Bebisar 2010

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

*Pooouuuffff*

Nu har jag oxå släppt ut magen och njuter av att äntligen ha fått tjänsten jag vill ha - samtidigt med bebis. :-D

Tur att jag är lite mer fokuserad med barn nr 2 än med nr 1, då jag i stort sett inte kunde göra annat än läsa bebis-sidor. :-D
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Så skönt, det är ju embarmerligt jobbigt att gå och hålla in en gravidmage. :wink: Grattis till den nya tjänsten och lycka till med nykomlingen i magen. Krama lillan därhemma.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Susan - ja, inte gjorde det susen för halsbrännan i alla fall. Tycker bättre om solbränna än halsbränna, men någon sån får jag inte. :-( Möjligen bränna där med förstås.

Det känns nästan mysko att gå och försöka att låta bli spänna in magen. Och ändå är det ingen som törs kommentera, eller som ser det. :-D Jag som känner mig gigantisk. :-D

Kramar tillbaka!
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
Majsans
Inlägg: 191
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:33

Inlägg av Majsans »

Grattis till jobbet Liten med mindre! Så kul

Jag vill också ha en solbränna!
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Mot halsbrännan fungerar det jättebra med vanlig sötmandel, gott är det också.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Hmm...har för mig mandel inte gick lysande senaste graviditeten. Men det kan vara värt att pröva igen denna gång.
Vill inte ha halsbränna (blir så otrevlig) men inte heller hälla i mig en massa jox för att slippa.
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Grattis till jobbet Liten! Kan berätta att här är magen också utsläppt ;)

Berättade för min nya chef i tisdags och fick bara positiva reaktioner - känns härligt! Ska bli skönt att slippa gå omkring i tält-kläder och istället få vissa upp magen. Har fått en del kommentarer redan men de flesta tycker nog bara att jag ser lite tjock ut :D

Ta hand om magarna! Kram _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

_lill - skönt att även du fått släppa ut magen.

Håller med om att det är skönt att slippa tältkläder. En av säljkillarna undrade om jag hade ny hårfärg igen igår, eller kanske skippat glasögonen (vilket var i våras). Kommenterade bara att jag hade ny färg på tröjan o han trodde jag skämtade.

Om han bara visste hur sant och skönt svaret var. :-) Har bara haft två tält-tröjor att variera med sista månaden...

:-D
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Hej och hopp!
Hoppar rakt in här i tràden med min redan stora utsläppta mage! :D
Jag berättade för mina strandkompisar i Spanien ganska tidigt, sà jag skulle slippa gà och spänna magen i bikini :lol: . Nu är strandlivet över och förövrigt ingen möjlighet att hàlla in magen.

Kattklo 22 januari
TorpSara 22 januari
miniz 29 januari
Majsans 1 februari
Kristin87 10 februari
Åse 14 februari
Minx 19 februari
Liten 5 mars
_lill 10 mars (typ)
Cyan 29 mars (typ)

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Nu har vi gjort ultraljud och allt såg fint ut. Skönt! Datumet ligger kvar och bebisen var så stor som den skulle - trots att jag känner mig jättestor redan. :-D
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Vi ska på ul imorgon! Känns spännande, men inte lika nervöst som med ettan eftersom jag redan har tjuvkikat på bebisen två ggr innan den här graviditeten.... ;)

Nu börjar min mage också synas ordentligt. Fast jag känner mig inte superstor, bara sådär mysigt och vackert lagom gravid-stor :) Njuter massor den här gången tycker jag och det är så mysigt med alla små sparkar. Häromdagen kände min man också utanpå magen :)

Ta hand om era magar allihop!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Minx
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 22:54

Inlägg av Minx »

Tänkte höra vad ni andra fått veta från eran bm om vaccination mot svininfluensan? Det tar tydligen lite tid för informationen att ta sig hit upp till Kiruna, för här vet dom inte någonting...

Någon av er som redan har blivit vaccinerad? Någon av er som liksom jag är skeptisk till att vaccinera sig? :?
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag vaccinerade mig i måndags! :D
För mig var det, otroligt nog, inte ett svårt val. Jag har i vanliga fall lätt för att nojja och vela men inte den här gången.
Mina anledningar är flera Det här är en pandemi, ingen vanlig influensa. Vansinnigt smittsam. Friska personer som i vanliga fall inte dör av flunsan har dött av det här! Än så länge har ingen dött av vaccinet.
Jag vill skydda andra personer i samhället, jag gillar en för alla alla för en grejen. Men jag har ju också egenintresse där, min son på 1 1/2 som inte får vaccineras!
Jag kan inte tänka mig något värre än att ligga i en sån där lunga, som höggravid, eller ännu värre, när jag borde bonda med min nya bebis!
Vi var allihopa äckligt sjuka i vinterkräksjukan med hög feber när Allan var bara 10 dagar. Det var helvetet på jorden. Och följderna av det kaoset satt i i flera månader. Inte en fin start med en liten bebis! :cry:
Åse
Inlägg: 323
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 17:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Åse »

Jag vaccinerade mig i går. Rent rationellt hade jag bestämt mig tidigt. Tagit reda på fakta - vaccinets uppbyggnad, beprövad bas och avdött flunsavirus på toppen... typ :? Brukar aldrig drabbas av någon annan influensa, men treåringen har just börjat på dagis och jag tillhör trots allt dem som riskerar att bli riktigt sjuka riktigt olägligt. Och solidaritetsargumentet har jag mycket svårt att argumentera mig ur för mig själv. Men när jag gick dit kände jag ändå vag oro och obehag. Tycker det låtit som de knappt hann testa klart på gravida innan vaccinet skulle ut, tänk om det ändå går över till bebisen? Vad vet man om ev fosterskador, testpersonernas bebisar kan ju knappt ha hunnit ut..?! Men sen stod en saklig barnmorska där och sa att viruset inte går över i moderkakan och jag tänkte att det kan ju inte vara så svårt att kolla, så långt borde de ha rätt - och så kände jag mig lugnare. Nu är det gjort och det känns bra.

Åse
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Vaccinerade mig också igår. Resonerade ungefär som Åse och Kattklo... har en liten hemma som precis börjat dagis och en man som är väldigt infektionskänslig...

Och så har jag ju glömt berätta om mitt UL :) Allt såg bra ut och vi fick reda på att vi väntar en POJKE! Herregud tänkte vi som var helt säkra på en flicka till, men nu när det sjunkit in känns det ganska mysigt ändå :)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"