Hej och Gott Nytt År!
Det var ett tag sedan jag skrev vilket ju tyder på att det mesta fungerat bra. Nu har däremot något oförklarligt hänt och jag känner mig sanslöst vilsen.
Sonen är nu nästan 11 månader. Egentligen har hela december månad varit stökig med först jobbigt falsk krupp anfall som övergick i evighetsförkylning av det grövre slaget. Väl över detta och tillbaka på banan igen slog maginfluensan till...tog ca två veckor att komma igenom den och han har nu varit frisk i några få dagar. Under sjukperioderna har sömn och mat varit besvärligt men jag upplever att vi brukar hitta tillbaka till rytmen efter dessa perioder. Nu äts det bra igen och dagarna är glada, men nätterna har blivit hemska. Detta som bakgrund.
Sonen har sedan några dagar blivit väldigt svår att lägga. Allt är roligt fram till ca fem minuter efter läggning. Sen har han vid flera tillfällen brutit ihop och det har hänt ska jag erkänna att vi efter ett tag har känt oss tvungna att gå in till honom och göra om proceduren. Vi har i ärlighetens namn också blivit väldigt mycket känsligare för hans skrik efter den förfärliga maginfluensan då det allt som oftast hände att han kräktes i sängen...
När sonen väl har somnat så har det nu vid tre tillfällen den senaste veckan hänt att han vaknar ungefär vid midnatt och är fullständigt otröstlig. Vi försöker förmedla det lugn vi tidigare har kunnat förmedla, men han känns helt oemottaglig för ramsor eller buffning. När ingenting hjälper har vi resignerat och tagit upp honom och efter 1,5 - 2 timmar av skrik, ramsor, buffning o till sist mycket kramar har han gått med på att somna igen. En släkting föreslog nattskräck - men kuren ska väl ha rått bot på det..?
De nätter han inte har vaknat vid midnatt har han istället valt att vakna ca 1 - 1,5 timme före utsatt tid.
Jag är helt på det klara med att detta upplockande ur sängen är felfelfel, men det finns tydligen gränser för vad mitt modershjärta står ut med just nu.
Det är säkert så att det är mycket som händer i hans lilla liv just nu - han håller på att lära sig krypa (lite sent men dock..), jag upplever också att hans personliget bara på några dagar har blivit väldigt mycket mer sammansatt och jag tycker mig se massor av nya färdigheter och att han nyss har kommit över en massa av hans tidigare skräcker (typ farbröder, tvättmaskinen mfl..).
Hans schema är sedan ett bra tag tillbaka 12-0,5-1,5. Är det dags för en schemaändring trots att han inte är året ännu? Minikur och i så fall hur?
Jag misstänker att svaret på ovan är att fortsätta på den inslagna vägen, men när varken ramsor eller buffning hjälper just nu så känner jag mig oerhört vilsen. Någon som känner igen sig eller i övrigt har några uppmuntrande tillrop..? När allt har fungerat så bra och man har blivit bortskämd med hela nätter känns en sådan här svacka nog extra jobbig. Man kan inte hjälpa att längta tillbaka några veckor i tiden..
Tacksam för alla råd och tips!
Vaknar mitt i natten och är hysterisk..
Vaknar mitt i natten och är hysterisk..
Pysen feb-09, kurad midsommarafton 2009
Re: Vaknar mitt i natten och är hysterisk..
Hej Pysmor!
Det är tungt när barnen skriker om natten. Men att ta upp honom efter 1.5-2 timmars arbete gör inte saken bättre...
Har ni försökt solfjädern? Första natten kan ni solfjädra länge, tills han blir helt sömntung och nästan sover. Sà gàr ni därifràn med ramsan. Om han skriker upp sig hade jag genast gàtt in och tillrättalagt och solfjädrat en gàng till, lite för länge än lite för kort, första natten.
Läs gärna i SHN-boken (om ni har den) för mer magstöd och attityd. Annars finns det mycket bra läsning under sova-hela-natten-fliken här uppe och under krönikor-fliken t.ex.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Kram
Det är tungt när barnen skriker om natten. Men att ta upp honom efter 1.5-2 timmars arbete gör inte saken bättre...
