27 barn i en grupp...

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

27 barn i en grupp...

Inlägg av TinasDag »

Läste med förfäran GP imorse. Linnéstaden skapar en storavdelning (som dom kallar det) bestående av 27 småttingar mellan 1-3 år. Visst, dom menar att dom skall dela upp barnen i "mindre" grupper så då är det säkert helt ok :roll: :evil: :!:
Dag går nu på mumin montessoriförskola med 7 andra barn i lilla gruppen och DET tycker jag är mer än nog! Hur skall livet bli för dessa små? Vem skall se DERAS behov?
Hur kan man som förälder ha kvar sina barn i en sådan miljö??? Nej, nu vill jag ha en förändring! Vi är ju många som är hemma och kan hjälpas åt!
Sprid vår kontaktlista säger jag!
Kram från en upprörd Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

27 småttingar låter onekligen mycket! Hur många pedagoger var det/skulle det vara i den avdelningen?

Sen angående hur man som förälder kan ha sitt barn i den miljön.. Jag tror att det beror på en del okunskap, FÅ är de föräldrar som sätter sig in i barnens synvinkel. Det är så vedertaget att "Barn har man på dagis".
För egen del räcker det med att titta mig omkring i min bekantskapskrets. "Man sätter barnen på dagis för att ja, så gör man bara" liksom.

Sen tror jag också att det beror på att man helt enkelt inte har något val. Missförstå mig rätt, ett val har man alltid, men vissa har inte ett val; de måste få ekonomin att gå runt och flytta/se över sin ekonomi/etc kan vara svårt.

Däremot kan jag å min sida bli ganska pissed på politiker/samhället, som trycker på bilden om att barn skall sättas i förskola men inte sätter dit medel för att förskolan skall vara en så bäst miljö som möjligt för barnen.
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jo visst, självklart finns det dom som MÅSTE ha barn på dagis för att få ihop ekonomin. Så är det tyvärr. Men, generellt tror jag att många tar "den enkla vägen" och inte kollar upp alternativen. Och DET är synd. Om barnen.
Avdelningen växer vad jag förstår det från 16 barn med tre ? fröknar till 27 barn med 5 vuxna... Ja, säg den som kan garantera säkerheten på den föskolan? :shock:
Potträning nån?
Påklädning & utevistelse?
Lugn & ro?
Vuxna förebilder?
Ja, listan blir lång.
Tur att politikerna inte behöver vara där :evil:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Sura tanten skriver

Inlägg av inger »

TinasDag skrev: Tur att politikerna inte behöver vara där :evil:
Nja, jag tycker att alla politiker ska ha obligatorisk prao i verkligheten, det räcker inte med studiebesök.

De ska vara tvugna att ha prao minst en månad i de miljöer de bestämmer om.

En månad på dagis, fritids, särskola och så vidare.

Utifrån praon ska de vara tvungna att skriva en betraktelse om hur de tänker sig att barnen ska utvecklas och vilket personligt ansvar de själva är villiga att ta på sig som politiker.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag tror också att många tar den enkla vägen jag med, just för att det är så vedertaget att barnen skall in på förskola. Vedertaget.

Flertal av mina vänner med lillsyskon hemma har sina stora på förskolan. Vi få som har båda hemma får ofta beröm ( :shock: ) för att vi orkar ha båda hemma.

Här om dagen fick jag höra att en stor fördel med förskola var att barnen fick SÅ bra immunförsvar, för den människan hade en kompis som nu i vuxen ålder alltid var sjuk och dess läkare hade konstaterat att "Jo, det var med all sannolikhet för att den vuxne inte gick på dagis som barn och inte fick bygga på sitt immunförsvar då".

Säger en hel del om hur det ligger till i landet tycker jag.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Kalaskakan skrev: Här om dagen fick jag höra att en stor fördel med förskola var att barnen fick SÅ bra immunförsvar, för den människan hade en kompis som nu i vuxen ålder alltid var sjuk och dess läkare hade konstaterat att "Jo, det var med all sannolikhet för att den vuxne inte gick på dagis som barn och inte fick bygga på sitt immunförsvar då".
:lol: ](*,) :lol: Kan inte annat än skratta åt så korkad slutsats. Som motsägs av ALL annan forskning, typ :roll: . Och tänk så många förlorade generationer som föregått dagens :shock: . Alla tidigare generationer som INTE haft något dagis att gå till :shock: . En hoper ständigt snörvlande, magsjuka immunförsvarsförsvagade stackare :!: :lol:

