HJÄLP! Bytt ut spjälsängen mot växa-säng... behöver råd :(

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
april79

HJÄLP! Bytt ut spjälsängen mot växa-säng... behöver råd :(

Inlägg av april79 »

Har en liten kille på snart två år. När han var riktigt liten följde vi sova-hela-natten-kuren och det fungerade jättebra för honom. Har sedan dess sovit som en klocka varje natt i spjälsängen. Sedan dess har jag inte riktigt uppdaterat mig på området och vi beslutade oss häromdagen för att byta ut spjälsängen mot en växasäng som vi fått låna. Dels för att vår son börjat prova på att klättra ur spjälsängen men kanske mest för att det kändes som att det borde vara "dags" i den här åldern.

Men.. inte somnar han i växa-sängen. Varken efter lunch eller på kvällen. Istället klättrar han ur sängen precis hela tiden och jag ångrar mig något så infernaliskt att vi bytte bort spjälsängen så här tidigt.

Problemet är nu att han blev så otroligt stolt och glad för den nya sängen. Vi tog dock bort den när det inte fungerade och då blev han som personlighetsförändrad när han vaknade dagen efter, jätteledsen och nästan som att hans självförtroende var "knäckt". Eftersom att vi inte kan kommunicera med honom med ord (han pratar inte något direkt ännu) gick det ju inte att förklara varför vi tog bort sängen.

Så vi beslutade oss dagen efter för att ta tillbaka sängen igen till hans rum men att köra lite "parallellt" ett tag och han blev jätteglad. Men går ändå inte att få honom att somna i växa-sängen så vi har provat att lägga honom i spjälsängen ändå men då blir han ledsen på ett helt annat sätt än han varit förut när han ska sova, mestadels har det inte varit några problem alls.

Har vi "knäckt" honom totalt pga. det här förvirrade beteendet tror ni?? Och vad gör vi nu? Känner mig alldeles rådvill :( inte alls roligt att känna sig som världens sämsta förälder som har förvirrat ett barn som alltid sovit jättegott fram tills nu.

Hoppas ni orkat läsa det långa inlägget. Tack för er hjälp.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej april79 och välkommen hit :!:

Nej, jag är helt säker på att ni inte på något sätt knäckt gossen, han är bara förvirrad och osäker! Han behöver er ledning nu, och med en Attityd av Självklarhet tar ni bort växasängen och återinför spjälsängen - MED gossens hjälp under jubel och klang! Jag har själv gjort misstaget en gång att plocka bort spjälisen för tidigt (jag kan trösta dig med att man gör det misstaget bara en gång :wink: ) och visst blev tösen, precis som er gosse, både arg, sur och förvirrad men på två kvällar var det glömt och sömnen, den goda!, återvände.

:idea: Så mitt råd: packa undan växasängen för åtminstone ett par år till, hjälps åt att göra iordning spjälisen i morrn (bädda rent, lägg i en nalle "ÅH, vad fint, vad myyysigt"...) och vänta inte på sonens godkännande. Ni vet att det är det han behöver och han behöver er säkerhet, ledning och trygghet!

Kram och lycka till, berätta gärna hur det går!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
april79

Inlägg av april79 »

Tack Mia! Du anar inte hur glad jag blev av att få dina råd :)

Faktum är att jag tog beslutet innan läggdags nu ikväll att återinföra spjälsängen helt och hållet trots att jag kände mig osäker. Det är ju trots allt inte vår son som har tagit ett förhastat och felaktigt beslut utan vi föräldrar och det ska ju inte han behöva lida för!

Men det dåliga samvetet och oron har gnagt i flera dagar nu, gör vi rätt/fel osv. och det är klart att han har känt av detta. Jag ska försöka läsa på mycket mer om det här med Attityd av Självklarhet, för känner mig alldeles för dåligt påläst nu. Tyvärr hade jag nog inte riktigt den självklara attityden när jag lade ner honom i spjälsängen idag utan försökte mest vara positiv och glad och gjorde sängen mysig med en massa gosedjur och ett nyinköpt påslakanset med Nalle Puh på (som för tillfället är favoriten) men hoppas att det ändå gått vägen. Ska verkligen tänka på den självklara attityden imorgon och övertyga mig själv om att vi tagit ett bra beslut och att det kommer ordna sig istället för att avspegla min oro.

Han somnade i alla fall gott i spjälsängen ikväll så nu återstår bara att se om han vaknar i natt. Han har sovit oroligt de sista nätterna och kan tänka mig att det pågår några nätter till.

Låter jätteskönt att din dotter sov gott igen redan efter två nätter :)
Som du säger, man lär sig av sina misstag... det här lär jag inte göra om igen med nästföljande barn!!

Återigen, stort tack för din hjälp. Nu kan jag nog sova lite bättre inatt :D
Kram
april79

Det fungerade fint

Inlägg av april79 »

:) Måste bara återkomma och tillägga att han på nytt sover så gott som aldrig förr i sin spjälsäng och jag är så glad att vi tog tillbaka den! Han är glad igen och verkar inte ha reagerat så starkt på händelsen som jag trodde han skulle göra. Återigen - tack!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D

Vad glad jag blir, så snällt av dig att berätta!

Underbart :!:

:sleep: :sleep: :sleep:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "