Min 4-åring vägrar gå till dagis! Stöd och tips

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
william05
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 02:38

Min 4-åring vägrar gå till dagis! Stöd och tips

Inlägg av william05 »

Hej!

Vet att det är bra för en 4-åring att gå till dagis, men vad gör man när dem vägrar? H*n är åter nu hemma med mig och lillsyskonet. Nu har vi haft sådan otur så jag börjar ge upp hoppet om att hitta något bra dagis som han skulle trivas i och känna sig trygg i . Här i Stockholm är det ju sånt tryck så det är inte lätt att få en plats överhuvudtaget. Alla pratar ju om det här med att dem behöver ingå i en grupp vid 3, men vad göra när man inte får det att funka?
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Finns det inga andra alternativ? Det är ju inte nödvändigt att det är just ett
dagis tänker jag, speciellt om du inte är beroende av själva barnpassningen i det hela. Här har vi kyrkis där vi lämnar våra fyraåringar en em i veckan, tidigare var det två dagar i veckan men nu är det för lite barn för det.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Och min stora var 4,5 innan han började dagis. Och inte hade han minsta behov dessförinnan heller. Däremot sågs vi ute i skogen med öppen förskola, gick på gympa 1 gång i veckan och träffades ett gäng ute i lekpark 1 gång i veckan. Räckte alldeles utmärkt. Så, som SusanD säger - att barn får ingå i andra sammanhang är inte detsamma som att gå på dagis. Det kan man göra på många olika sätt :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
CiL
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 06:37
Ort: Stockholm

Inlägg av CiL »

William - kika på mitt inlägg högre upp och se om det kan passa. Om du är den som är föräldraledig så kan du ta med den lille och få stöd med den stora av oss andra vuxna som är med de äldre. Vi är ingen stor grupp men träning i att vara med och göra saker tillsammans får våra barn så det skvätter.
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"