Vi var ADRIG så sjuka som dagens ungar är. Höstblåsor, kräksjukor, 10 förkylningar per år... fanns inte när jag växte upp 8)
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Det där med att imunförsvaret skulle bli starkare av dagis verkar vara en vedertagen sanning, i alla fall i den här delen av svedala. Det är ett av de vanligaste argumenten jag får höra när jag förespråkar att barnen mår bättre hemma.
Till och med så vanligt att jag börjat tro på det... :oops:
TINA
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Ja du Tina, då kan jag personligen banka den där tron ur dig personligen.
Jag gick aldrig på dagis, inte en enda dag.

Jag har i _hela_ mitt liv ätit 4 pc-kurer.
Den första när jag var 25 och fick en inflammerad por i linje med nerver i överkäket.
De tre andra under min graviditet med Smulan. (Tack vare alla goa dagisbaciller Klimp kom hem med).

Vattkoppor fick jag när min lillasyster - som gick på dagis - smittade mig.
Jag har varit befriad från alla andra barnsjukdomar.

Barn får inte alls nåt "bättre" immunförsvar på dagis. De är däremot sjukare oftare. As you know :wink:
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Små barn på dagis

Inlägg av Trebarn »

Hej!

Jag måste få tipsa om hemmaföräldrars hemsida. Här finns ofta intressanta artiklar som man kan få en del råg i ryggen som hemmaförälder. Som den här till exempel:

http://hemmaforaldrar.se/forskol_for_de ... minsta.htm

Eller den här om myten om dagissmittorna:

http://www.alltombarn.se/barnhalsa/myt- ... er-1.28317


Sen en egen reflektion om det här om hur "duktig" man är som är hemma med två barn...
Staten tillåter (och uppmuntrar!) att äldre syskon går på dagis när en förälder är hemma med yngre barn. Jag tycker det skapar en låtsaskultur kring hur "det är" att ha barn. Alla barn växer ju upp som ensambarn! Och alla mammor invaggas i förväntan på en mysig föräldraledighet med egentid och caffe latte som en självklar rättighet med varje nytt barn. Det kan snudd på vara anledningen till att "skaffa ett till"!. Ta en paus i livet, ägna sig åt sig själv... och det är klart att man i det perspektivet kan anse sig "inte orka" med sina egna barn...

Trebarn
(Alla hemma...:-)
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
cissii
Inlägg: 1256
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 22:10
Ort: göteborg

Inlägg av cissii »

Hej

Jag måste bara få protestera på ett vänligt sätt mot att man måste sätta barnet på dagis av ekonomiska skäl. För det handlar enbart om prioritering.
Jag tror det bara är ett sätt att lätta sitt samvete. Jag MÅSTE lixom. Men titta då på vad som är måsten? Är tex ha bil ett måste? Köpa tex hus är det ett måste? Vad kan man vänta med och vad är ett riktigt måste? För mig är ett måste att ha mat och bo någonstans. Torftigt kanske, men rikt på andra plan som inte har med matriella ting att göra.

Jag har förlorat vänner på att hävda det för det är en så känslig fråga, men så är det ju. Man kan alltid prioritera om och hitta lösningar för att vänta med dagis.
En annan "rolig" paradox är ju oxå när släktingar som propsat på dagis sen dag ett säger till mig att ta vara på den här tiden med Celeste. Vad tror dom jag gör?
Dagis är en så himla förvriden soppa nuförtiden så jag vet inte vad jag ska tro mer, och hur framtiden kommer se ut med den här inställningen det vill jag inte ens tänka på.
Tror alla som är hemma borde sluta att ursäkta sig. Jag har gått från att säga " jaaa, vi ville vänta lite till bara" till att säga " nej, jag är emot dagis för små barn av princip". Man blir inte poppis men man kan ivf hålla huvudet högt och riktigt känna rågen som kliar där i ryggen :D
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Ekonomi

Inlägg av Trebarn »

Håller med dig, men o, vad det är ack så svårt att hävda detta med ekonomin...

