Vi kurade vår dotter för en månad sedan. Hur vi hade det innan finns att läsa här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18733. Kuren förändrade verkligen vår situation till det bättre vad gäller många saker, men tyvärr fortsätter vår dotter att vakna flera gånger på natten. Både vi och kuraren som hjälpte oss tror att det kan ligga något bakom alla dessa uppvak som man inte kan kura bort.
Starten på hennes sömnproblem sammanfaller i stort sett med introduktionen av smakportioner. I samband med detta blev hon hård i magen trots att hon bara fick några teskedar puré och i övrigt helammades. Den hårda magen har bestått och i mellanåt får hon lättare förstoppning. Hon får rikligt mer katrinplommonpuré, aprikospuré, kiwi, päron och mycket vatten. Hon får även lite linfrö i gröten, olja på maten och 7,5 ml laktulos. Vi försöker undvika allt som är stoppande som t ex banan.
Hon har även eksem lite överallt som emellanåt blossar upp lite kraftigare. Med envist smörjande kan vi oftast hålla det i skick. Hon verkar inte besvärad av det, men det kanske stör mer på natten.
Vi har nu provat mjölkfri kost i ett par veckor utan resultat. Hon får nu även omega 3 för att se om det kan hjälpa. Inget resultat där heller tyvärr.
Vi tycker ibland att det verkar som om det är magen som stör henne på natten och ibland sammanfaller dåliga nätter med förstoppning. Ibland är dock sambandet inte alls lika tydligt.
Någon som haft liknande problem? Kan det vara magen som stör eller kanske eksemen? Någon annan allergi än mjölkprotein?
Magkrångel eller allergi?
-
Lilla monstret
Magkrångel eller allergi?
Lilla prinsessan född april 2008 - Kurad februari 2009
Hej!
Jag har två allergiker med eksem. För att se vad som ställer till det, när symptomet är just eksem, tar det dessvärre längre tid än ett par veckor. En månad brukar räcka, men mina har kvar eksemen 2-3 månader
efter varje mjölkprovokation vi gjort sedan de var pyttisar - och det är ju några stycket nu. Så jag skulle råda dig att fortgå med den mjölkfria kosten i 1 månad, för att se om det blir någon förändring. Det tar tid för immunförsvaret att återhämta sig, och huden är det sista som läker ut. Reagerar man bara med magen så är det definitivt skillnad. Då brukar man märka skillnad efter en vecka. Men när eksem finns, så är alltså bilden en annan.
Sedan kan man visst reagera med huden på annat också. Ägg är den näst vanligaste allergin, efter mjölk, så det finns ju inget som hindrar att ni håller äggfritt i ett par veckor också.
Förstoppad (och rejält) blev min lilla när vi införde mjölk i hennes kost första gången då hon var 3 månader. Jag hade hållit helt mjölkfritt dessförinnan, pga storebrors kraftiga allergi. Då ammade jag ENBART - och ändå var hon förstoppad, utan något bajs i 10 dagar. Helt normalt, tyckte sjukvården. Tycket inte jag. Och inte liten heller. Hon var klart besvärad. Jag tryckte i så mycket katrinplommonpuré jag kunde, men det tog ändå över en vecka efter mjölkprovokationen, innan magen blev i lag igen.
Jag bollar gärna vidare med dig, om du vill. Men det här var mina första tankar.
Kram Ewa
Jag har två allergiker med eksem. För att se vad som ställer till det, när symptomet är just eksem, tar det dessvärre längre tid än ett par veckor. En månad brukar räcka, men mina har kvar eksemen 2-3 månader
Sedan kan man visst reagera med huden på annat också. Ägg är den näst vanligaste allergin, efter mjölk, så det finns ju inget som hindrar att ni håller äggfritt i ett par veckor också.
Förstoppad (och rejält) blev min lilla när vi införde mjölk i hennes kost första gången då hon var 3 månader. Jag hade hållit helt mjölkfritt dessförinnan, pga storebrors kraftiga allergi. Då ammade jag ENBART - och ändå var hon förstoppad, utan något bajs i 10 dagar. Helt normalt, tyckte sjukvården. Tycket inte jag. Och inte liten heller. Hon var klart besvärad. Jag tryckte i så mycket katrinplommonpuré jag kunde, men det tog ändå över en vecka efter mjölkprovokationen, innan magen blev i lag igen.
Jag bollar gärna vidare med dig, om du vill. Men det här var mina första tankar.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Lilla monstret
Var även sömnen påverkad hos er? Vi upplever att det är just magen som stör henne på natten, inte i första hand eksemet. När de inte själva kan berätta vad som är fel kan man ju tyvärr bara gissa.
Vi har tänkt att fortsätta med den mjölkfria kosten i ett par veckor till och sedan införa mjölk för att se om hon då blir sämre. Kanske det tar tid även för magen att hämta sig? Hon är fortfarande väldigt trög i magen.
Kan även ägg ge hård mage?
Usch, det är det värsta med både barn och djur, att de inte kan tala om vad som är fel. Man känner sig så hjälplös när man inte kan lösa problemet
. Man får ju inte heller särskilt stort gehör alla gånger när man kontaktar sjukvården
.
Vi har tänkt att fortsätta med den mjölkfria kosten i ett par veckor till och sedan införa mjölk för att se om hon då blir sämre. Kanske det tar tid även för magen att hämta sig? Hon är fortfarande väldigt trög i magen.
Kan även ägg ge hård mage?
Usch, det är det värsta med både barn och djur, att de inte kan tala om vad som är fel. Man känner sig så hjälplös när man inte kan lösa problemet
Lilla prinsessan född april 2008 - Kurad februari 2009
Hej igen!
Äggallergi har jag ingen egen erfarenhet av, så jag vet inte om det kan ge förstoppning. Mjölkprodukter gör ju dock gärna det. Förstoppar alltså. Mycket vätska, katrinplommon, olja i maten och massage på magen, så ska det ge sig, vartefter.
Har ni fått hjälp från dietist så ni håller undan allt som innehåller mjölkprotein, men inte alltid är så lätt att förstå när man läser innehållsförteckningar? Hojta annars via pm, så kan jag skicka min mjölkfria lista. Det kan räcka med att man får i sig liiiiiite mjölkprotein för att ha stora besvär, och vegetabiliskt fett och annat är lömskt eftersom producenternas deklarationer inte är att lita på.
Kram Ewa
Äggallergi har jag ingen egen erfarenhet av, så jag vet inte om det kan ge förstoppning. Mjölkprodukter gör ju dock gärna det. Förstoppar alltså. Mycket vätska, katrinplommon, olja i maten och massage på magen, så ska det ge sig, vartefter.
Har ni fått hjälp från dietist så ni håller undan allt som innehåller mjölkprotein, men inte alltid är så lätt att förstå när man läser innehållsförteckningar? Hojta annars via pm, så kan jag skicka min mjölkfria lista. Det kan räcka med att man får i sig liiiiiite mjölkprotein för att ha stora besvär, och vegetabiliskt fett och annat är lömskt eftersom producenternas deklarationer inte är att lita på.
Kram Ewa
Nej, okunskapen är stor. Endast om man träffar rätt hos en erfaren allergiläkare kan man få vettigare hjälp. Men vi har i stort helt själva letat oss fram till information och hjälpmedel för att komma ifrån besvären.Lilla monstret skrev:Man får ju inte heller särskilt stort gehör alla gånger när man kontaktar sjukvården.