Solskydd

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Solskydd

Inlägg av LaQ »

Här i västsverige har våren och solen kommit med full kraft nu i påskhelgen. Dåligt förberedda har vi varit och saknar både solhatt, utekläder för varmare väder samt solskyddsmedel. För att förbereda mig bättre inför nästa värmebölja har jag en fråga om solskyddsmedel.

Förra sommaren var det väldiga skriverier om att solskyddskrämer innehöll zinkoxid och giftiga ämnen. Ni här på forum är så kloka så jag tänkte att någon säkert har några tips att komma med!
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Hej!

Jag hade samma funderingar i fjol :lol:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15583

Vi kör pa skugga och solkläder. Solkräm pa näsan och överarmarna vid behov. Blev lite skrämd av att solkrämen gar i urinen (som jag läste i en av de länkade sidorna i traden), sa de stackars sma liven far alla de där molekylerna i kroppen och det vill man ju inte.

Lycka till!
Nu vaknar lillen.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Sköldis
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 20:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Sköldis »

Hej

Jag köper solkrämer på hälsokosten. Jag återkommer med mer info, har glömt bort vad krämen heter. Men den var urbra. Använde den förra året och det fungerade kanon. Är själv superkänslig och får eksem av "vanliga solkrämer"

vi hörs
/ida
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Ja, det var väl dags att ta tag i det där nu igen då :? . Här har ju varit sommarvärme och vi är alla rejält rosiga om kinderna. Jag har INGEN bra att rekommendera. Fysikaliskt filter - ja. Hälsokosten - ja. Förra årets stora test finns här:
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=37814
Men ett par av dem har ju nu tagits ur produktion just efter zinkoxid-larmet. Hur som så är ju fysikaliska att föredra. Det är ju klart värre att ha rester av Benzophenone-3 eller andra kemiska preparat, vilket ju blir fallet med kemiska solskyddskrämer.

Bra artikel - om kemiska filter:
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article291757.ab

Annars gäller väl:
Between eleven and three - slip under a tree.
Och skydda kroppen med kläder i största möjligaste mån. T-tröjor har ju uselt skydd, men det finns ju andra kläder som skyddar bättre. På stranden kör vi solskyddskläder och stor solhatt.

Sen ska vi ju inte glömma bort att är man lite större (över 1), så BEHÖVER ju kroppen lite d-vitamin också. Bara man klarar soldosen utan att bränna sig.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Åh, tack för tipsen! Har läst i den länkade tråden. Får åka till hälsokostbutiken och leta rätt på Weledas solkräm tror jag! Vi har använt Weledas andra produkter så det blir säkert kalasbra!

Att hålla sig i skuggan är extremt svårt med en mycket livlig och rörlig (snart) 1½ åring. 8) Långärmade luftiga tröjor och keps/solhatt får det bli. Och senare i sommar, på stranden, solskyddskläder! Har sett att de säljs på Apoteket och H&M också.
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Jag tror att apoteket skulle få in en solkräm med fysikaliskt filter utan zinkoxid den närmsta veckan.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

sömnlös skrev:Hej!
Jag tror att apoteket skulle få in en solkräm med fysikaliskt filter utan zinkoxid den närmsta veckan.
tyvärr så innehåller dessa istället en massa mineraloljor. :cry:

Sen har jag personligen inget emot zinkoxiden, det var när man har dessa krämer vid badplatser man hade funnit att det inte är bra för sjölivet då zink är bakteriedödande. (bra för oss, dåligt för miljön) Så skall man inte bada i havet ser jag absolut INGA problem med dessa solkrämer. Och skall man bada i havet kanske man kan ha heltäckande kläder istället eller använda extremt lite är min tanke. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fast där håller jag inte med dig TorsMamma. Man vet rätt lite om hur zink i sådana höga koncentrationer påverkar oss, och att det är uttalat förbjudet i kemikalieliberala EU får i allafall mina alarmklockor att ringa. Mineralolja må vara värdelöst och pissigt i allmänhet för huden, men det är verkligen dokumenterat ogiftigt.