Men detta att det är politiskt inkorrekt att låta äldre syskon vara hemma när det blir familjeökning, det tar kål på mig... Ekonomin kan man aldrig säga något om, när någon tar upp den som argument för att sätta ett-åringar på dagis (fast man tänker!). Men syskon! I min närhet, två Öppna förskolan-bekantskaper, väldigt små "stora" syskon, en 14 mån storasyster och en 16 mån storasyster sätts på dagis i vår, när bebisar anländer. Båda frågar mig klentroget hur jag orkar ha tre barn hemma.

Ja, hur orkar man? Vi är civilisationens krona, men orkar inte ta hand om vår egen avkomma, för det är för jobbigt... Det är pinsamt!

I mitt tycke borde barn under tre år INTE TILLÅTAS GÅ på dagis om en förälder är hemma. Mer än i undantagsfall, om det finns till exempel läkarintyg.

Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Ekonomi

Inlägg av miar70 »

Trebarn skrev:I mitt tycke borde barn under tre år INTE TILLÅTAS GÅ på dagis om en förälder är hemma. Mer än i undantagsfall, om det finns till exempel läkarintyg.
Amen.

Men jag tycker t o m man kan höja det till barn under FYRA år. Vilken dröm för alla barn :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kalaskakan

Re: Ekonomi

Inlägg av Kalaskakan »

miar70 skrev:
Trebarn skrev:I mitt tycke borde barn under tre år INTE TILLÅTAS GÅ på dagis om en förälder är hemma. Mer än i undantagsfall, om det finns till exempel läkarintyg.
Amen.

Men jag tycker t o m man kan höja det till barn under FYRA år. Vilken dröm för alla barn :heart:
Citat på citat för jag vill lägga dit ett dubbelamen till det hela :!:

Alltså, det här med ekonomin och val icke val. Jag har befunnit mig i båda så jag anser mig kunna ge svar ur båda håll.
När vi "inte hade ett val" så hade vi det inte. Det andra valet hade varit att maken skulle ha varit borta från oss 10v i stöten (iofs hemma lika länge sen) och vi hade försatt oss i en ekonomisk knipa rätt av.

Jag anser att allt inte är svart eller vitt, det finns nyanser till det hela.
Alla grejar inte att flytta till billigare kommun, få jobb, få hela den sociala biten att fungera, släppa sina rötter och trivas med det.
Min åsikt är att föräldrar skall trivas och må bra med det de har runt omkring sig för att i sin tur kunna förmedla denna självklara attityd till sina barn.

Sen kom vårt val, som iofs hade kunnat hända/bestämmas då vi "inte hade ett val". Vi packade ihop allt och drog. Flyttade till billigare boende närmare nära och kära. Men det är, tror jag, få förunnat.

Så jag tror att huvudgrejen i det hela, när "man inte har ett val" är att läsa på ordentligt och rejält om den förskolan man senare väljer åt sitt barn. Hur många är barnen i gruppen? Hur ser förskolans plan ut osv osv. Välja med hjärta och omtanke och inte för att alla andra väljer.
Den biten tror jag är få som gör.

Likaså banka ur sitt egna insnöade skalle att man inte klarar av att ta hand om 2 barn (eller fler). För ja, det är enormt pinsamt att inte orka ta hand om 2 friska livshungriga barn när man är frisk fullt fungerande förälder/föräldraledig.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag måste bara berätta!

Träffade ett par vänner till maken idag, frun jobbar som pedagog på förskola. Jag frågade lite hur de jobbar där på hennes avdelning osv osv. Så kom vi att prata om/när eller om ens jag tänkte sätta barnen på förskola.

Än en gång fick jag höra det från en pedagog "Mamma och pappa är alltid bäst för barnen. De har inget behov av dagis så här tidigt, kanske först när de är 4-5år, helst 5år. Det är så många föräldrar nu för tiden som sätter sina barn på dagis med tron att barnen annars missar något i sin utveckling, vilket de inte gör. 1.5-åringar skall inte vara på dagis alls!"

Så glad jag blev för det tycks finns ett helt gäng med pedagoger där ute med en och samma åsikt - Mamma och Pappa ÄR bäst för barnet :heart:

Om bara politikerna och samhället ville basunera ut samma åsikt, tänk om!
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Tjatmoster...

Inlägg av Trebarn »

Jo,
nu är jag en tjatmoster.... jag vet. Men har ni LÄST det här? (Samma länk som ovan.)

http://hemmaforaldrar.se/forskol_for_de ... minsta.htm


Snacka om råg som kliar i ryggen...
Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"