Kvällstrassel som bara blir värre
Kvällstrassel som bara blir värre
Min lilla tjej som blir 3 månader nästa vecka verkar ha det jobbbigt - och vi andra också.. Hon har sedan 2 veckors ålder haft en gråtperiod på kvällen som varierat i intensitet och längd, jag har inte tolkat det som magont utan mer som det som Anna Wahlgren kallar kvällstrassel- lite överlastad på intryck och svårt att komma till ro. Vid 8 veckor tyckte jag att det vände och blev bättre, men sedan någon vecka tilltar det igen - ordentligt. Vi 17-tiden drar det igång - varenda dag. Hon börjar gnälla, ser dödstrött ut, inom kort har hon jobbat upp sig till gallskrik. Jag försöker vagna, vyssa, hålla mot axeln, mata - inget funkar mer än en halv minut. Jag har blivit bra på att lugna henne så pass att hon kan äta, men trots att jag matat massor så drar hon igång igen direkt. Ibland blir hon tvärtyst och skenbart nöjd när hon får ligga på golvet och bli lekt med en stund till, men hon är tydligt jättetrött och kroknar snart - med mer skrik. Buffa liggandes på mage leder till raseri, kanske för att hon inte brukar sova på mage. Senaste dagarna har liknande fenomen smugit sig in på dagen - tidigare har hon kunnat somna på egen hand alldeles lugnt dagtid! Nu sover hon alldeles för lite och behöver hjälp varje sovstund. Någon som har en idé om vad som kan vara problemet och hur jag ska göra? Tacksam för råd!
Dotter född juni 2007 samt dotter född januari 2009
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Kvällstrassel som bara blir värre
Det låter som om du har alldeles för bråttom. Hon blir nervös. Du testar en massa saker - "inget funkar mer än en halv minut" - men med övertrötta små kvällstrasslare kan vi inte tala halva minuter. Ha lite tålamod! Och framför allt, ha ett mål för ögonen. Hon ska ta en tjugominuters, punkt slut. Hjälp henne till detgardenia skrev: Vid 17-tiden drar det igång - varenda dag. Hon börjar gnälla, ser dödstrött ut, inom kort har hon jobbat upp sig till gallskrik. Jag försöker vagna, vyssa, hålla mot axeln, mata - inget funkar mer än en halv minut.
Väck henne precis efter den tiden. Och ge denna nya kvällsritual tre dagar, inte bara ett snabbt och möjligen misstroget försök
Det blir så bra
PS Och så tycker jag ju förstås i vanlig ordning att det verkar som om hon behöver mera mat. Speciellt på kvällen, då bröstmjölken gärna är både trött och blaskig. Spä på - antingen med urpumpad mjölk från tidigare på dagen eller med tillägg. Det handlar inte bara om att hon ska ha mer på kvällen utan mer mat och mättare mage återverkar positivt på hela dagen O:)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
KÄnner sååå igen mig i det du skriver. Men min dotter är bara 4 veckor och hennes kvällstrassel har blivit mycket värre de senaste dagarna. Och därmed blir även natten lite mer krånglig med fler uppvak.
Känner mig så hjälplös när hon bara skriker....
Jag har massor av mjölk (även på kvällen). Ska jag ändå prova tillägg??
Känner mig så hjälplös när hon bara skriker....
Jag har massor av mjölk (även på kvällen). Ska jag ändå prova tillägg??
Mamma till Molly 090302! Född 10 dagar för tidigt.
Tack så mycket för det snabba svaret!
Jag ska beväpna mig med tålamod och mjölkersättning..
I ärlighetens namn har rutiner och strikta standardmodeller fått stryka en del på foten för den minsta, eftersom min stora lilla flicka var så himla sjuk just när lillasyster kom och den första tiden var lätt kaotisk. Nu är damen frisk igen och gullig som bara den mot nya flockmedlemmen! Ska därför ta ett krafttag och strama upp tillvaron innan det är dags för SHN i maj enligt vår plan. Passar på att ställa ett par frågor med anledning av uppstramningen: Vad är rimlig nattamat nu? Sista tiden har jag haft 21(när jag börjar dra mig mot sängen) - 03 - 07(när jag varit uppe en halvtimme med storastyster).
Ska jag sträva efter att mata sista gången vid 19 tiden då jag vill att hennes natt ska börja och skippa målet kl 21? Bör hon klara sig till 03 ändå? Sen undrar jag hur man ska hantera situationer som igår när hon var så trött att jag omöjligen kunde genomföra ett helt mål innan natten kom och hon såklart är hungrig för tidigt sen. Ska man vara sträng eller redan i förväg bestämma att mata tex 01 om hon vaknar då?
Slutligen - är detta ett rimligt schema att sträva mot?:
19-07 sov
07-8.30 standardmatning med umgänge osv
9-11 sov
11-12.30 mat med umgänge
13-15 sov
15-16 mat
16.30-17.30 sov
17.30-19 mat med umgänge
19 sov
03 nattamning
(På eftermiddagen brukar jag vara ute med strorasyster och umgänget med minstingen blir lite begränsat)
Det här blev långt och säkert lite rörigt men jag är mycket tacksam för hjälp!
