Hej,
på ett sätt är jag lite rädd att ge mig in här, då vi sedan vi SM-ade vår dotter och med SHN-kunskap i ryggen fick henne att sova hela nätter före halvåret mest använt egna metoder och gjort ganska många avsteg från SHN. Men eftersom SHN verktyg och övertygelse alltid är det som legat oss närmast så är det ändå här jag nu söker hjälp.
Strax före jul började vår dotter protestera vid läggning, å det grövsta.
Vår rutin var då att hon efter godnattrutiner och ramsa som sista godnatt somnade med sin välling. (Det blev så, då vi tidigt märkte att det var enda sättet att få i henne mer än 50 ml, och då det funkade så bra - hon fick i sig mycket mer och kunde sova hela natten, och hon somnade hur bra och enkelt som helst - fick hon så fortsätta). Det spelade ingen roll om vi var bortresta, utan säng eller rum spelade ingen roll - det funkade bra ändå.
Så tidigare har hon alltså fått; "plocka ihop" och städa i sitt rum som avslutning på lek, på med pyjamas, borsta tänderna, skratta, säga godnatt till lite tavlor och annat och ev. gäster, in i sitt rum för godnattsaga, och sedan ned i sängen med välling. Ramsat som godnatt. Somnat själv efter att hon druckit upp, sovit från 19.30-07.00 ca. Dagslur en timme, senast 12.30-13.30, oftast tidigare.
När hon var mindre buffade vi och ramsade på nätterna, men det har liksom inte behövts sedan hon var runt 10 månader...
En kväll hade hon väldigt svårt att komma till ro, så då satt jag med henne. En engångsförteelse i min värld - men inte i hennes. Efter det vägrar hon somna själv, och helst vill hon ligga med oss i vår säng. Det har eskalerat, och numera somnar hon ganska ofta med oss och vi lyfter sedan över henne. Givetvis innebär det att hon inte somnar om bra själv, utan numera avslutas alltid nätterna med samsovning.
Hon har också börjat på dagis i den här vevan, så det är säkert mer som spökar också i separationsångest och mycket att bearbeta. Dagis går bra dock, det är en trygg och social tjej vi har, och på dagis somnar hon utan problem om dagarna.
Problemet nu är att när vi försökt ta tag i dessa sömnvaror som sliter på oss alla (leka ned i sängen, ramsa, solfjäder etc) så blir det inte protester och frågor, utan hon skriker och vrålar och blir helt hysterisk. Det finns ingen hejd! Hon skriker så vi tror hon ska kräkas, och vi klarar inte av det. Jag KAN bara inte lämna henne så, och verktygen biter inte.
Hur ska vi få bukt på detta? Alla förslag emottages tacksamt!
Vänliga hälsningar,
LoH
20-månaders med plötsliga (och rejäla) sömnproblem
20-månaders med plötsliga (och rejäla) sömnproblem
Lilla S - Juli-08
SM-ad från början. Sov sin första 12 h natt vid 5½ månader.
SM-ad från början. Sov sin första 12 h natt vid 5½ månader.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Klart du ska vända dig hit, vart annars
Jag föreslår att ni införskaffar Internationella Sova hela natten (2008) och lusläser den från pärm till pärm (och om igen). Då förstår ni att kuren är mycket mer än en serie verktyg och tekniker. De fungerar inte av sig själva bara för att man "testar" dem. De fungerar däremot klockrent om de bärs av den insiktsfullhet och övertygelse som kommer sig av att man vet exakt vad man gör och varför och vad det är man envist vill förmedla, nämligen Lugnet och sedan Säkerheten - så kommer omsider Njutningen på köpet som en underbar- och livslång
Lilla älsklingen är ett kurbarn nu, ingen tvekan om saken. Hela hennes säng är nerlusad av livsfarliga vargar och ni har bekräftat att de är där. Nu behöver vi inte alls förlora oss i vad ni gjort "fel" och skulle ha gjort i stället utan sakligt konstatera faktum: hon behöver en regelrätt kur för att (åter)få sin goda sömn, den som INTE ifrågasätts av någon utan tvärtom emotses av alla med klockren förtjusning.
Det klarar ni på fyra dygn och en uppföljningsvecka om ni arbetar noggrant pålästa och efter konstens alla regler
O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022