Myror i byxorna?

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Myror i byxorna?

Inlägg av Mata »

Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Tack

Inlägg av inger »

Tack för länken Mata :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Jag tänkte bara inflika att jag precis börjat med sensomotorisk träning och rytmiskträning med min son, var där i dag första gången.
Fick med mig 4 övningar hem som skall göras varje dag, skall bli spännande och se.
Hon som har det sa det att han var hennes yngsta "patient", lite svårt var det allt med övningarna men det gick.
45 min. klara han av sen börja han spela fotboll med pilatesbollarna och slog sönder en blomkruka :oops: . Men jag tyckte han var duktig, fick kravla och krypa m.m.
Sen berätta hon att dom kunde bli lite överaktiva i början, så det skall jag berätta för dagis så dom ej får en schock :lol: . Tyckte förresten han blev det direkt efter träningen, stod på huvud mot sängen och sparka mot väggen, sprang runt som en helvilde innan sängdags :roll: .
Återkommer med mera om ett par dagar . Kram
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Vi ha rockså

Inlägg av inger »

Vi ha rockså arbetat med övningar som är sensomotoriskt inspirerade och även med tomatio metoden som är bra för ljudkänsliga barn.

Återkom gärna och berätta mer hur det går med träningen.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Jo här kör vi på med träningen, upplever redan humörsvängningarna :( , skall slå mamma och lillasyster väldigt mycket, affekten är värre.
Men jag vet ju att den kan vara så..
Än så länge är han passiv i övningarna det vill säga att jag får göra övningarna åt han men han ligger still i alla fall.
Han säger att han gillar gymnastiken :heart: , vi sätter på lite lugn musik när vi utför övningarna på kvällen, tar ca. 15 min. Sen brukar jag försöka massera han efteråt men då vill han gärna upp och springa :wink: .
Inger: Har det hjälpt er?
kram
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Ja tillsammans

Inlägg av inger »

Ja tillsammans med viss kostomläggning och homeopati och med toamtio och så att han har en underbar storasyster som har lärt honom att leka.
Pedagogerna på hans förskola var också bra, de såg hans starka sidor.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Vad kul att höra :heart: ..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Puuhh, här kämpar vi på med sensomotorisk träning..
Vi har fått ett rejält bakslag med humöret, det ska slåss och skrikas högt. :-s .
Det var helt otroligt att se var gymnastiken får i gång saker.
Vi är på kravling nu den korsvisa , fick då veta att det ligger mycket ilska i höfterna + att han aldrig kravla korsvis utan ena benet var mer eller mindre rakt. Så han går igenom mycket nu, han är svår att göra övningarna så jag får hjälpa till. Men det händer saker det märker man på humöret i alla fall :roll: .
Våran terapeut sa att vi skulle göra kravling 3 ggr. i veckan så det blir hanterbart för oss. Värst är väll allas oförstående nära ock kära som tycker han är så olydig och bortskämd unge, fast jag pratar med dom om denna gymnastik, får ta han i försvar hela tiden :cry: .
Numera säger jag till alla med barn att det är ingång på egen risk i vårat hem, ha, ha, trött på höra allt negativt om yrvädret..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Omgivningen

Inlägg av inger »

Omgivningen tycker alltid saker.
Vår son tex har lagt av med gluten och mår otroligt mycket bättre av det.
En del har svårt att acceptera att det är en kostomläggning vi gör fullt ut.

Man lär sig att lyssna mindre och mindre på omgivningen och mer på sin intituion, det är något jag verkligen lärt mig sen jag blev mamma.

Har ni tittat över hans kost också?
Det finns inlägg här på sidan som handlar om hur kosten kan hjälpa våra barn.
Vi har också skrivit här tidigare om kosttillskott och rätt sorts fetter.
D-vitamin hjälper också många av våra barn, det pågår forskning som visar på D-vitaminets betydelse.

Tack för att du skriver här och berättar om er träning. :D
Och som sagt var lyssna inte till omgivningen, lyssna till dig själv. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Vi har fått nytt träningsprogram nu, det brukar lägga sig ner efter en 3 månader sa hon och det har det gått nu så jag ser framåt :lol: , skall köpa en bok av Harald Blomberg som beskriver det bra.
Maten håller vi på med och lär, äter Mor Epa (jorgubb) just nu, innan var det eye que men dom gillar han ej smaken på längre.
Minskat ner på pasta, kör med turkisk yougurt i stället för den vanliga med smak, äter omelett till frukost m.m.
Skall även köpa boken smart mat nu när den kommer ut, så jag håller på att lära mig nu :wink: .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Vilka bra förändringar

Inlägg av inger »

Jag var helt omedveten om det här med kost när sonen var liten.
När jag tänker på hur mycket mat med tillsatser han fick och pasta och sånt blir jag lite mörkrädd. :(
Men jag är övertygad om att vi alltid gör de förändringar vi behöver göra i vår egen takt och att vi som har barn med särskilda behov har någon egen slags inre vägledning också.

Jag har hört talas lite om Harald Blomberg.
Du får gärna berätta mera. :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Affekten är borta :D , känns som han lyssnar mera, sakta går det framåt med träningen,5 månader nu med rytmisk träning. Slåss gör han en del, men där får jag nog vara mera bestämd oxå och förvisa honom till sitt rum tills han uppför sig :? .
Inger: Harald Bomberg bok som jag köpte heter: Rörelser som helar.
Han berättar i boken att man med enkla rörelser kan stimulera hjärnans och nervsystemet förmåga att förnya sig och bilda nya nervförbindelser.
Han beskriver oxå i boken baksidan med att ge barn o ungdom de starka beroendeframkallande narkotiska preparaten som Ritalin och concerta..
Han är psykiater och berättar på kurser om rörelseträning och hur man kan hjälpa barn med uppmärksamhetsproblem, inlärningsproblem mm.
Han har precis kommit ut med en ny bok igen, tror det var om autism.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Tack för att du berättade

Inlägg av inger »

Ska kolla upp hans böcker.
Det här låter onekligen intressant.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Re: Myror i byxorna?

Inlägg av indra »

Fortsätter mitt arbete med sonen och rytmisk träning. Vi börjar gå framåt nu, har tränat i 8 månader nu, humöret är mycket bättre.
Har upplevt att han börjat med lite tvångstankar tics liknande symtom,verbalt mycket, men det tillhör själva träningen. Vi pratar en del om hur han känner sig och han utrycker sig så bra och hur han kan hantera sin ilska när han blir arg.
En häftig sak var att vi i förra månaden arbetade med en övning som hjälper språket och det har blivit mycket bättre efter en månads träning.
Vi har 6 övningar nu som vi gör, tar tid eftersom vi har haft 4-5 övningar förrut, men jag tyckte vi skulle göra alla, fast jag behövde inte om jag tyckte det blev för mycket. Men det känns bra att göra dom på han nu när han är så mycket lugnare. Gymnastiken krånglar han med varje gång, men vi ger oss inte och han vill ej sluta med den när vi väl börjat. Gott nytt år på er alla :D .
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Myror i byxorna?

Inlägg av inger »

Vilket stort arbete ni gör och vilka stora förändringar du beskriver. :D
Tack för att du delar med dig. :D
Det var mycket intressant med den här språkövningen tycker jag.

Gott nytt år själv.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"