Han lär sig inte somna själv och sova gott av detta. Ni svarar genom att ta upp honom och rädda honom fràn sängen. Efter sà làng tid med fràgor och svar (skrik och verktygande) fàr han bekräftat att det var nog ändà bäst att komma bort fràn sängen.Pysmor skrev: När ingenting hjälper har vi resignerat och tagit upp honom och efter 1,5 - 2 timmar av skrik, ramsor, buffning o till sist mycket kramar har han gått med på att somna igen.
Har ni försökt solfjädern? Första natten kan ni solfjädra länge, tills han blir helt sömntung och nästan sover. Sà gàr ni därifràn med ramsan. Om han skriker upp sig hade jag genast gàtt in och tillrättalagt och solfjädrat en gàng till, lite för länge än lite för kort, första natten.
Läs gärna i SHN-boken (om ni har den) för mer magstöd och attityd. Annars finns det mycket bra läsning under sova-hela-natten-fliken här uppe och under krönikor-fliken t.ex.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Hej miniz och tack för svar.
Solfjädern har vi faktiskt aldrig använt oss av då sonen är en utpräglad ryggsovare, i vart fall i insomningsfasen.
I går kväll samma visa igen - han är störtförkyld, vaknade av sina egna hostningar kl 22 och kunde inte somna om och blev sanslöst ledsen. Vi hade bespetsat oss på att bryta mönstret, så vi störtade in, lade tillrätta och ramsade ut. Efter två timmar av kommunikation med sonen (ngra tillrättaläggningar, mkt ramsande) så somnade han. I början upplevde jag inte att ramsan tog, men i slutet svarade han absolut på den. Dock blev det ganska mkt ramsande eftersom buffningen inte fungerade. (känner att vi har ganska liknande problem som Sagasmamma..). Sen sov han ganska lugnt resten av natten och vaknade dock 30 min för tidigt men accepterade lite klassisk musik fram till väckning.
Detta beteende har uppträtt varannan natt, men jag hoppas att vi har brutit mönstret nu. (hoppashoppashoppas). Han är glad och pigg, men dessa spöknätter tär. Två timmar känns alldeles för lång tid (så var det inte ens under kuren), men jag hoppas som sagt att vi gjort upp med vargarna nu.
Ang solfjädern - finns det ngt tips för en ryggsovare, eller ska vi försöka byta läggningsrutin oxå..?
Tack för alla tankar!
Solfjädern har vi faktiskt aldrig använt oss av då sonen är en utpräglad ryggsovare, i vart fall i insomningsfasen.
I går kväll samma visa igen - han är störtförkyld, vaknade av sina egna hostningar kl 22 och kunde inte somna om och blev sanslöst ledsen. Vi hade bespetsat oss på att bryta mönstret, så vi störtade in, lade tillrätta och ramsade ut. Efter två timmar av kommunikation med sonen (ngra tillrättaläggningar, mkt ramsande) så somnade han. I början upplevde jag inte att ramsan tog, men i slutet svarade han absolut på den. Dock blev det ganska mkt ramsande eftersom buffningen inte fungerade. (känner att vi har ganska liknande problem som Sagasmamma..). Sen sov han ganska lugnt resten av natten och vaknade dock 30 min för tidigt men accepterade lite klassisk musik fram till väckning.
Detta beteende har uppträtt varannan natt, men jag hoppas att vi har brutit mönstret nu. (hoppashoppashoppas). Han är glad och pigg, men dessa spöknätter tär. Två timmar känns alldeles för lång tid (så var det inte ens under kuren), men jag hoppas som sagt att vi gjort upp med vargarna nu.
Ang solfjädern - finns det ngt tips för en ryggsovare, eller ska vi försöka byta läggningsrutin oxå..?
Tack för alla tankar!
Hej på dig! Jag tycker det låter som om ni nu hittat vägen tillbaka till god nattsömn, även om ni säkert har en bit kvar. Duktigt av er att jobba på med ramsan tills han började lyssna! Just så ska man göra! Ni får betänka att han inte är lika lätt övertygad nu som under kuren - han har fått dubbla besked och är äldre, vilket ofta brukar betyda mer frågor. SÅ det är bara att svara en gång mer än han frågar!
Har ni prövat att lägga honom på sidan? Det går att solfjädra barn som ligger på sidan. Har ni någonsin introducerat magläge för sonen så att han fått en ärlig chans att gilla det?
Kom ihåg att höja huvudändan rejält nu då han är förkyld. Ni kan koka te på anis och timjan som han får dricka hur mycket som helst under dagen, det gör underverk med hostan!
