Sängproblematik

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Sängproblematik

Inlägg av _lill »

Hej! Vår tjej är 20 mån och sover fortf i spjälisen. Hon har inte försökt klättra ur den än, men antar att det kommer ganska snart... hur har ni hanterat utbrytningsförsök? AW rekomenderar ju spjälsäng tills trotsen är över (3 år?) och det låter bra tycker vi, men då måste ju barnet lärt sig klättra ur eller?

Vi funderar också kring hur vi ska göra med sovandet för lillebror som kommer i mars. Ska vi köpa en till spjälsäng för honom eller ska vi vänta ut storasysters spjälsängssovande och låta honom sova i vagn till en början? Om man följer SM, som vi tänker, ska man låta bebisen sova i vagn den första tiden eller går det att köra sm i spjälsäng? Vår vagn lämpar sig väl inte super för vagning och vi skulle väl kunna köpa en gammal skruttvagn men vi bor så litet och att ha ytterligare en vagn (utöver syskonvagnen vi ska köpa) känns lite problematiskt.... tankar? erfarenheter? tack på förhand!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Jag skulle köpa en till spjälsäng! Jag har själv haft dubbla spjälsängar i åt båda mina "kullar", och spjälisarna har använts i 3-3½ år. Sen har jag haft en gammal Emmaljungavagn i början till mina bebisar, stationerad i sovrummet. Finns ofta för billig peng på blocket :wink: .

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej du,

vår stora kille sov i spjälsäng tills han var dryga tre år gammal, då blev han liksom för lång. Han klättrade över en gång, ramlade och slog sig lite på kinden och sen gjorde han aldrig om det. När lillebror kom fick han en egen spjälsäng och där sover han gott nu två år gammal. Farmor gav honom en mycket noggrann genomgång i konsten att klättra ur spjälsängen. Jag missade den totalt. Plötsligt en dag klättrade han ur sängen, två gånger, under lunchluren. Han fick klättra tillbaka själv och sen dess har han aldrig klättrat ur sin säng mer.

Med det vill jag bara säga att alla klättrar inte ur spjälsängen, någon gör det en eller två gånger bara för att kolla att det går och sen händer det aldrig mer. Sen finns det mer hängivna klättrare men den lusten kan de ju få utlopp för på annat sätt, i skogen eller i en lekpark. Så behåll du spjälsängen så länge du bara kan, den är en stor trygghet för barnet när livet börjar gunga i samband med trostsen.

Våra små har sovit i vagnen tills 12-tim natten har suttit, då har vi flyttat över dem i spjälsäng. Tycker att vagningen är det överlägsna verktyget när småttingar ska lugnas. Men det går att ha dem i spjälsäng från början också, då får man buffa lite vackert vid behov.

Skaffa en billig vagn som är bra att vagna med och använd den ute som inne. Så har vi gjort men så bor vi i skogen också så det är väl ingen som bryr sig om hur vår vagn ser ut antar jag. Vi har också en dubbelvagn men den står i gäststugan för i vårt ytte-pytte hus får det knappt plats en vagn. 8)

Viktigast är dock att behålla spjälsängen så länge det bara går. Tycker jag.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Tor är över 3 år och har också fortfarande spjälsäng. Han KAN klättra ur om han vill, men gör det itne längre, vi hade en period med trotsen som det var så, men inte längre.

Vi hade madrass på golvet under så han inte skulle slå sig, sen gick det bra.

Han är dessutom 102cm nu för tiden, men sover ändå glatt i spjälsängen. Så ta inte ut något i förskott. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard sover också utan problem i spjälsäng. Han klättrade ur rätt mycket vid två-årsåldern men det höll i sig kanske en vecka eller så. Nu har han en stegpall vid sin säng så att han kan ta sig ur och i som han vill. Funkar utmärkt.
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Vi hade massa hopp ur spjälsäng när lillebror var ca 18 mån. Trots att jag satt utanför och "höll vakt" hörde jag inte när han hoppade ur, tyst som en kattunge. Däremot hörde jag hur det knakade i storebrors säng när lillen klättrat upp på gaveln och i kolmörkret hoppade ner i storens säng. 1 gång... 2 ggr... om man e riktigt snabb 3 ggr innan mamma kommer in och avbryter.
Det blev massa spring för mig ut och in och underhållning av högsta klass och de båda tycket det var fantastiskt kul! :roll:
Efter typ 3 nätter tog vi en liten utflykt och inhandlade "anti-falla-ur-sängen-bräda" (jag minns inte vad de egentligen heter), de passar både större sängar och spjälsängar.
Sen satt vi och skruvade och skruvade och alla hjälpte till att sätta fast den á la "vad BRA att lillebror inte ramlar ur sängen och SLÅR sig!!!!"

Under middagsvilan bökade han ca 20 min för att ta sig ur, men utan missnöje eller protester.
Sen dess har han inte försökt. Han blev nöjd och glad över att få sova lugnt igen!

Ett minus: det är svårt att solfjädra (de gånger det behövs) med extrabrädan på sängkanten... Då blir det att stoppa in armarna genom spjälorna...

Det finns en tråd om urhopp ur spjälis, läs där olika förslag! Kolla sökfunktionen så hittar du säkert!

Lycka till!
/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Ah, nu såg jag: du undrade ju även om man kan köra SM i spjälsäng, eller om man måste ha vagn.

Jag väntar också med spänning på svaret! Snart blir det min tur att använda SM, om allt går som jag tänkt, och jag vill också veta!

Så jag lyfter just den frågan lite..
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"