Tänker jag fel???

Skriv svar
cecgus

Tänker jag fel???

Inlägg av cecgus »

Hej hopp alla underbara föräldrar.

Det var längesedan jag skrev till er, tack och lov... men jag är ofta inne på forumet och får alltid hjälp bara genom att läsa gamla trådar och andras frågeställningar. Underbara forum! :D

Hur som helst behöver jag nu er hjälp, eller snarare er bekräftelse på att jag gör rätt. :roll:

Hanna har hunnit bli 18 månader och det är idag exakt 1 år sedan jag påbörjade "kuren". Det har självklart varit upp och ner, men mest upp och detta har jag Anna och alla er här på forumet att tacka för. Jag och Hannas pappa har fortfarande olika åsikter om hur vi skall hantera Hanna och hennes sömn. Det har vi haft hela tiden, men eftersom han inte har några bättre förslag så följer vi (jag) Anna's fantastiska råd och tack vare det så sover Hanna 12 timmars natt och 1½ timme på dagen. Som en liten klocka. :wink:

I tisdags fick dock den ömme fadern för sig att ta upp Hanna efter ett uppvak vid 22.00-tiden på kvällen. Jag var på bio och visste inte vad som hände... Tydligen hade hon varit ledsen och rädd... :roll: När jag kom hem vid 22:30 satt hon och tittade på fotboll med pappa i soffan. #-o :x
Jag brydde mig då inte om att gräla på honom utan gick och la henne med en gång. Små kottar skall ju sova på natten! Hon vaknade (naturligtvis) igen efter 1 timme och var ledsen, men mest arg och förvirrad. Jag gick in, lade till rätta och ramsade ut. Hon blev mer arg och ropade på pappa. (SKRÄLL!) Jag ramsade igen och så höll vi på ett tag. Pappa frågade då lite anklagande om hon verkligen skulle behöva ligga i sin säng och gråta och vara rädd :-s.! Jag blev så j-la arg att jag sa - Men, lös det du då!!! Varpå han gick in och hämtade henne och la henne i vår säng... ](*,) #-o HON HAR ALDRIG SOVIT I VÅR SÄNG!!! Självklart blev hon alldelse förtvivlad och undrade va f-n vi sysslade med.

Jag var vid det här laget så himla arg att jag gick och la mig i gästrummet och tyckte att detta kunde han minsan lösa själv! Vilket han självklart inte gjorde... Kl. 02:30 kom han in till mig, med Hanna på armen :shock: och sa att hon frågade efter mig hela tiden. Nu tyckte jag så synd om Hanna att jag var tvungen att lägga min ilska åt sidan och hjälpa Hanna att somna. Vilket hon naturligtvis tacksamt tog emot.

Nog om min träskalle till karl :oops: och över till de "problem" detta medfört. Hanna somnar bra vid läggning, men vaknar efter 20-60 minuter. Hon gråter och är faktiskt riktigt ledsen :? . I 5 kvällar har jag pangramsat utanför dörren så fort hon börjar låta ledsen dock utan framgång, det är först när jag gått in och lagt till rätta som hon accepterat ramsan och somnat om. Sedan har hon haft något enstaka uppvak under natten, men då har det räckt med att ramsa. Men ikväll nöjde hon sig inte med att jag kom in och lade till rätta, solfjädrade och ramsade ut. Hon skrek/grät/frågade i nästan 1 timme innan hon tillslut accepterade tillrättaläggandet. :-k

Jag fattar ju att det är vårt (min mans) eget fel att det är så här, men nu undrar jag om jag gör rätt? Skall jag hantera det annorlunda eftersom det tenderar att bli värre och värre?
Jag ramsar med attityd, husljudar och mjölkar kossor för fullt, men hon är faktiskt ledsen när hon vaknar, inte arg! Gör jag fel som låter henne hållas? Skall jag gå in till henne fortare?

Hmm, jag är i vanliga fall inte osäker på hur jag skall agera men nu efter 5 kvällar av gråt undrar jag om jag ändå inte skall ha en annan taktik!
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

Jag tycker du gör alldeles rätt! Och att det tar tid kan bero på att förtrotsen spökar. Så fortsätt bara. En liten sak ska du dock hålla i minnet: ramsa inte först om du ändå vet att du tänker gå in. Gå in genast och lägg tillrätta, och ramsa sedan ut. Sedan använder du endast ramsa under samma uppvak. Men att först ramsa för att sedan kort därefter gå in åstadkommer en desarmering av ramsan. Därför "tar" inte ramsan nästa kväll. Tösen vet ju att du ändå kommer in om en liten stund...

