Sluta hoppa i soffan/sängen?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Lillpinglan

Sluta hoppa i soffan/sängen?

Inlägg av Lillpinglan »

Storasyster snart 2.5 vill såå gärna hoppa i soffan eller i våra sängar, vilket inte är okej enligt oss. Vi har förklarat för henne att hon kan ramla ner och slå sig jätteilla, vi har förklarat att vi blir ledsna för att soffan kan gå sönder.. Vi har tagit henne på bar gärning och blivit arga och visat det, en annan gång har vi förklarat att vi blir ledsna, vi har tagit bort favorittäcket.. Men idag gjorde hon det igen. Jag var ensam hemma med lillan, hon fick en lysande idé (det syntes så väl) och ropade att jag skulle stanna kvar i sovrummet medan hon sprang ut till soffan. Väl ute i vardagsrummet ropar hon att hon inte gör någonting, men ... vår soffa knarrar rätt bra.. så jag kunde ta henne på bar gärning igen.

Går det att fostra en 2.5-åring? Nu är hon superledsen och arg i sin säng och skriker att hon ska ha sitt täcke.. Vi förklarar varför vi är arga och ledsna och varför hon inte får täcket, men hon kontrar med att HON är så ledsen för att vi tagit täcket. Hmm....

Nån som har lite feedback och tips?
chokladkaninen skrev:Hej Lillpinglan! :D

Jag tycker att du ska starta en egen tråd på Barnafostran åt lilla storasystern - och att du ska läsa på 2-års- och trotskapitlen i Barnaboken! :wink: Rent allmänt så är vi emot straff här (=att ta en favoritfilt för att hon har gjort något ni inte gillar är inte en logisk konsekvens utan ett straff; :cry: soffan och filten hänger liksom inte ihop och därför lär hon sig inget av det, det blir bara ett grymt undanhållande av favoritfilt). Rätt sätt är istället att visa hur man gör istället. Var får man hoppa?
Lillpinglan skrev:Hej och tack för svar!

Håller med... det kändes inte alls bra att ta hennes täcke. Vet bara inte hur vi ska göra? Vi har verkligen både visat och förklarat att man hoppar på golvet, istället för soffan och sängen. Första gångerna förklarade vi och lyfte ner henne på golvet och hoppade där med henne. På alla golv, och ute. Så har vi gjort flera gånger, så hon veeeet... (tror jag?). Även hos farmor och farfar hoppar hon i sängen, spelar ingen roll att farfar blev arg och farmor sa att hon blir ledsen om man hoppar i hennes säng. En stund senare när min sambo smög på henne, såg han att hon stod och kikade ut mot hallen och när hon inte såg någon så hoppade hon JÄRNET.. Så fort hon hörde steg i hallen satte hon sig ner och såg verkligen ut som en liten ängel... (kan inte låta bli att le lite för mig själv).

Andra tips?
Storasyster 070626 aldrig behövt nån kur
Lillasyster 090827 (född 6 dagar efter beräknad födsel), påbörjar nu SM och SHN vid 3 månaders ålder
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

En 2,5-åring stänger öronen efter några sekunder (ren överlevnadsinstinkt, skulle jag tro 8) ) så SPARA på pratet :shock: I vår värld ser vi tusen konsekvenser av allt vi gör och tänker, men de referensramarna finns (tack och lov) inte hos små 2,5-åringar. Så istället för att prata om alla förfärliga konsekvernser, eller ännu värre, att binda hennes beteende till era känslor med prat om att ni blir glada eller ledsna när hon utför olika handlingar, så VISA henne, sakligt och konkret:
"Oj då. Soffan SITTER man i. HÄR, på golvet/studsmattan hoppar man. Varsågod! :D "
Annas mantra: Visa, Leda, Lära, Hjälpa är oändligt mycket konstruktivare och trevligare för alla parter än det nedärvda förklarandet och förmanandet. Mer finns att läsa under Favoriter här inne på Barnafostran. Börja med Förhållningssätten :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Ewa :heart: Ljuv musik for mina oron :-({|=

Las och begrunda, Lillpinglan :lol: Och God Jul :santa:

Man kan rannsaka sina njurar och fraga sig:

:arrow: Varfor hoppar sma barn :?: (Se nedan.)

