3 1/2 som skall lära sig att somna själv

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Hellagumma

3 1/2 som skall lära sig att somna själv

Inlägg av Hellagumma »

Hej kära hjälpare!
Jag har en son som är 3 år och 4 månader som alltid har haft en eller annan fnurra på sömneriet. Med lillasyster var vi smarta och kurade henne tidigt. Hon sover sedan 7 månader 12 timmar på raken i åska och storm. Storebror är en annan sort. I hela hans lilla liv har han haft svårt att närma sig sömnen. Han har (mycket verbal grabb) aldrig sagt att han är trött. Han gnuggar sig inte i ögonen utan går från lätt trötthet direkt in i hyperstadiet utan att passera "sömnig". Han har såklart fasta rutiner sedan urminnes tider men bad varannan dag, välling i soffan med oss. In i sovrummet för pyjamaspåtagning, tandborstning och bokläsning. Han älskar böcker. Det blir lätt två stycken och ibland en extra. Sedan släcker vi och håller dörren stängd. Mamma "skall" ligga bredvid och kramas och helst berätta sagor. Sedan kan man prova att öppna rullgardinen med fötterna, leka att man är en bil som kör på mamma, göra kullerbyttor etc. Ni har bilden klar? Han sover inte längre middag på dagen. Vi släcker lampan vid 20 och han somnar tidigast 20.30. Ofta kan nattningen ta 45-60 minuter. Då har kvällsproceduren pågått i iallafall en timma. Under det att han skall somna skall man gärna fråga efter vatten och gå och kissa. Kissningen kan jag inte neka honom. Han vaknar vid 7.30 eller så (börjar först kl 9 på dagis).

Hur kurar jag min treåring? Spjälsängen minns han inte att han haft. Vi har bara en och den har lillasyster. Jag tillhör nog de som inte direkt tror att det har så stor betydelse med sängvariant. Han är stor och lång och skulle nog mest dänga i kroppen i spjälorna iallafall.

Tillbaka till min fråga. HUR kurar jag bäst min treåring? Någon som har konkret erfarenhet får gärna dela med sig. Med kur menar jag ju egentligen att jag önskar att sonen skulle vilja somna själv i sin säng.
Mamma till Hjalmar född 051218 och lillasyster Astrid född 080423
Stolt lillasyster till ÅsaB på forumet
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej Hellagumman och välkommen hit till äldrebarn :!:

Visst går det att kura en 3½-åring, man får bara ha lite mer tålamod och skippa solfjäder och buff :wink: . Jag tycker inte att ni behöver tänka på spjälsäng till en så stor kille, men jag tycker ni ska tänka om lite vad gäller kvällsrutinerna!

:idea: Efter bad så tycker jag ni ska ha pyjamasen på, tandborstning och bokläsning i soffan.
En bok per kväll och efter den så lägger ni krut och tid på skratt och bus under minst en kvart! Hela vägen in i sängen ska det busas, och rummet ska vara klart för sömn när ni kommer in - det ska vara mörkt och svalt.
:idea: Du lägger ner honom och bäddar om, säger en gonattramsa och sätter / ställer dig utanför hans rum och gör något som hörs in till honom och håller dig sysselsatt.
:idea: Springer han upp, så in snabbt, led tillbaka och låt honom själv lägga sig. Gå ut med ramsan!
:idea: Det bästa är såklart att han inte hinner upp alls, här gäller det att fälla ut sina paraboler och lära sig se med ögonen i nacken :wink:
:idea: Förbered innan med ett glas vatten bredvid sängen, se till att han är kissad, skruva ur ev lampor som han kan roa sig med att tända / släcka osv... Det gäller att ligga steget före!
:idea: Kom ihåg att ramsa som avslutning och bekräftelse!
:idea: Tålamod! Och lugn! Han kan! Han behöver bara lite hjälp att känna sig säker på att han kan :wink: :!:
:idea: Inför väckarklocka och se till att den ringer in morgonen, samma tid varje dag.

Det viktigaste är att du har rätt attityd och känner att du gör det rätta, då kommer gossen också att känna det!

Kram och lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "