Hej.
Det är nu mer än ett år sedan vi kurade Calle (då 10 månader) nu skall han fylla 2 år om en månad samtidigt som vi väntar ett syskon i samma veva. Han har sovit fantastiskt bra det senaste året, och vi har haft mycket bra nätter utan uppvak etc. Vi beslutade oss för att byta säng till Calle för en vecka sedan, (anledning att vi länge oroat oss för att han skulle ta sig ut spjälsängen och slå sig även om han aldrig haft tendens till att försöka kliva ur, samt att vi snart behöver den till syskonet och att man kan ju inte sova i en liten spjälsäng resten av livet - det var anledningen).
Första kvällen la vi honom precis som vanlig med ramsa och gick ut, han somnade som vanligt direkt och sov hela natten till 6 men han kom uppspringande på morgonen när han vaknade, dag 2 och 3 var struliga vid läggning (dag och natt) och vi har ömsom suttit hos honom när han somnat ömsom ramsat oss ut och fått gå och lägga tillbaka honom många gånger). Sen hade vi 3 bra nätter där han somnat av sig själv med ramsan och blivit kvar i sängen till morgonen (dock en mkt tidig morgon som han kom till oss där vi dock inte låtit honom sova (han vill inte det heller iofs). Igårkväll var det superjobbigt - han kom upp direkt efter att vi lagt honom och jag satt hon honom tills han somnade. Han vakande strax före midnatt och kom gående - sen prövade vi allt under natten och han somnade inte om några längre perioder förrän jag till slut vid 02.30 lade mig brevid honom. Han sov bara till 6....imorse sen kom han gående igen. Han är som en studsboll kommer upp väldigt snabbt när vi lagt tillbaka honom emellanåt är han mkt ledsen och "vill inte" sova och skriker efter mamma eller pappa. Han har ju tidigare bett om att få sova på kvällen....
Vad gör vi nu? Byter tillbaka till spjälsängen (vi är dock oroliga att han ska försöka ta sig ur den nu när han kommit på att man kan gå upp på nätterna...)? Hur ska vi annars kämpa på i den nya sängen (det är inte en jättestor säng (80*140) och hyfsat ombonad. Vi känner verkligen att vi inte klarar av detta just nu och känner oss helt villrådiga, byta säng igen eller bara kämpa på - sitta med honom tills han somnar eller köra "studsbollen fram och tillbaka - han blir mycket ledsen och vägrar tillslud vara i sin säng nästan?? Snäll hjälp oss.
Calles trötta höggravida mamma och trötta pappa.
Byte av säng har givit oss problem - vad gör vi?
-
TorpSara
Anna rekommenderar spjälsäng till efter trotsen, med gott fog som du märker. Tillbaka med den så får ni tillbaka era lugna nätter och han sin trygga säng.
Kliver han ur får han klättra i, det intresset håller bara några kvällar om man är konsekvent. OM det händer tar vi tag i det då, det finns en miljon trådar om det.
Kliver han ur får han klättra i, det intresset håller bara några kvällar om man är konsekvent. OM det händer tar vi tag i det då, det finns en miljon trådar om det.
Tack, inget alternativ alltså?
Hej och tack för ditt svar.
Det finns alltså inget alternativ menar du? Det känns lite bakåtsträvande att byta tillbaka.
OM vi bestämmer oss för att byta tillbaka till spjälsängen ska vi då bara byta "rakt av" och låtsas som om inget hänt inför vår son. Du menar att han kommer att somna om på natten i den som om inget hänt när han väl har den tillbaka? Jag skulle ju verkligen bektrakta honom som en "säker sovare" i vanliga fall.
Mvh calles mamma
Det finns alltså inget alternativ menar du? Det känns lite bakåtsträvande att byta tillbaka.
OM vi bestämmer oss för att byta tillbaka till spjälsängen ska vi då bara byta "rakt av" och låtsas som om inget hänt inför vår son. Du menar att han kommer att somna om på natten i den som om inget hänt när han väl har den tillbaka? Jag skulle ju verkligen bektrakta honom som en "säker sovare" i vanliga fall.
Mvh calles mamma
Kaos
Vi monterade ihop spjälsängen och Calle fick lägga sig i den ikväll, på sin vanliga tid, efter bad och nattslurk - allt som vanligt. han frågade lite vad som var i göringen när han drukcit sin välling eftersom han noterade att sängen var bytt, men vi sa bara att han skulle ju sova där i sin säng. Han blev helt förtvivlad när jag (mamma) gick ut med ramsan och har skrickit i vågor eller j i princip oavbrutet efter mamma o pappa i 35 minuter, han är helt hysterisk. Vi har gått in 2 gånger och försökt lägga ner honom och han har verkligen panik och grym ångest. Vi försöker hålla oss utanför och ramsa men han ger sig liksom inte. Kan det här verkligen vara rätt? Kommer att han att finna sitt lugnt och somna och somna om själv igen? Snälla ge oss råd. Hur många dagar bör vi ge det?
