har du tips på bra vantar?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

har du tips på bra vantar?

Inlägg av eefwah »

hej!

jag har en tvååring som inte gillar vantar av anledningen att man då inte kan plocka upp intressanta saker att pilla på. jag gillar inte fingervantar på tvååringar.

själv har jag ett par förträffliga fingervantar med fingrarna utan vante och, och nu kommer det som är bra, en huva till alla fyra avklippta "fingrar" så att vanten förvandlas till en tumvante. man kan alltså ha fingrarna fria om man vill, samtidigt som handen och tummen är vantklädda och när man tycker det blir för kallt fäller man bara fram vanthuvan. hajar ni?

nu undrar jag om nån sett nåt liknande för barn och var man isf kan köpa dem. det behöver inte vara fingervantar utan skulle faktiskt kunna vara en lång mudd som går fram en bit över fingrarna. och så huvan då förstås.

finns det någon därute som kan tänka sig att sy mig några par? mot ersättning givetvis.

till sist - har någon en bättre idé att bjuda på?
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
mammaT
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 23 aug 2005, 13:03
Ort: Lerum

Inlägg av mammaT »

Hej!

Jag har satsat på bra (dyra) vantar från PoP och det har varit värt det, för sonen har alltid haft sina vantar på sig ute.Dessutom är de vattentäta....
Man måste nästa alltid köpa vantar som är mycket mindre än vad som står i vanten, typ stl 1 år till en tvååring osv. Se till att de passar precis och inte har höga muddar. De vi har använt har en dragkedja på sidan och är lätta att ta på.

En del jackor sonen har haft har en mudd som går ut över handen, med hål för tummen. Förra vintern när han var 4 år tyckte han ofta att det räckte.

Man kan också köpa "magiska" tumvantar (vet du vilka jag menar?) i stl baby så att de sitter riktigt tight. Man kan sätta på dubbla såna så blir det lite varmare.

Lycka till!
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
cillus
Inlägg: 178
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:26
Ort: Vaxholm

Inlägg av cillus »

Om man skall köpa POP vantarna så kan jag hellre rekommendera liknande vantar från stadium. Samma material och koncept och rätt greppvänliga tumvantar, men med tillägget att det finns kardborreband runt handleden, vilket gör att vantarna inte hasar av.
Dessutom är det halva priset eller så! :D
ja jag vet att det inte var tumvantar som efterfrågades..men men.. :D
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag var fräck faktiskt. Jag köpte billiga fingervantar på HM och klippte av fingertopparna. Sen hade jag stor tumvante man kan ha över om man vill. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

fasiken vad smart torsmamma! det är ju så man ska göra såklart. ibland undrar jag varför jag har en hjärna om jag ändå inte använder den ](*,).

frågan jag ställde utlöste dock lite kreativitet från min egen sida och jag tänkte att man kanske ganska enkelt kan klippa upp en huva på en vanlig tumvante så att lilltjejen får fingrarna fria. klippa och sy är jag inte bäst på, men det kan väl inte vara så himla svårt tänker jag. jag ska iaf prova. ditt tips torsmamma ska jag definitivt kopiera. tack för det.

tumvantarna från stadium låter toppen och kanske finns i roligare färgsättning än pops. däremot kan jag rekommendera pops fuskpolo i merinoull och hjälmmössan i windstoppermaterial - de är faktiskt oumbärliga (men färgmässigt urtråkiga tycker jag) för oss som bor där det alltid blåser.

tack snälla för tipsen.

kram på er alla.

ewa
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Vi har köpt fingervantar utan fingrar på HM.

PoP säljer ull-tumvantar, magiska.
(De enda vantarna vår ena son accepterade, körde dubbla då det var som kallast).

Lycka till!

:D
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

hej father of sons och tack för tipset, men ullvantarna från pop är precis de som hon inte vill ha på sig. mamma tycker fö dom är jättebra...

och nu är min nya idé fodrade windstoppervantar som jag klipper av själv givetvis, annars kan jag ju inte skryta med att jag gjort dem :wink:.
gör eget äpplemos också ju, köper inte. [-X
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

De som är röda eller gröna, med små snöflingor på?
Inte de blå enfärgade, de är inte skoj. De vägrades här också.

Lycka till!

:D
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

röda (givetvis...) men utan flingor. nu blir jag nyfiken. ska ändå beställa lite grejor inför vintern och kanske, kanske chansar jag på ditt tips. tack för omtanken. :heart:
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

men kolla vad pop har fått in i sitt sortiment den här veckan (när jag kollade förra veckan fanns de inte, jag lovar): http://www.polarnopyret.se/Shop/Product ... LOVES_HATS

preciiiis de som jag vill ha \:D/

men några röda med flingor hittar jag inte. selektiv syn?
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:oops:

Frugan berättade att första paret köptes för 4 år sen :shock: .
Senare köpte vi ett helt gäng, som tredje sonen nu använder :lol:

Så.. de finns nog kanske inte kvar. Tyvärr.

Minimundus?

:D
mo mamma
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 18:27
Ort: göteborg

Inlägg av mo mamma »

Hej,
Kolla in Disanas vantar här, www.titta-titta.se. Ullvantarna är av tvättade ull dvs. tätt lager sammandragen ull. Ull värmer trots att den är våt, andas och det går att leka med lilla handen! Dessutom är dem ekologiska!

Mvh, Mo :wink:
Två underbara barn -03 och -07!
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Inlägg av eefwah »

hej och tack för tips, men jag hittar inga vantar där med den funktionen jag söker, dvs med avtagbar topp. är det jag som inte ser rätt? ullvantar har jag ju och de funkar icke, tyvärr.

ewa
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
mo mamma
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 18:27
Ort: göteborg

Inlägg av mo mamma »

Nej, avtagbar topp har de inte... Förlåt trodde du efterfrågade lekvänliga vantar :oops: Hur som helst är det världens bästa vante, tycker jag. Men av tagbar topp det har de ju inte.
Super fina mössor i ull och underställ har de också!

Mvh, Mo
Två underbara barn -03 och -07!
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"