Jag ska beväpna mig med tålamod och mjölkersättning..
I ärlighetens namn har rutiner och strikta standardmodeller fått stryka en del på foten för den minsta, eftersom min stora lilla flicka var så himla sjuk just när lillasyster kom och den första tiden var lätt kaotisk. Nu är damen frisk igen och gullig som bara den mot nya flockmedlemmen! Ska därför ta ett krafttag och strama upp tillvaron innan det är dags för SHN i maj enligt vår plan. Passar på att ställa ett par frågor med anledning av uppstramningen: Vad är rimlig nattamat nu? Sista tiden har jag haft 21(när jag börjar dra mig mot sängen) - 03 - 07(när jag varit uppe en halvtimme med storastyster).
Ska jag sträva efter att mata sista gången vid 19 tiden då jag vill att hennes natt ska börja och skippa målet kl 21? Bör hon klara sig till 03 ändå? Sen undrar jag hur man ska hantera situationer som igår när hon var så trött att jag omöjligen kunde genomföra ett helt mål innan natten kom och hon såklart är hungrig för tidigt sen. Ska man vara sträng eller redan i förväg bestämma att mata tex 01 om hon vaknar då?
Slutligen - är detta ett rimligt schema att sträva mot?:
19-07 sov
07-8.30 standardmatning med umgänge osv
9-11 sov
11-12.30 mat med umgänge
13-15 sov
15-16 mat
16.30-17.30 sov
17.30-19 mat med umgänge
19 sov
03 nattamning
(På eftermiddagen brukar jag vara ute med strorasyster och umgänget med minstingen blir lite begränsat)
Det här blev långt och säkert lite rörigt men jag är mycket tacksam för hjälp!
Varmt välkommen till "Späda barn och Små" och grattis till juvelen 
Om du vill så har du kvar 21-målet tills du känner dig redo att ta bort det eller så gör du det direkt när du inför schemat. Får hon 4 fulla SM-mål och en nattslurk på det innan natten så klarar hon sig från 19-03/04 innan mat.
Om hon blir toktrött mitt i sista SM-målet så ge henne en 5-minuterslur, väck sedan och fortsätt målet. Det kan vara det lilla som behövs för att hon ska orka äta lite mer och somna mätt inför natten.
Ett vanligt schema vid 3 månader är 12 tim natt med nattmål ca 04-45 min fmlur-2 tim lunchlur-45 min em-lur eller om ni föredrar så kan du ju ha 12-1,5-1,5-45. Schemat som du skrivit innehåller lite väl mycket sömn dagtid, vid 3 mån behöver juvelerna ca 15,5 tim sömn på ett dygn fördelat på 11-12 tim natt och 3-4 dagslurar. Fundera hur ett schema ska se ut för att passa er familj!
Elle
Om du vill så har du kvar 21-målet tills du känner dig redo att ta bort det eller så gör du det direkt när du inför schemat. Får hon 4 fulla SM-mål och en nattslurk på det innan natten så klarar hon sig från 19-03/04 innan mat.
Om hon blir toktrött mitt i sista SM-målet så ge henne en 5-minuterslur, väck sedan och fortsätt målet. Det kan vara det lilla som behövs för att hon ska orka äta lite mer och somna mätt inför natten.
Ett vanligt schema vid 3 månader är 12 tim natt med nattmål ca 04-45 min fmlur-2 tim lunchlur-45 min em-lur eller om ni föredrar så kan du ju ha 12-1,5-1,5-45. Schemat som du skrivit innehåller lite väl mycket sömn dagtid, vid 3 mån behöver juvelerna ca 15,5 tim sömn på ett dygn fördelat på 11-12 tim natt och 3-4 dagslurar. Fundera hur ett schema ska se ut för att passa er familj!
Tack för synpunkter på schemat!
Vill bara säga att idag så här långt har funkat klockrent! Halv sju somnade hon efter några minuters vagning och dessförinnan ingen gråt alls! En av de klokaste saker någon någonsin har sagt är Annas mantra om ATTITYDEN!! Man glömmer hur långt man kommer genom ett tydligt mål för ögonen och genom att tala om både för sig själv och barnet att det här är rätt och inga konstigheter - istället för att förutsätta att allt ska krångla.
TACK än en gång. Nu kör jag vidare med nya friska tag.
PS Tracy- attityd och ännu mer mat kan nog hjälpa även dig en bra bit. Lycka till!
Vill bara säga att idag så här långt har funkat klockrent! Halv sju somnade hon efter några minuters vagning och dessförinnan ingen gråt alls! En av de klokaste saker någon någonsin har sagt är Annas mantra om ATTITYDEN!! Man glömmer hur långt man kommer genom ett tydligt mål för ögonen och genom att tala om både för sig själv och barnet att det här är rätt och inga konstigheter - istället för att förutsätta att allt ska krångla.
TACK än en gång. Nu kör jag vidare med nya friska tag.
PS Tracy- attityd och ännu mer mat kan nog hjälpa även dig en bra bit. Lycka till!