Har ni prövat att lägga honom på sidan? Det går att solfjädra barn som ligger på sidan. Har ni någonsin introducerat magläge för sonen så att han fått en ärlig chans att gilla det?
Kom ihåg att höja huvudändan rejält nu då han är förkyld. Ni kan koka te på anis och timjan som han får dricka hur mycket som helst under dagen, det gör underverk med hostan!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Tack snälla Sagalinda för uppmuntrande ord - natten som gick sa han inte ett knyst och vaknade tio minuter i sju vilket jag anser är väldigt godkänt! Men som sagt, detta har hittills varit ett "varannannattsfenomen" så om denna natt går bra då vågar jag tro på bättring
Och har jag förstått det hela rätt att om det blir en stormig natt i natt så är det främst ramsan som gäller och inte så mycket trafik, annat än om det blir totalkris?
Ang magläget - faktum är att han snor själv runt som en ål i sängen och lägger sig allt som oftast på mage efter någon/några timmar. Och sover för det mesta väldigt bra så. Detta har dock inträffat från det att han blev ca sju månader. För att inte rubba några rutiner så har vi behållit vår läggningsrutin (flyga ner i sängen, landa på rygg, fånga nallen i famnen osv osv ut m ramsa) för att inte förvirra. Men det är klart att ingen rutin är väl helig så vi kanske skulle pröva att lägga tillrätta på sidan?
Ska genast koka te - ngt förslag på proportioner anis/timjan? Vore nog skönast för alla om denna djupt rosslande hosta med tillhörande två rännilar från näsan upphörde snarast!
Tack igen för alla era kloka ord o tankar - väldigt skönt att ha er här!
Ang magläget - faktum är att han snor själv runt som en ål i sängen och lägger sig allt som oftast på mage efter någon/några timmar. Och sover för det mesta väldigt bra så. Detta har dock inträffat från det att han blev ca sju månader. För att inte rubba några rutiner så har vi behållit vår läggningsrutin (flyga ner i sängen, landa på rygg, fånga nallen i famnen osv osv ut m ramsa) för att inte förvirra. Men det är klart att ingen rutin är väl helig så vi kanske skulle pröva att lägga tillrätta på sidan?
Ska genast koka te - ngt förslag på proportioner anis/timjan? Vore nog skönast för alla om denna djupt rosslande hosta med tillhörande två rännilar från näsan upphörde snarast!
Tack igen för alla era kloka ord o tankar - väldigt skönt att ha er här!
Koka 1 liter vatten med 1 tesked anis i 10-15 minuter. Dra kastrullen till sidan, tillsätt 1 tesked timjan och låt dra i 10-15 minuter. Tillsätt eventuellt lite ingefära. Sila och drick! Och om liten inte gillar, kan man ju söta för den goda sakens skull. Använd honung till barn över ett år, till mindre indiansocker (fullrörsocker). Får du inte tag i det så använd rörsocker eller fruktsocker
Och grattis till en strålande natt!
Du har fattat saken helt rätt; nu är det ramsan som ska jobba. In i rummet ska du gå bara om det är totalkris.
Fortsätt ni med er läggningsrutin, inte ser jag någon orsak att ändra på den eftersom han snor runt själv. Och kom ihåg att syftet med att gå in i rummet är att lugna barnet. Inte spelar det så stor roll vilket verktyg man använder eller hur barnet ligger, bara det blir lugnat
Lyckat till inatt och berätta hur det går!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
Hej igen!
På det hela taget en behaglig natt - Pysen sov som en liten gris fram till 0620 då han fick sällskap av lite klassisk musik. Han var blandat nöjd med detta, men inte överdrivet missnöjd när han fick komma upp ca 0650. Skönt om vi nu börjar hitta tillbaka! (men jag vågar verkligen inte ta ut ngt i förväg här...)
Tack för terecept - här ska kokas! Återkommer!
På det hela taget en behaglig natt - Pysen sov som en liten gris fram till 0620 då han fick sällskap av lite klassisk musik. Han var blandat nöjd med detta, men inte överdrivet missnöjd när han fick komma upp ca 0650. Skönt om vi nu börjar hitta tillbaka! (men jag vågar verkligen inte ta ut ngt i förväg här...)
Tack för terecept - här ska kokas! Återkommer!