trotsig nybliven storebror......

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mamma J

trotsig nybliven storebror......

Inlägg av Mamma J »

Hej.
Nu har vi fått tillökning i familjen med en underbar liten dotter. Storebror börjar tydligt att visa att han finns. Tjuter, gapar och skriker, gör allt tvärt emot vad vi säger..nej, inte och min är favoritorden. Jag vill få med honom i det jag gör, byta blöja på bebisen, laga mat osv, men han vägrar. Vi behöver hjälp med att styra upp vår tillvaro. Amning och skötsel av lillan tar stor del av min tid, jag är trött och sliten eter fölossningen. Vi måste hitta ett sätt att hantera vardagen.......

Vad skall jag görà? :roll:
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Några saker jag lärde mig var:
förbered det äldre syskonet på vad som komma skall och pakta gärna.
Det gäller amning, det gäller vagning, det gäller allt.
Hos oss blev det, fullt förståligt egentligen, kaos om lillen sov, K och jag gjorde något, han låter, och jag rusar ifrån K utan att säga kvastskaft och flyttat så fokus totalt. Hon reagerade med förvirring och "trots".
Utmärkt gick det däremot om jag ist tog några extra sekunder på mig, tog henne i handen, involverade henne i vad jag gjorde och varför det var så viktigt, för OSS, för oss alla.
Med amningen samma sak, det ska bli mysigt för den äldre också, inte bara en timme av "nu är du i vägen- känsla". Här funkar mutor av alla det slag
(överraskningspåse, läsa bok, dvd...) och att sitta tillgängligt på golvet till exempel ist för oåtkomligt högt upp.

Kram och grattis!
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Tack för tipsen...
Jag satt idag på golvet på en madrass och läste bok med storebror samtidigt som jag ammade lilltjejen. Det gick bra en liten stund innan han sparng i väg och hittade på bus...

Det är ju lite svårt att springa med en liten bebis på en vecka, och jag har svårt att springa över huvud taget. Jag är bara så rädd att det skall hnda något farligt när jag inte har full koll på storebror.

Än så länge är ju pappa hemma men huuur skall det bli när han börjar jobba??????? VIll ju att hela familjen skall må bra och fungera.

:?
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag satt så till att ingenting farligt fanns inom synhåll. Och typ ingenting UTOM synhåll i huvudtaget. Dvs i ett rum med dörren stängd, eller barngrind.
Min erfarenhet är dessutom att det ofta går bättre när man är ensam vuxen...
8)
Så var inte nervös över det.
Ta en kvart i taget.
Kram!
inger
Kontakt:

Annekteringen

Inlägg av inger »

Stort grattis :heart:

Spontant kom jag att tänka på annekteringen av den lilla.
Man låter det stora syskonet bekanta sig med det lilla.

När Agnes var liten ch Gabriel kom fick de ligga i Agnes säng själva en stund(över överinseende av en vuxen, fast Agnes försökte vifta i vägoss. Hon var två år då). Det var en stund då Gabriel var lugn och god.
- Det här är bara din lillebror, sa vi.

I Barnaboken står det fint beskrivet om andra sätt man kan annektera ett nytt litet syskon på.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Här har det varit svårt just när det gällde amningen så jag gjorde ett schema där jag fick så få amningstunder som möjligt själv med bårda barnen så fort schemat kunde spikas. Första amningspasset tog jag på morgonen kl 06 så jag fick en timme innan storasyster vaknade, ett pass tog jag när storasyster sov lunchluren och ett pass blev på kvällen när pappan kommit hem. Kvar blev alltså bara två pass när båda var med samtidigt. När storasyster blev allt för trotsig under amningarna körde jag helt enkelt med sängdumpning tills jag matat färdigt och detta verkade hon faktistk ta med lättnad.

Amningen varar ju heller inte för evigt. Nu är lillebror fem och en halv månad och har börjat med gröt och lite mat och det är betydligt bättre :wink:

Grattis till lilla tjejen :!:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"