Svårt med tutte nr 2 pga för mkt mjölk?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ellege

Svårt med tutte nr 2 pga för mkt mjölk?

Inlägg av ellege »

Hej!

Är nybliven tvåbarnsmamma :D som har en fråga om standardmodellen!
Leonard, 1 mån, sover och äter mycket, framför allt sover han mycket på dagarna. Han går upp fint i vikt, i rask takt är han på väg att bli en liten tjockis precis som storebror var (väger som 1 månads bebis 5,6 kg). På kvällarna har han ibland en skrikperiod, men inte alltid. Än så länge sover han i vår säng (på mage på dagarna bara) och han somnar oftast tuttandes, vilket jag vet inte ingår i Annas modell.

Hur som helst, min fråga: Tutte 1 slukas glatt och i rask takt, sedan rapar vi och äter lite till. Dags för skötning och tid att umgås, vilket dagtid görs med glad bebis. Sedan är det dags för tutte nr 2 och det är då problemen börjar: han är nu inte lika hugrig och klarar då inte av min starka utdrivningsreflex utan storknar och släpper. Sedan hackar han mycket, blir skitfrustrerad och jag pumpar ur lite, men när nästa mjölksprut kommer är det i a f för kraftigt. Ibland går det då bra med den betydligt tommare tutte nr 1, men ofta har han redan hetsat upp sig för mycket och hackar och hackar och viftar som tusan med armar och ben och är INTE nöjd. Ska han klara tutte nr 2 måste det ha gått minst 1 h efter avslutad tutte nr 1. Så för det mesta somnar han igen efter att bara ha ätit ett bröst. Och han sover ofta 2,5-4 h, så det kanske ändå räcker??? Men på kvällen när det är struligare vore det ju skönt om han fick sin överlevnadsångest lindrad, men det verkar alltså inte gå med min gräddiga mjölk som kommer i så häftiga duschar???

Jaa, vad tror ni? Tacksam för tips och råd!

:D
Mamma till Theodor 051222(kurad vid 11 månader) och Leonard 090317 (kurad vid 6,5 månader)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Varmt välkommen hit! :heart:

Vissa små raringar klarar sig mer än väl på ett bröst -det är olika från barn till barn och mamma till mamma. Du kanske bjuder på fet och god grädde helt enkelt! :wink:

Du kanske får pumpa ur ännu lite mer innan så det inte sprutar så? Och eventuellt erbjuda som kvällsslurk eller frysa in för senare behov?

Njut av varann! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"