Dagis eller dagmamma

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
HEAL
Inlägg: 98
Blev medlem: tor 08 dec 2005, 16:10

Dagis eller dagmamma

Inlägg av HEAL »

Hej!

Min son på snart 2 år går hos en fantastisk dagmamma ute på landet. De är fyra pojkar som blir 2 år i sommar och nu har precis en 1-årig kille börjat. Det är en underbar miljö, en underbar dagmamma, massa djur på gården, de är nästan bara utomhus och jag har bara superlativ att säga. Skulle själv vilja vara där på dagarna :-).

Min dotter på 4,5 år går på dagis och vi har tidigare varit väldigt nöjda. Förra året var de 4 "fröknar" på drygt 20 barn men från i höstas drog de ner till 3 fröknar på ett par färre barn, men fortfarande drygt 20. Vid denna neddragning sjönk kvaliteten betydligt - i mina ögon. De är inte alls ute lika mycket, hittar inte på lika mycket spännande aktiviteter och har slopat skogspromenaden som de hade 1 gång i veckan.

Idag när jag kom till min dotters dagis blev jag informerad om att nya regler gäller. När en fröken blir sjuk/vabar så kommer inte vikarie att sättas in första dagen. Eftersom fröknarna ofta vabbar/är sjuka blir innebörden att det oftas kommer vara 2 fröknar där med alla dessa barn. Nu börjar det kännas som förvaring för mig och knyter sig i magen.

Ev finns en liten chans att min dotter skulle kunna byta till dagmamman. Men nu kommer min fundering. Vad är bäst för min dotter? Att vara på ett dagis med jämnåriga kompisar att leka med, men mindre utomhus och "roliga" aktiviteter. Eller i en underbar miljö, mer hemlik, massa utomhus, men med bara smågrabbar att umgås med (utöver dagmamman och dennes yngsta son på 9 år som är hemma morgon och tidig eftermiddag).

Hur ska jag tänka? Jag tycker ju att dagmammealternativet är helt fantastiskt, men hur viktigt är det för min dotter att få vara med jämnåriga kompisar?

Hoppas på att få lite kloka råd om detta :-)

Kram Frida
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Hej HEAL,

Min spontana känsla när jag läser ditt inlägg är att dagmamma är bättre än dagis!
Men jag vet inte hur "viktigt" det är med jämnåriga kompisar för ett barn som är 4.5 år.
Min dotter är 4 i sommar och jag märker att kompisar börjar ta över och bli väldigt viktiga för henne. Dock tycker hon om att vara med mindre barn och även "leka" med dem och ta hand om dem.
Men varje dag?

JAg vet faktiskt inte.
Men dagis i detta fall känns som förvaring och det är inte bra.
I och med uteaktiviteter, hemmiljö osv. så känns ändå dagmamma som ett bra alternativ. Hon får ta det lugnt, får säkert hjälpa till och ta ansvar, hon kan vara ute och aktivera sig osv.
Så en känsla hos mig lutar ändå åt dagmamma...

Hur känns de för dig?
//Sophie
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej! Finns inget tredje alternativ? Ett dagis som känns bättre? Hoppas det löser sig bra för er!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
HEAL
Inlägg: 98
Blev medlem: tor 08 dec 2005, 16:10

Inlägg av HEAL »

Hej på er!

Tack för svaren :D .

Jo, kompisar är vääääldigt viktigt för Tilda. Det första hon frågar när hon vaknar på helgen är när granntjejen vaknar. Om hon fick bestämma är det lek, lek, lek med kompisar som gäller hela dagarna. Hon leker en del med jämnåriga kompisar som bor granne, men framförallt och helst med vår 9-åriga granntjej :roll: .

Att byta till ett annat dagis är inte aktuellt, eftersom alla inom ett hyfsat nära område har drabbats av samma nedskärningsbeslut.

Vi kommer att börja leta hus i grannkommunen frampå senhösten. Det kan ju ta ganska lång tid att hitta ett nytt. Men när vi väl flyttar så lär det ju bli dagisbyte för båda barnen, även för Albin tyvärr.

Ja, det är inte lätt att veta vad som är bäst för de små, för det som är viktigt i våra ögon kanske inte är det som är viktigt i deras ögon. Tilda var, på dagmammans initiativ, med hos lillebrors dagmamma i måndags hela dagen och hade jättekul. Men hon hade tydligen frågat lite efter sina kompisar på eftermiddagen.

Vi får fundera vidare lite. Jag är väl mer för dagmamman än min man är just nu.

Ha det gott!

Kram Frida
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Jag hade nog inte bytt. :D
Tycker inte att det låter så roligt med 5 killar som är 2 år yngre eller mer hela bunten.
Dessutom är väl 6 barn på en vuxen inte mycket bättre än 20 barn på 3 vuxna? Personalmässigt alltså. Sen kan ju en mindre barngrupp vara att föredra, men barngruppens storlek är hon ju van med redan.
Det är klart, om kvaliteten barkar helt bananas, då blir man ju tvungen att byta, men före den gör det tror jag på kontinuitet.

Se där, fler åsikter. 8) :lol:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"