Blev så glad igårkväll när jag låg och läste Allas veckotidning och kom till frågespalten.
I spalten "Samlevnadsexperten" svarar kuratorn och psykoterapeuten Lillemor Rosenqvist på frågor om sex och samlevnad.
En förtvivlad mor skriver in och berättar om sina vuxna barn som vägrar bli vuxna och kräver ekonomisk hjälp, boende och praktiskt hjälp av sina föräldrar. Hon undrar vad hon ska göra för att få barnen (30 och 24 år...) att förstå att de är vuxna och behöver stå på egna ben.
Lillemors svar börjar såhär:
I ansträngningen att vara en god förälder och vilja skydda och hjälpa sina barn är det lätt att hamna i en fälla som snarare stjälper än hjälper. Anna Wahlgren skrev ofta i sina böcker om barnuppfostran om hur viktigt det är att behandla barnen som uxna efter artonårsåldern och låta dem ta ansvar för sitt liv och handlingar för att de ska bli självständiga.
Svaret fortsätter sen med handfasta råd om hur hon ska gå tillväga för att med vänlig men fast hand fösa ur sina ungar ur boet och låta dem bli vuxna!
Jag blev bara så himla glad över svaret och ville dela med mig till er!
Kram Mia
AW i Allas!
AW i Allas!
Re: AW i Allas!
Så får jag väcka liv i den här gamla tråden igen
Läste i Allas veckotidning igår kväll, en kvinna på 36 år väntade sitt sjätte barn och längtar efter ännu fler. Hon frågar sex- och samlevnadsexperten Lillemor Rosenqvist om råd: hon tycker inte samhället är anpassat för stora barnfamiljer, är lite orolig för vad omgivningen ska tycka. Lillemor svarar så fint, bland annat:
En av våra kända författare Anna Wahlgren, niobarnsmamma, kom ut med sin första bok "Barnaboken" 1983 där hon skriver om att vara mamma till många barn och tips om hur man ska uppfostra dem. Hon har skrivit fler böcker i ämnet så jag skulle råda dig att läsa dem för att få en annan mammas synpunkter på att ha en stor familj.
Jag blir så glad när jag läser sånt här och vill dela med mig till er
Kram!
Läste i Allas veckotidning igår kväll, en kvinna på 36 år väntade sitt sjätte barn och längtar efter ännu fler. Hon frågar sex- och samlevnadsexperten Lillemor Rosenqvist om råd: hon tycker inte samhället är anpassat för stora barnfamiljer, är lite orolig för vad omgivningen ska tycka. Lillemor svarar så fint, bland annat:
En av våra kända författare Anna Wahlgren, niobarnsmamma, kom ut med sin första bok "Barnaboken" 1983 där hon skriver om att vara mamma till många barn och tips om hur man ska uppfostra dem. Hon har skrivit fler böcker i ämnet så jag skulle råda dig att läsa dem för att få en annan mammas synpunkter på att ha en stor familj.
Jag blir så glad när jag läser sånt här och vill dela med mig till er
Kram!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag har alltid tyckt om Lillemor R - nu förstår jag varför, hehe 8)
I många år hade jag en "barnspalt" i just Allas. Så det känns lite extra kul. Slutade när jag bosatte mig i New York för att hitta (och samarbeta med) en översättare till engelska av Barnaboken. Hade någon talat om för mig att det lilla projektet skulle ta 25 år, så hade jag nog behållit jobbet om man säger
Ibland är det tur att man inte vet innan. Vad som kommer att hända efter. Hur i fridens dar skulle man då kunna bestämma sig för någonting alls här i världen
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Vad kul att du haft en barnspalt i tidningen

Ja, det är då en himla tur. Annars skulle nog ingenting hända.Anna skrev:Ibland är det tur att man inte vet innan. Vad som kommer att hända efter. Hur i fridens dar skulle man då kunna bestämma sig för någonting alls här i världen
Det är min första kontakt med dig, Anna. Barnspalten i Allas på 80-talet, när jag själv var 12-13 år. Mormor hade Allas, ett helt skåp med gamla tidningar och varje gång jag var hos henne plöjde jag dina ord. Både om små och stora barn. Själv ett barn var jag helt fascinerad av dina svar, den helhetsbild som kom fram av.... livet i familjen, som det borde och kan se ut.
Det här var en stor anledning till att jag tjugo år senare, med en 1,5-åring och en nyfödd och kaos hemma, köpte Barnaboken på Akademibokhandeln. Resten är historia....
Trebarn
Det här var en stor anledning till att jag tjugo år senare, med en 1,5-åring och en nyfödd och kaos hemma, köpte Barnaboken på Akademibokhandeln. Resten är historia....
Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Jag har en pocketbok som är frågor och svar av Anna Wahlgren från Allas minsann.
Hittade på myrorna för några år sen.
Hittade på myrorna för några år sen.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09
There´s a place in heaven for women who help other women...
There´s a place in heaven for women who help other women...