråd i rätt forum så att också andra kan hitta den.

Speciellt till er moderatorer, men även andra: Utan Barnaboken i handen hade jag inte kunnat gå fri från skuldkänslor under graviditeten och fram tills nu. Jag är en av de föräldrar som inte vill ha barn :x, men som har det ändå :!: och jag är faktiskt helt säker på att min son har det väldigt bra. :D Att SM ger både form OCH innehåll till samvaron är det finaste med filosofin.

Tror ni att det skulle passa med en sådan tråd i Kackelforum? :? Jag letar efter fler "som jag" och jag vill hemskt gärna peppa andra som kanske grubblar lite.

Vi tuffar vidare med käket. Favorit, ny smaskig sak och avslutningsvis frukt blir en bra strategi. Tack för allt så länge! :D
Krickelina

Inlägg av Krickelina »

Ovanstående är mellan raderna en stor omfamning till Anna, men jag är visst inte så bra på att ge beröm i klartext. :oops: :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du. Tack för varma ord :heart:

Kackla på du :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:heart:
Krickelina

Inlägg av Krickelina »

Hej igen!

Dags för rapport från den lille skeptikern! Hans ömma moder har insett att den här kuren pågår mer än en vecka - det måste vara "hårda piller" under ganska lång tid! Jag har kört "den italienska modellen" och serverar ett plock åt gången. Tre plock: Favorit, smakis och favorit(-frukt). Men nu är det lite trassel i Kapernaum:

Ex)
- Lilleman serveras bitar av potatisbulle och en liten potatisfigur som smakis. Äter ingenting (tror jag), utan börjar efter en stund metodiskt släppa ner bitarna på golvet. Jag säger "tack för det" och ställer fram fruktbitarna som avslutar måltiden. När de är uppätna vill han ha mer mat. Jag lägger fram lite potatisbulle, vilket ratas helt. Vi säger "Tack för maten" och bär bort eventuella attiraljer.

Nu tror jag alltså att Lilleman testar att lämna potatisbullen och smakisen och väntar på frukten istället. Så nu törstar jag efter råd från den kloka erfarenhetsbanken! :!: Skippa frukt...????

Mina enda favoriter är i nuläget äpple, päron, banan, troligen blodpudding och ev. färsk bandspaghetti (om han ratar potatisbullar alltså). Men den där frukten verkar ju vara mycket mer eftersträvansvärd... :roll:

Schemat är som följer:

07 Välling
11 Plock, tre saker
15 Gröt med fruktbitar
17/17.30 Plock, tre saker
18.40 Välling

Har repeterat Barnabokens olika matavsnitt och kör på långa intervaller för att hunger ska vara bästa kryddan. Fyratimmarsintervallerna är inga problem de första tre måltiderna, men skumt nog kan han bli grinig innan kvällsplocket. Gröten som trasslat förr fungerar toppen just nu och det äts rejäla portioner.

Ha en glad påsk alla!

Hälsar Krickelina :)
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Krickelina!

Jag har småföljt din tråd eftersom din Miniskeptiker liknar min på en del grejer.
Jag vill mest bekräfta vad du redan har insett nämligen att det tar lite längre tid än 1 vecka :D Minns inte riktigt när jag startade min tråd, men där kom starpunkten, nu är vi på andra sidan tycker jag.

Vi har gjort som så att vi har serverat 3 olika smårätter, rätt på hennes matbord och sen överlämnat åt henne. Vi ser alltså inte när hon äter, vi tittar inte, kastar ett getöga på sin höjd då vi är fullt upptagna med att diska eller torka av skåp *s*
Äter hon så äter hon, äter hon inte så äter hon inte, typ. Jaaa då, IS i magen och förtroende för att hon fixar det där själv, vilket hon faktiskt gör.

Jag ser att er Matkille är 16 månader, Smulan är 12. Så kan Smulan så kan din kille, tänker jag :heart: :D

Vad jag dock har märkt är att det går i perioder för Smulan vilket hon föredrar. Proteinerna (kött, keso, fisk etc) eller kolhydraterna (ris, pasta, potatis). Ena veckorna är det mest det ena, andra veckorna mest därefter,då anpassar jag helt enkelt hennes bord efter det.
Igår t.ex. fick hon endast grovt bröd i tärningar med smör på till lunch. 2 feta skivor slank ner och hon var mätt och mycket belåten.

Jag ser inte heller problem längre i att endast servera t.ex. potatismos, eller bara ge korv. Jag tror att det sitter mer i _vår_ hjärna att det skall vara tallriksmodellen.

Så mitt hetaste tips är; ställ fram maten och överlämna åt barnet. IS i magen, för som det sägs - det barnet som självmant svälter sig självt finns inte.

:)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hej,

Smiter in här med... Har oxå en Sparris. 11 mån är han och han gör just precis som du beskriver. Nogsamt tar han bort allt han inte vill ha och lägger det demonstrativt på golvet. MEN :!: Det intressanta är att när jag slutat att försöka få till den där förbenade tallriksmodellen som BVC tjata om för mig, så har det gått mycket bättre :P . Förövrigt har jag släppt ner honom på golvet när det börjat spottas ut mat och säger "Tack för maten!". När han då kommer ner på golvet, tittar han till sitt smörgåsbord och finner då ett nytt perspektiv, verkar det som, för då kan en del slinka ner som han tidigare ratat. Vet ej om det är "rätt" väg men det intressanta är att jag helt slutat tänka på om han gillar eller inte gillar ngt. Ibland är ngt intressant på bordet, ibland utanför bordet. Men ner går det :wink:

Goa hälsn//Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Krickelina

Inlägg av Krickelina »

Visst är man alldeles för låst vid tallriksmodellen! Det känns ju som att det är så himla långt dit...men ändå pratar alla om den... Tack Kalaskakan och Luvisen, det var skönt att höra era perspektiv på tillvaron! :D

Vi är riktigt duktiga på att ignorera Lilleman under måltiderna och det är lugn stämning. Det blir inget extra varken då eller mellan måltiderna och schemat funkar jättebra, så vi har absolut kommit en bit på väg!

Familjens äventyr fortsätter.... :lol:

/Krickelina :?
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"