Flytta typsnitt mellan datorer? Hur?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Flytta typsnitt mellan datorer? Hur?

Inlägg av anna »

Hej! :D

Finns det någon dataexpert här tro? Det brukar det finnas! :lol:

1.På jobbet har jag ett typsnitt/teckensnitt som är jättesnyggt, som jag skulle vilja flytta över hit hem till datorn hemma.
Hur gör man det... :-k

2. Och så finns det ju massa gratis typsnitt på nätet att hämta under Free fonts.
Hur får man över dem till sin egen dator? :-k

Någon som kan förklara på ett LÄTT sätt?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Father A
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 21 jul 2006, 09:59
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Father A »

Hej,

Öppna kontrollpanenel - teckensnitt och kopiera det typsnitt du vill flytta och kopiera till lämpligt media eller maila till din dator hemma.

På din dator öppnar du samma kontrollpanel och högerklickar för att installera från den plats dit du har kopierat filen. Filen heter typsnittsnamn.ttf

Om du hämtar från internet installerar du på samma sätt från den plats dit du laddat ner filen.

Lycka till

Anders
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tackar, tackar Fathet A! :D

Jag satt och pillade med att ladda ner några från internet igår, och det funkade bra! Fast några av de allra finaste visade sig vara utan å,ä,ö... :? trist!!

Men jag förstår inte riktigt det där med att flytta mellan datorer.
Jag provade här hemifrån. Gick in på kontrollpanelen, och då, om jag högerklickar på ett typsnitt går det varken maila, eller kopiera det. :?
Kan du förklara närmare?

(Varmt välkommen till träningstråden förresten :idea: :wink: )

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Father A
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 21 jul 2006, 09:59
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Father A »

Hej :D

Det blev ett avbrott i träningen november/december, men nu är jag i gång igen. Jag började följa upp träningen på ett annat ställe (jogg.se) och det blev inte av att jag loggade in här så ofta. Får se om jag återkommer i träningstråden... :shock:

Om du vill maila typsnittet kan du infoga fil i mailet och hämta aktuellt typsnitt i katalogen c:\windows\fonts

Anders
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Välkommen om du vill! :D

Eehhh... :shock:
Nu pratar du med en ganska okunnig flicka här... :oops:
Man öppnar ett mail.
Man bifogar en fil. Det kan jag, och gör ofta, men då gäller det worddokument.
Men VAR i all oreda hittar jag katalogen c:\windows\fonts ?
Jag tycker det bara ser ut som massa fomler överallt, som jag inte alls vet vad de betyder... :oops:

Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Father A
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 21 jul 2006, 09:59
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Father A »

Okej, då förstår jag :D


Susan säger att jag alltid säger åt henne att starta om datorn när hon har problem, men det hjälper nog inte i det här fallet :shock:

Hur det ser ut beror lite på vilken version du har på Windows. Jag har Vista och när jag väljer bifoga fil i mailprogrammet kommer det upp en ruta med de filer som ligger i dokument katalogen. Men här kan jag också klicka på en "Dator" ikon så att jag får möjlighet att välja C: i stället.

Då blir det möjligt att gå vidare ner i Windows katalogen och där hittar jag katalogen som heter Fonts.

Har du en annan version eller ändå inte lyckas så kan du maila mig så ska kan jag maila tillbaka några skärmdumpar över hur det ser ut.

Anders@metodit.se

Anders
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

:lol: Ja, så brukar Per säga till mig också om det krånglar - stäng av, och sätt på datorn igen. Och - faktiskt - ibland funkar det! (men inte på det här just... :lol: )

Jag har windows XP.
Har kommit en bit närmare nu, men är inte i mål.
Jag tryckte på infoga bifogad fil.
Hittade "Den här datorn", gick vidare till "Lokal disk (:C)"
Gick därifrån in på "Windows"
Och där hittade jag "Fonts".
MEN om jag blåmarkerar ett, och trycker på bifoga, bifogas det inte i mailet.
Det går heller inte att kopiera det genom att högerklicka på det.

Hänger du med?

Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
cillus
Inlägg: 178
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:26
Ort: Vaxholm

Inlägg av cillus »

Hej
Jag lägger mig i lite.. :D

1.Öppna din utforskare genom att högerklicka på startknappen och välja utforska.
2.Navigera till c:\windows fonts. Markera det teckensnittet du vill ha,
3.Gå upp till menyn, klicka på redigera/kopiera.(Det fungerar INTE att högerklicka för att välja kopiera)
4.Öppna sedan ditt mail, klicka i mailet där du skall skriva, högerklicka och välj klistra in.

Har du en internetmail och skall bifoga filer in i din webläsare, så följ steg 1-3, men klistra in fonten i en annan mapp, tex mina dokument.

Öppna sedan din hotmail eller liknande, bifoga teckensnittet från mappen mina dokument.
Hänger du med? :D
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tack!
Jag tror jag hänger med!
Ska snart till jobbet, och har gjort tvärtom nu. Alltså bifogat ett typsnitt åt DET hållet. Får se hur jag lyckas!
Och så ska det installeras DÄR också, hur man nu gör det, men det ger väl sig.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

TJOHOOOO :!: :!:
\:D/
Det lyckades!!!
TACK båda två för goda råd på vägen! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"