Kroppsställning - andas genom sammandragningar?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Daisy77
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 10:42

Kroppsställning - andas genom sammandragningar?

Inlägg av Daisy77 »

Hej,

Är gravid med mitt andra barn som förväntas komma nu inom två veckor ungefär.

Min förra förlossning var utdragen och till slut ganska dramatisk.

Trots att jag tycker att jag klarade tiden hemma rätt bra genom värkarbetet så tror jag nu efteråt att jag spände mig alldeles för mycket.
Därför har jag till denna gång övat andningsprofylax.

Det jag funderar på är dock på hur jag ska stå, sitta, ligga? när jag får sammandragningarna. Jag kommer lite med fasa ihåg hur det var förra gången då jag halvlåg i vår fåtölj men för varje sammandragning var jag tvungen att ställa mig upp för att jag inte kunde ligga kvar.

Hur har ni gjort och har ni några tips om i vilka kroppsställningar har ni kunnat slappna av som bäst?

Hälsningar snart 2-barnsmamman
Mamma till finaste brödratrion födda juli 2006, februari 2010 och nu guldklimpen i mars 2016
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Jag har nästan samma story som du, där jag spände emot och inte samarbetade alls med min kropp under första förlossningen och bestämde mig för att ändra på det till nästa gång. :mrgreen: Och andra förlossningen gick mycket bättre för att jag hade tänkt igenom vad jag förväntade mig av mig själv på ett helt annat sätt. 8)

Mina bästa ställningar var: bakåtvänd på en stol (så att man sitter på stolen med fötterna i golvet men kan hänga på ryggstödet med armarna) samt på en balansboll (för då kan man liksom rulla lite med bäckenet på den, vilket hjälpte mig att slappna av). På slutet av öppningsfasen ville jag verkligen inte nudda mark eller spänna en enda muskel under värkarna, så då fick jag ligga i ett badkar och min man fick hålla mig under armarna så att jag liksom flöt. :D

Anna skriver ju lite om avslappning och förlossningsträning i BB, första kapitlet, också. Det kanske kan vara till nytta? Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Daisy77
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 10:42

Inlägg av Daisy77 »

Hej,
och tack för svar!
Alltid skönt att höra hur nån annan har gjort!

Jo, jag har läst BB och övat efter den.
Dock tycker jag väl också att avslappningsövningar är de svåraste.

Har dock också kommit på att jag slappnar av bra i badet så det kommer nog bli lite badande om inte vattnet går först.

Förra gången använde jag TENS och jag tycker nog att det i och för sig hjälpte mot smärtan men jag tror att jag spände mig väldigt mycket så den här gången har jag inte skaffat nån sån utan hoppas klara mig med andning, avslappning och riskudden.
Mamma till finaste brödratrion födda juli 2006, februari 2010 och nu guldklimpen i mars 2016
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Nu har ju du redan övat andningsprofylx, men jag vill ändå rekommendera "dyktekniken". Googla på det så får du se vad det går ut på.

För mig funkade att sitta ganska upprätt, på en "hård" stol, med fötterna stadigt i golvet, bra. Ligga (som när de lägger band för att ta kurvor på värkar ovc hjärtljud på förlossningen) funkade inte alls för mig, det känndes som att ryggen skulle lossna...
Prova dig annars fram när det väl gäller, du känner ju då vad som funkar bäst (jag tänker på att en förlossning kan vara helt olik en annan, kanske fåtöljen är super denna gång).

Lycka till!!
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag hade oxå tränat på profylax inför min andra förlossning. Hade jättesvårt att slappna av vid min första och spände mig jättemycket.

Några dagar innan min andra förlossning så bara kände jag att dyktekniken nog var ngt för mig eftersom man inte behöver göra så mycket. 8) Det enda jag gjorde var att ligga på sängen med armarna utmed sidorna och helt avslappnad. När värken kom gick jag ner i den. Gick in i känslan och andades precis som vanligt. Satt även lite i soffan. När vi kom in till bb så låg jag ner med ctg apparaten. Var helt tyst och bara gick in i värken när den kom. Inne i duschen så satte jag mig på toan och hängde lite framåt när det kom en värk.

När man andas profylaxandning så spänner man ju ändå kroppen lite. Slappnar man av precis hela tiden som vid dyktekniken så får livmodern arbeta helt ostört. Min förlossning tog 3 timmar från den första värken som jag vaknade av tills att bebisen var ute. En helt fantastisk förlossning som jag helt ärligt kan säga knappt gjorde ont.
Rekommenderar ALLA att använda sig av dykmetoden. :D

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Daisy77
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 04 feb 2007, 10:42

Inlägg av Daisy77 »

Hej och tack för tips!

Ska kolla upp det här med dyktekniken som jag inte har hört talas om innan.

Låter ju bra med en så kort förlossning som 3h! Lite väl kort kanske?=)

/Daisy
Mamma till finaste brödratrion födda juli 2006, februari 2010 och nu guldklimpen i mars 2016
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"