Man får ju hoppas att karln i huset lärt sig ett och annat nu... I detta hus har vi varit i EXAKT samma situation så jag vet hur det är. Men han lärde sig till sist :wink: Numera tittar vi inte på TV efter läggdags :lol:

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej Sagalinda och tack för ditt svar!

Jag förstår vad du menar med att mitt agerande kan desarmera ramsan :wink:. Ikväll går jag in och läger tillrätta först och ramsar mig ut. Bör jag, tycker du/ni, göra likadant vid eventuella uppvak under natten oxå, eller skall jag då enbart ramsa?
Hur agerar jag kommande kvällar om hon fortsätter att vakna? Skall jag även då gå in med en gång och lägga till rätta eller bara ramsa utanför dörren? Och inte gå in efteråt...

//Cilla
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen :D

Eftersom hon är ledsen när hon vaknar tycker jag att du ska gå in genast och lägga tillrätta, för att sedan ramsa ut. Sedan inte in fler gånger under det uppvaket! Gör likadant om hon vaknar på natten.

Följande natt går du in genast vid det första uppvaket, men mot slutet av natten ramsar du bara utanför dörren. Tredje natten enbart ramsa utanför. Och fjärde natten kan du avvakta och se om hon fixar uppvaket själv. Om det nu blir några sådana :wink:

Se det alltså som en liten minikur!
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
cecgus

Inlägg av cecgus »

Tack snälla Sagalinda för konkreta, handfasta råd!

Jag har precis varit inne hos henne efter att hon haft sitt 1:a uppvak... :roll:
Hon tog tacksamt emot hjälpen och somnade genast om :sleep: . Kommer att följa dina råd till punkt och pricka de andra kvällarna/nätterna också.

Stort tack! :D

//Cilla
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej igen!

Efter första uppvaket igår kväll, efter ca. 1 timme och mitt tillrättaläggande så sov hon gott fram till ungefär 22:30. Då vaknade hon och pratade lite för sig själv, ropade på mamma och pappa. Hon var dock inte ledsen så jag avvaktade och hon somnade själv om. Sedan sov hon hela natten utan uppvak! :D

Ikväll upprepades samma procedur som de andra kvällarna den senaste veckan :roll: . Hanna vaknar ca. 1 timme efter att hon lagt sig och är ledsen. Jag går in och lägger till rätta och ut med ramsan. Nu sover hon gott och jag förutsätter att hon kommer fortsätta göra så resten av natten...

Om hon ändå mot all förmodan vaknar så går jag genast gå in och lägger till rätta, om hon är ledsen, och ut med ramsan. Eller skall jag kanske bara ramsa utanför dörren? Det ju kväll 2 i min lilla minikur, så jag kanske inte skall gå in. :?

Jag fattar inte varför hon vaknar och är ledsen!? :shock: Om hon varit arg hade jag haft lättare att förstå, men hon gråter och låter väldigt förtvivlad. Hon tar tacksamt emot tillrättaläggningen och somnar genast om. Knepigt värre! :-s

Hon dras förvisso med en jobbig förkylning sedan 4 veckor tillbaka, men hon har inte feber och är i övrigt pigg. (Ja, vi har varit hos doktorn som bekräftat att hon inte har någon annan sjukdom än en hederlig långdragen förkylning...). Hon brukar dock inte vara störd av förkylningar annars, utan sover som en liten gris trots snor och feber. 8)

//Cilla
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!
Hur gick natten?
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej alla ni!

Kan glatt meddela att lilla hjärtat sov bra hela natten, kvällen efter inget uppvak alls, igår uppvak med snabb tillrättaläggning och ramsa, ikväll uppvak som hon löste helt på egen hand! :wink:
Vi är tillbaka på rätt spår!!! :D

Nu hoppas jag bara att jag kan förhindra att smitta ner min lilla raring. Har nämligen själv åkt på influensan... Inga pussar de närmaste dygnen!

Kram och tack för hjälpen den här gången.

//C
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:thumbsup: :sleep: :thumbsup:

:lol: