Hur lurar man i en Liten Sparris mat?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Kalaskakan

Hur lurar man i en Liten Sparris mat?

Inlägg av Kalaskakan »

Ok, kanske inte ett problem men jag undrar, då jag inte kan vara ensam om det.

Nu när personlighetstypen & kroppstypen börjar visa sig tyder det mesta på att Smulan är en Sparris. Muskelbyggaren var min första tanke men rannsakar jag så lutar det mer och mer åt Sparris.

Inga avancerade muskler, finlemmad och liiiiiten i maten.
Jag har inga andra erfarenheter än av storebror, semlornas Semla, så jag står lite handfallen och efterlyser inputs.

Vi har testat det mesta känns det som.
Burkmaten ratades big-time med dunder och brak från ena dagen till den andra så vi lagade mat så det slog härliga till. Den maten gillades - i tre fyra dagar.
Vi gick över till att överlämna ätandet till SmulSparris. Funkade i några dagar - nu leks det mer med den än vad det åker ner i munnen.
Vi har avlett och "lurat" in maten i munnen, nu får vi snart sätta upp en teaterscen för att det draget skall funka.

Plockamat, inte plockmat. Teater, inte teater.
Lillbruden har minst 4h timmar mellan alla mål förutom mellanmål-middag där vi på dryga 3.
Nattslurk har ratats sen länge tillbaka.

Jag skulle kunna köpa läget om det inte vore för att hon faktiskt lurar sämre om t.ex. lunchen varit skral. Jag vill inte börja äventyra nätter och inte heller är jag beredd att börja gå upp på nätterna för att bjussa på mat.
Småäta hade kunnat gå, muta tills hon stupar, MEN då får jag muta Klimp också varpå vi då går mot ett evigt småätande för hans del.

Så, hur lurar man i en Sparris mat?
Eller får jag helt enkelt köpa läget och än en gång lära mig att hon grejar biffen på minmalt med mat?

Många tack!
:heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Just det, 10 månader stor vägde hon 8.7kg och 71cm lång. (Mot storbror som låg på 12.3 och var 76 lång :lol: :heart:)
Ewa

Inlägg av Ewa »

10 mån vägde min muskelbyggare 8 kg och var 74 lång. Alla är inte små buddhor, een mår bra ändå 8) :lol: Kan vara bra att hålla i minnet.

Min muskelbyggare siktar in sig på proteinerna. Och tycker kolhydraterna är tämligen värdelösa som bränsle, vilket är hennes största syfte med maten. Även om hon sett mig och storebror (smal semla) njuta hejdlöst av en massa gott vi stoppat i oss och lärt sig, mer genom iakttagelse än genom gommen kan jag ibland tänka, att utbrista "åååh, vad GOTT!" Kanske överdriver jag en smula, men hårddraget så kan man ändå få till det så. Någon vidare frukost har hon aldrig brytt sig om. Tills hon numer får äggröra varje morgon. DÅ är hon nöjd, och slevar snabbt i sig sina proteiner och är nöjd så. Så - vad vill jag ha sagt med det här: jo, att överlämna åt ungen. Har man en unge som ratar grönsaker så gör man en soppa som man har i allehanda nyttigt i och mixar, t.ex. Jag har inte sett lilltufsans matpreferenser som något problem. Utan låtit henne vara. Och hittat just hennes preferenser, så hon får lite extra mycket kyckling eller fisk på tallriken bara. Och hon tycks ju bli mätt på det hon äter, så ingen oro alltså.

Vill du läsa mer så finns det ett gäng trådar, bland annat:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=189047
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14833
:D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nu har ju vi då en LÅÅÅÅÅÅÅNG sparris. Han äter väl ganska så där... Han har väl 20% muskelbyggare i sig, även om det inte märks. :lol:

1. Man kan inte "LURA" i mat i dessa barn, det funkar inte. Inte ens göra som jag gjorde förr, då hade jag extra smör på pastan, osv.. funkar inte [-X

Så sluta försöka kontrollera maten är mitt hetaste förslag.

SEN, har jag lite som Ewa, en aning "friare" måltider. Är det något som sonen faktiskt inte vill ha (äckligt som han säger) så smakar han och vi märker detta gillar han inte så frågar vi vad han vill ha som vi har i kylen (Vi lagar ABSOLUT INTE 2 måltider) och ibland har det råkat bli en risifrutti, ibland en smörgås. Ofta är det ren ost och korv han äter. Han är också en "protein" kille. Men han har kolis dagar. Så jag försöker mera att anpassa så jag Tror han äter det vi gör, ibland frågar jag vad han vill ha och ofta säger även han "omlett" så mycket "skramlade ägg" blir det hemma hos oss.

En sak att ha i åtanke som just då är bra hos oss. Ägg är i särklass den "mat" som har flest vitaminer, mineraler osv.. Så fick jag välja EN sak att leva på hade det varit ÄGG. Så äter dina barn ägg, kan man ha dem kokta i kylen och välja till maten.

Så kära kalasis, skjut nu matvargen så ni får lite go mat i magen.

Jo, Tor kan leka med ALL mat i en evighet känns det som. Det blir stjärnor, broar, katter osv.. detta tar jag inget extra för. VI försöker ha lite skoj vid bordet och en aning humor. (även om jag själv skulle föredra en något tystare och lugnare middag... :roll: ) När det gått 30 min är måltiden slut för ALLA.

Minns inte storleken på Tor i denna ålder men han är typ 105cm och väger kanske 15 kg idag. Han följer "sin" kurva... :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Tack Ewa och tack TorsMamma :heart: :thumbsup:

Har läst igenom alla era ord samt länkade trådar och kör på det.
Jag får dessutom även här tillfälle till att låta Smulan lära mig ännu en grej och vinna ännu ett förtroende för henne.

Sen får jag villigt erkänna att det vore hyskeligt skönt att släppa det fokuset och därmed slippa diverse.. ehm matkamper :roll: :D

Tusen tack tjejer :heart: !
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"