Nr 6 är på väg och jag är SÅ livrädd för förlossningen...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Rebeka
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 19:14
Ort: Alingsås

Nr 6 är på väg och jag är SÅ livrädd för förlossningen...

Inlägg av Rebeka »

Har alltid varit rädd inför mina fl och det blir värre varje gång.
Får sällan nån förståelse för det utan mer "du som har så många, hur kan du vara rädd för att föda?"

Jag får så vansinnigt ont. Saknar nästan medvetande mellan värkarna.
Jag fasar verkligen inför fl redan. Får riktig panik när jag tänker på den och det är nästan det enda jag kan tänka på när jag tänker på graviditeten. Och då är jag bara 7+1 gången än så länge!

Innan sista barnet så fick min underbara bm mig att lära mig avslappning och det gick lättare då, men var fortfarande gräsligt, men samtidigt min bästa fl.

Till saken hör ju också att jag brukar få kraftiga förvärkar med ca 5-7 min mellanrun i tio-tolv timmar i sträck dagligen de sista 2-3 veckorna innan det startar på riktigt. Detta gör att jag blir väldigt trött och inte orkar riktigt när det är dags.

Min undran nu är den... Har inför varje fl bestämt mig för att lära mig profylax men av olika orsaker har det inte gått.

Kan man efter 5 jobbiga smärtsamma fl lära sig att föda utan smärta?
Eller iaf reducerad smärta?
Eller kommer jag trots (om jag nu lär mig ordentligt) övning få det lika smärtsamt bara för att det är det jag förväntar mig?

Någon som varit i samma sits och haft glädje av profylax som hjälpt trots erfarenhet av jobbiga fl? :(
Jack 2000-08
James-2001-12
Johannes 2003-09 (v27)
Martin 2006-05
Ian 2008-03 född i v41+1
anna
Inlägg: 4525
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag har visserligen bara två barn. Men jag kan verkligen relatera till det du skriver!
Min första förlossning var en ren och skär mardröm från början till slut, och avslutades med klipp och sugklocka, och efter det operation av moderkaka som inte släppte...
Jag ska inte gå in på det.
Jag ville aldrig aldrig mer i mitt liv föda barn, jag kände det så intensivt varje dag i över ett år...
Men så läste jag om profylax, och vi bestämde oss för att prova, det var mitt enda hopp kändes det som!
Gick Profylaxkurs, och jobbade med övningar en timme om dagen från c:a 8:e veckan. (så mycket behövs inte, men så rädd som jag var ville jag inte chansa med mindre)

Förlossningarna går inte att jämföra med varandra!
Iställer för att spjärna emot, som jag gjort den första gången, jobbade jag MED min kropp.

Jag har profylaxinformation jag kan maila, om jag får din mailadress!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Det är aldrig försent att lära sig något nytt :wink: Vi gick Anna Wilbys Profylaxkurs på en helg och det var verkligen toppen. Kan varmt rekomendera den och jag vet att Anna har bra information så ta du del av den.

Har du något att stödja dig på under förlossningen, något du kan träna på redan nu så kan du förhoppningsvis njuta av denna graviditet lite också och inte bara oroa dig för förlossningen.

Grattis.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej! Finns det möjlighet att ha med en doula där du bor? En som du träffat innan som vet vad du vill som kan hjälpa och peppa dig genom förlossningen?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Rebeka
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 19:14
Ort: Alingsås

Inlägg av Rebeka »

Tack Anna för mail.
Har nu idag fått hem Anna Wilsbys "innan du föder" bok + dvd.
Hoppas jag kommer kunna lära mig denna gången.
Känner mig inte rktigt lika rädd just nu. Men fy vad jag är trött... Men nåt annat hade jag ju inte väntat mig.
Jack 2000-08
James-2001-12
Johannes 2003-09 (v27)
Martin 2006-05
Ian 2008-03 född i v41+1
Sagasmamma
Inlägg: 320
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 18:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Sagasmamma »

Hej Rebeka

Jag har ju bara fött ett barn, men hade en positiv förlossning mycket tack vare att jag och min man gick en förberedelskurs hos en doula i Göteborg. Såg att det står att du bor i Alingsås, så det är ju inte så långt bort.Hon skickade precis innan Jul ut det fina beskedet att Födelsehuset skall öppna i egna lokaler Göteborg på söndag. http://www.fodelsehuset.se "Födelsehuset vill påverka och förbättra förlossningsvården i Västra Götaland. Föreningen grundades i maj 2007 av föräldrar, barnmorskor, doulor och andra intresserade" där finns mass

Jag använde mig även av TENS-maskin som ger svag elektrisk stimulering av nerverna genom huden som dämpar smärtan. Används flitigt inom sjukgymnastiken för alla typer av muskelsmärtor och fungerar jättebra om man använder den i förlossningsarbetet, den tar liksom udden av värkarna och gjorde att jag kunde vara hemma med mycket hanterbar smärta hela öppningsarbetet (nästan, de sista två cm blev på sjukhuset). Fungerar även kalas på förvärkar och det låter ju som något för dig kanske. Man kan hyra via sjukgymnast som visar hur man använder. Jag gillade min så mycket att jag köpte loss den -använde mot eftervärkar och numera mot ryggont och mensvärk :). Om du är intresserad av att låna och prova, PMa mig.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"