-
TorpSara
Re: Tack, inget alternativ alltså?
Äh, gör man en dumhet är det väl inget bakåtsträvande att backa tillbaka till det som var bra?? Har du köpt en för stor overall så fortsätter du väl inte med den för att det skulle vara bakåtsträvande att byta tillbaka?Fredrik76 skrev:Hej och tack för ditt svar.
Han kommer inte att sova i spjälsäng hela livet men helst ett par år till, och trivas bra med det.
Byt bara tillbaka så tror jag på ren lättnad, glädje och tacksamhet från hans sida, och eventuella funderingar vet ni ju hur ni ska bemöta eller hur?
Hoppar han ur spjälsängen så leder ni sakligt tillbaka, men jag garanterar att det blir mer ro.
Äntligen - kommer det att bli bättre i natt?
Nu 1 timmer efter att vi lagt honom är det tyst - jag bekräftade trots att han låg och hulkade - då jag tror att han var på väg att somna. Nu har det varit tyst i 5-10 minuter. Oj vilken pärs alltså, vi har aldrig varit med om något liknande i moderna tid (typ sedan vi gjorde kuren första gången).
Jag hur gör vi nu inatt då för vi räknar väl med att han vaknar till en del eller??
Jag hur gör vi nu inatt då för vi räknar väl med att han vaknar till en del eller??
-
jennymaria
Mina barn brukar fråga rejält vad jag håller på med när jag ska styra upp sömnen efter en period av strul. Det är nog precis samma för er - sonen frågar (skriker) vad det är som händer. Ska ni inte sitta här hos mig nu när jag somnar? Det gjorde ni ju igår. Ska jag ligga i den här sängen nu? Är det alldeles säkert? Kommer den att försvinna igen? Gör som vid en vanlig sömnfnurra - intala dig själv att allt är bra, ramsa övertygande och vid kris går du in och solfjädrar/buffar. Om jag inte får ordning på min attityd brukar jag ta en natt där jag går in direkt vid minsta pip och ger solfjäder/buff och sedan ramsa, för att natt två övergå endast till ramsa. Efter tre nätter, förhoppningsvis snabbare, borde han ha återgått till lugna nätter.
Kolla gärna mörkläggningen i rummet lite extra nu. Om han har börjat vakna tidigt på morgonen är det mycket enklare att somna om (själv eller med ramsa) om det är riktigt mörkt.
Lycka till!
Kolla gärna mörkläggningen i rummet lite extra nu. Om han har börjat vakna tidigt på morgonen är det mycket enklare att somna om (själv eller med ramsa) om det är riktigt mörkt.
Lycka till!
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
En älskad lillebror 08-07-14
-
TorpSara
Jag har inget att tillägga till jennymaria, klockrent svar.
Han frågade efter ordentliga besked från er ikväll efter all röra, det har han ju sin fulla rätt till kan man tycka. Jag kan tro att han är bra less på era turer och att han undrar om NI vet vad ni håller på med och om han kan lite på det...
För er ros skull, så håller jag med om att ni absolut kan agera som när man flyttar över små barn från vagn till spjälsäng, in vid minsta pip och lugna första natten, om det behövs. Backa sedan som vanligt.
Glöm inte att verktygen är till för att användas, är det oro, som nu efter en fnurra, ja då är det bara att lugna på det sätt som passar bäst.
Ger ni solklara besked och står för det ni gör så kommer han att bli mycket nöjd och tacksam!
Han frågade efter ordentliga besked från er ikväll efter all röra, det har han ju sin fulla rätt till kan man tycka. Jag kan tro att han är bra less på era turer och att han undrar om NI vet vad ni håller på med och om han kan lite på det...
För er ros skull, så håller jag med om att ni absolut kan agera som när man flyttar över små barn från vagn till spjälsäng, in vid minsta pip och lugna första natten, om det behövs. Backa sedan som vanligt.
Glöm inte att verktygen är till för att användas, är det oro, som nu efter en fnurra, ja då är det bara att lugna på det sätt som passar bäst.
Ger ni solklara besked och står för det ni gör så kommer han att bli mycket nöjd och tacksam!