:arrow: Vill man ha en liten flicka som sitter still i soffan med handerna i knaet och gor ingenting :?: (Eller skulle man bli orolig da?)

:arrow: De olympiska varldsmastarna i hojdhopp och langdhopp, hade de statt pa prispallen om de forbjudits att hoppa som barn och bestraffats med indragen veckopeng / favorittacke :?:

1) Handlar det om motorisk utveckling? Balans? Kroppskontroll? Sviktande underlag ska det tydligen vara, stumma golv duger inte. Varfor inte det :?:

2) Skulle farfar blivit lika arg och farmor lika ledsen om barnbarnet varit en pojke, en liten "vildbasare"? Skulle en vilt hoppande, skuttande liten pojke skuldbelagts och bestraffats pa samma satt som denna lilla sota flicka, som tog sig - forsokte ta sig - sina naturliga och nodvandiga (rorelse)friheter :?:

3) De blivande olympiernas lilla (hogst allmanna) hoppintresse hammades och hindrades inte. De kanaliserades. Som barn fick de sakerligen komma UT, dar det fanns mojligheter att hoppa over stock och sten och forcera diverse hinder. Formodligen fick de ocksa anvanda sig av den underbara uppfinning som heter studsmatta. Som aven vuxna "tranar" pa nar tillfalle ges :oops: For att inte tala om en stor, underbar sandhog... Som gjord att hoppa i :!: (Atskilliga vuxna har ocksa svart att undga den frestelsen.) Eller en posig luftmadrass... eller varfor inte bara en trampolin over hogt vatten :wink: :lol:

Kanalisera, ar alltsa losenordet som kompletterar eller fortydligar Visa, Lara, Leda, Hjalpa :idea:

:arrow: Varje forsok att begransa ett barns rorelsefrihet ar domt att misslyckas, dvs straffar sig. Sa ar det, och sa ska det vara \:D/
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Helan

Inlägg av Helan »

Hej!
När vår äldste var dryga två år ville han också hoppa i allt och från allt så vi inrättade en hopphörna. Vi ställde en soffa som det var ok att hoppa från armstödet, bredvid en madrass på golvet med en massa kuddar på. Madrassen lågg i ett hörn så man fick bädda upp med kuddarna längs väggen så det inte blev farligt. Sen hoppade han järnet! Stod på armstödet och hoppade! När han ville hoppa någon annanstans ledde/visade vi honom var det var ok att hoppa. Och det funkade, han fick bra motorik av detta och har bra balans och är jätteduktig på att klättra.

Så mitt tips är helt klart att inrätta en hopphörna där man har "vadderat" så man kan hoppa utan att slå sig!

//Helan
Mamma till A född 030829 och M född 071105
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Och mitt tips är:

Låt hoppa tills hon inte vill hoppa mer :)

Jag var ett barn som inte fick. Inte fick ganska mycket.
Inte hoppa på soffan, sängen, i vattenpölar. Jag fick inte springa ut i regnet, jag fick inte släppa ut mitt (långa) hår, jag fick inte bli smutsig.
Jag fick inte leka med vatten, jag fick inte skvätta, jag fick inte jag fick inte jag fick inte.

Nu som mamma kan jag se varför jag inte fick men ser också varför mina barn får.

Det är inte fult att hoppa på soffan eller i sängen - ingetdera går sönder av de hoppas på. Klimp vet/visste att i _vår_ soffa och säng var det fritt fram, hos andra följde reglerna där.

Jag vänder på allt. Klimp har varit storhoppare i vår säng och soffa, och nu är det inte intressant längre. Han hoppar på golvet, ofta och jämt jämnfota.
Jag slapp ge bannor, han slapp tjat och alla blev glada.

Så hop' on är mitt tips!
:)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"