27 barn i en grupp...

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Trebarn, jupp läste. Fick hjärtsnörp och kände mig allmänt nedstämd :(
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Och jag bestämde mig för att skjuta på dagisstarten ännu ett år. 8)
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Kalaskakan skrev:Trebarn, jupp läste. Fick hjärtsnörp och kände mig allmänt nedstämd :(
Dito. :cry:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Åh FYYYY jag fick idag höra något av det mest sorgliga, egentligen, om varför det är "bra" att sätta barn tidigt på dagis.

Jag får citera det:
Jag vet att det tär på både barn och föräldrar att vara uppi varandra dag ut och dag in..

:shock: :cry: :cry: :shock:

Jag hoppas då att jag ALDRIG känner så för mina barn eller att mina barn känner så för mig. ALDRIG.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kalaskakan skrev:Åh FYYYY jag fick idag höra något av det mest sorgliga, egentligen, om varför det är "bra" att sätta barn tidigt på dagis.

Jag får citera det:
Jag vet att det tär på både barn och föräldrar att vara uppi varandra dag ut och dag in..
Gud vad sorgligt :cry:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

:cry:
Jag tycker det tär att INTE vara med varandra varje dag.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Barn

Inlägg av Trebarn »

Det är den bästa chansen till personlig utveckling man kan få, att leva med sina barn.

Förra året jan, feb, mars var jag i praktiken ensamstående med mina tre barn, (då 3,5 år, 2 år och nyfödd spädis). Min sambo jobbade i ett projekt som slukade all tid (dag som natt) i tre-fyra månader. Aldrig förr har insikten drabbat mig som då, att vi VERKLIGEN är en flock som samarbetar. Enade vi stå, söndrade vi falla. Vad händer när man medvetet sätter sig i situationen "this is it", det här är verkligheten, nu ska vi få det att fungera?

?

Jo, man bestämmer sig för att det bara måste fungera. Tre små barn fram och tillbaka i bussen till BVC, tre små barn storhandlar på ICA Maxi, tre små barn i bilen många mil till mormor osv....

Så många på DET HÄR forumet vet vad jag pratar om. När något är jobbigt i flocken så jobbar man med det! Social delaktighet, paktning, minikurning.... Man skickar inte iväg familjen åt olika håll bara för att "det tär på både barn och föräldrar att vara uppi varandra dag ut och dag in". Man gör något åt den känslan!

Jag tycker dagis är för enkelt! Helt enkelt! Man behöver ju inte jobba med nånting om man väljer den enklaste vägen ut! Dagis upplevs som en lösning på alla möjliga (ilands-)problem, egentid som man "måste ha" som vuxen, omkringbärande (åtskild från stora syskon) av bäbis som bäbisen "behöver" annars går anknytningen åt skogen, stimulans och social träning som man "aldrig kan ge" i tillräckliga mängder (!) som förälder åt alla barn över 1,5 år.. för att inte tala om att man måste ju ha tid att sova igen all förlorad nattsömn, det är vad många ägnar sig åt då äldre syskon är på dagis.

Men det är ingen i min omgivning som förstår att jag ser på tiden förra året som den mest personlighetsutvecklande tiden i mitt liv. Man tycker mest att jag fick skylla mig själv som inte satte de äldre på dagis.


Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"