Nu är alla krämer med zink förbjudna även här, så de är hur som inget alternativ denna sommar. :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Du är härlig du Torpan :heart:

Och jag håller tyvärr inte med dig. En diskussion kanske? :heart:

Zink har man använt i många härrans år i allt från zinkkompresser mot bensår på gamla till sinksalva på barnens stjärtar och jag tror det är svårt att få fram något annat fysikaliskt filter som är mindre farligt om jag skall vara ärlig. De flesta av oss har för lite zink i våra kroppar idag då det nästan inte finns något zink i våra jordar och i de grönsaker vi äter så jag tycker nog att den lilla salva vi använder på ansikte, händer är mer "bra" än dålig för även våra barn. Men så tänker jag på mitt konstiga lilla vis.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D Näe, jag är inte så debattlysten idag...
Kanske är det så att EU silar mygg och sväljer kameler, men nu är det ju hur som förbjudet även på den svenska marknaden från och med i år.

:heart:

men såhär säger Shenet:
Ingen har vad man vet någonsin skadats av zinkoxid i solskydd. Att det förbjudits som solskyddande ämne (däremot tillåtet som färgämne) beror inte på att det är giftigt eller farligt, utan på att man ännu inte vet om det är giftigt eller farligt i nanostorlek, vilket just nu utreds av EU-organ.
• Nanopartiklar: Inandade nanopartiklar ansamlas i luftvägarna och misstänks kunna leda till inflammation och öka risken för blodpropp. Nanopartiklar i läkemedel för ögonen har hittat i ögonen månader efteråt. Små nanopartiklar (tusendels hårstrå) utvärtes kan om doserna är stora (som med mineralsmink) antagligen passera överhuden till läderhuden och därifrån nå blodsystemet och inre organ. Effekten misstänks vara DNA-skadande. SCCP (EU:s vetenskapliga kommitté för konsumentprodukter) som 2007 gick igenom den lilla forskning som fanns om nanopartiklar, påpekar att endast hel och oskadad hud har undersökts, inte t. ex. eksemhud eller solbränd hud. Till dess: förbud.
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jag kör Dr.Hauschka från hälsokosten.
Finns i faktor 30,15 opch 8.

Vad jag vet så innehåller dom inga farliga grejer och är håller en ok prisnivå.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

.....det var som sjutton!! :shock:
Läåste precis testet där Dr.Hauschka var med och där stod att det innehåller farliga grejer spf 30.
Vi använder 15 och 8 och och vad jag ser så finns det inget farligt där.Men alltså i 30,an.
Vilka ämnen är det man ska undvika?

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

ulrikaj skrev:.....det var som sjutton!! :shock:
Läåste precis testet där Dr.Hauschka var med och där stod att det innehåller farliga grejer spf 30.
Vi använder 15 och 8 och och vad jag ser så finns det inget farligt där.Men alltså i 30,an.
Vilka ämnen är det man ska undvika?

/ulrika
Ulrika, det är de eteriska oljor som Dr Hauschka använder som de anmärks för. Alltså inte hälsovådligt på det sätt som de kemiska ämnen som andra märken anmärks för. I vårt fall går den bort ändå, eftersom särskilt min stora är väldigt känslig för "parfymer" av alla former, även naturliga som i Dr Hauschkas. Men har ni inga problem med det, så finns det ingen anledning att inte använda den. Här är deras eget pm i frågan:
http://www.testfakta.se/img/2008/5/29/41656.pdf
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Tack Ewa.
ja,då kan jag andas ut då :) Vi använder många av deras produkter och är supernöjda +att jag varit säker på att dom innhåller bra saker så blev jag ite orolig när jag läste dom var med på listan.

Kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Tyvärr, får jag använda apotekets med mineralolja tills jag hittar annat "parfymfritt alternativ.
Det är under dagistiden jag vill kunna erbjuda solkräm för ansiktet. Kroppen skyddas med luftiga kläder + solhatt.
Vi brukar ta siesta mitt på dagen och åka till standen efter 14.30, så hemma är solen inget bekymmer.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"