vi har tappat bort oss lite...

Skriv svar
bellisen

vi har tappat bort oss lite...

Inlägg av bellisen »

En säker sovare sedan 3 år tillbaka (hon är nu 4 år) har gått vilse pga snurriga föräldrar...Kurad tös vid 9 mån, och sen dess har det rullat på fint med ngt bakslag här o där. Sen en månad tillbaka har vi nattkaos :oops: . Vi har gjort en utlandsflytt och därmed stora stora omställningar för vår flicka. Nytt språk på dagis där ingen förstår henne :oops: mycket frustration, mycket känslor. En "stor" säng började användas för bara 4 mån sen då hon älskade sin spjälsäng. Nu sen en månad började hon för första gången nattvandra. Jag ser att det är tumult i hennes inre pga av alla förändringar och får effekt på nattlugnet. Hennes far går alltid tillbaka med henne till sängen, men det kan ske1-4 ggr på en natt!! Tösen är trött, han är trött. Efter 3 års benhårt stängd dörr, mörkt rum har vi börjat låta henne ha dörren på glänt och nattlampa :oops: .
Försökte lamt ikväll ta strid med detta men ...kraftiga protester. Ovant. Jag vet hur jag ska handskas med trilskande kurbebisar, men detta? Jag har varit så bortskämd med sömn som lunkat på av sig själv i flera år så detta är nytt.
Hur kandskas man med den här åldern? Saknar en utvilad tös som är stadig i humöret (och barnafadern :lol: )
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

När man är fyra och fàr ett nytt spràk, ny vardag och allt det som följer, behöver man trygghet hemma. Hon behöver känna sig trygg i era svar. Att ni vet, att ni hàller koll, att allt är som vanligt, hemma. Ni hàller fast vid rutinerna och ger henne den trygghet hon behöver för att sova gott i sin säng.

Var noga med skrattet till gonattet.

Nu är hon sà stor att ni kan öva pà hur man gör pà natten när man vaknar. Vi sa alltid, till vàr lilla nattsvamlare, att när hon vaknar sà vänder hon sig bara och somnar om, till klockan ringer. :lol: Det funkade inte varje natt, men nàgon gàng gjorde hon som vi sagt.

Om ni inte har väckarklocka, sà kan det vara en idé att införa. Dà vet hon ocksà att det inte är nàgon mening i att stiga upp, för det är inte morgon ännu.

Berätta gärna hur det gàr.
Kram

ps. Mina barn har ocksà bytt spràk och allt det där, det är pàfrestande för oss föräldrar. Säkert för barnen ocksà, men för dem är det pà ett sätt normalt, de lär sig hela tiden nya saker, om det är svenska eller spanska spelar inte sà stor roll. Och det gàr sà fort, snart kommer hon prata det nya spràket.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"