Tillrättavisande granne

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Blåsippan
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 11:18

Tillrättavisande granne

Inlägg av Blåsippan »

Hej på er!

Eftersom jag är så mottaglig av alla de åsikter så vill jag berätta för er om när jag skulle lägga min dotter till andra luren idag. Lade henne utanför huset i vagnen.. går sen över till altanen som ligger i trädgården (ca 5 meter ifrån bakom ett hushörn). Skulle hon skrika upp sig ordentligt skulle jag höra det.
Hon småprotesterar lite när jag lagt henne men jag ramsar som vanligt och avlägsnar mig i tro och egentligen vetskapen att det här ordnar hon själv. Sätter mig i solen och återgår till mitt sällskap.
Två minuter senare tjoar en granne (med två små barn) på mig... jag kommer fram halvvägs men gör tecken på att ok jag förstår... men eftersom min dotter då är tyst så vänder jag och går tillbaka.
Men hon fortsätter att prata, ser irriterad ut... börjar med att förklara för mig att bebisarna kan dö om de ligger och skriker... hon hade nämligen hittat sin son alldeles blå i ansiktet efter att han dragit filten över ansiktet en gång då han skrek. Hon menar på att man kan ju faktiskt gå fram och vagga vagnen när de skriker. Och att hennes dotter tyckte att det var så hemskt när min dotter låg och skrek så.
Jag sa att jag har precis lagt henne (för två minuter sedan) och jag var alldeles runt hörnet och hade hört om hon skrikit upp sig. (Hon skriker ALDRIG upp sig på två minuter. Hon är såpass trygg i kuren att skrika upp sig så har hon bara gjort en gång sedan vi började med kuren.)
Hon var dessutom alldeles tyst under tiden jag stod och pratade med grannen. Men för syns skull och för att hon gjorde mig orolig så tittade jag till henne (som man ju inte ska göra, lyfte alltså på suffletten) men då sov hon redan.

Eftersom jag är så mottaglig och lätt tar åt mig så vill jag gärna ha era åsikter om det här... ska jag bara inte bry mig om detta eller vad gör man. Jag orkar heller inte stå och beskriva hela kuren för en granne så jag faktiskt har annat för mig.

Tack på förhand!
Dotter född 2008 (SHN Feb-09)
Dotter född 2010 (SM från födseln)
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Jag tror att det är Miar70 som brukar bemöta påhopp av olika slag ungefär så här "Jaha, säger du det! Vad intressant!" och sedan ändå göra som man själv har bestämt :lol: Jag brukar göra så när jag inte har tid eller lust att förklara mig vidare. Men OFTA tar jag mig tid att förklara lite kort vad kuren innebär, ibland möts man av intresse!

Fler förslag :?:

Kram Lua. :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Lua, du har så rätt!

Vad :evil: jag blir på din granne, Blåsippan! Jag tycker det där var riktigt respektlöst gjort av henne.

Om det händer igen så tycker jag du ska hmma och säga att du förstår hennes oro över ditt barn :roll: men att din dotter har för vana att gråta en skvätt innan hon somnar.
Att det är hennes sätt att komma till ro.

Jag tror tyvärr inte det är nån större mening att du försöker ge dig på att förklara om kuren, det är svårt att förklara den kortfattat för en sur granne :wink: ...

Försök att inte ta åt dig av det här, det är bara en människa som tror att hon gjorde nåt bra.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Blåsippan
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 11:18

Inlägg av Blåsippan »

Ni ska ha stort tack! Vad skönt med respons!!! :D

Men kan barnen verkligen dö av att gråta/skrika? Kan de bli så himla upprörda att de inte får luft?
Dotter född 2008 (SHN Feb-09)
Dotter född 2010 (SM från födseln)
Beckabus
Inlägg: 538
Blev medlem: ons 31 dec 2008, 20:44
Ort: Hajom, Mark

Inlägg av Beckabus »

Som jag har fått lära mig på olika kurser, typ hjärt- lungräddning osv osv.. Den som skriker/ropar/gapar får luft, alltså går det inte någon nöd på dom :wink:

*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Blåsippan
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 11:18

Inlägg av Blåsippan »

(Egentligen inte med ämnet att göra)

Vill bara tillägga att jag mer än gärna berättar om kuren för mina vänner. Brukar alltid berätta i korthet för alla jag umgås med så att de förstår vad jag håller på med. För de flesta reagerar ju som jag gjorde innan kuren med att plocka upp så fort det blir lite skrik.
Sedan är det vissa som bli intresserade men tyvärr ingen som har nappat ordentligt än. Det är precis som om det måste bli ett riktigt helvete innan de tycker att det är värt att kura... Det är så synd! Min dotter var verkligen ingen hemskt svår bebis innan kuren. Utan precis lika normal som de andra, ingen sk. kolik eller något. Men jag läste av nyfikenhet boken SHN (som jag redan köpt under graviditeten) pga att jag redan innan läst lite i Barnaboken och det Anna skriver kändes så himla självklart för mig. Bara att jag inte kom på det själv. Började med SHN pga att jag lärde mig förstå vad min dotter faktiskt vill. Hon vill inte bli upplockad när hon skriker. Hon vill sova. Märks inte minst nu när hon somnar natt helt utan minsta knyst. I regel ALLTID.
Det är faktiskt riktigt synd att mina vänner inte är hemma här då. För det hade givit en riktigt bra reklam för kuren.

Ja nu blev det långt... men egentligen... hur får man bekanta att vilja kura??
Dotter född 2008 (SHN Feb-09)
Dotter född 2010 (SM från födseln)
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Jag var med om liknande som din granne fast med prinsessan, långt innan jag träffat på shn. Jag försökte med femminutersmetoden på dagslurarna. Nätterna med sessan har aldrig strulat.

Ialla fall...
...Jag minns att jag hörde rädsla i skriket efter en liten stund och därför gick in. Sessan hade lyckats vända sig i sängen och hamnat under täcket som jag stoppat under madrassen i fotändan (för att hon inte skulle hamna under täcket :roll: ). Hon var uppskrämd och väldigt varm, men i övrigt helt ok.

Jag minns att jag blev rejält skärrad och fundrade på hur det gått om jag inte gått in.

Ialla fall lärde jag mig att INTE stoppa täcket under madrassen i fotändan. Hade det inte varit instoppat hade hon lätt kunnat dra undan det. Sen övergav jag 5 min metoden och körde en egen variant som till stor del liknade shn och där jag tjuvkikade med jämna mellanrum tills hon somnade.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Blåsippan
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 11:18

Inlägg av Blåsippan »

OK... bör man kika in under suffletten/över sängkanten då när de tystnat (om det har skrikit)?? Eller är detta en anledning till att använda sig av andningslarm?
Är det någon idé att inhandla det när de fyllt halvåret?
Usch, nu blir jag orolig!!!
Dotter född 2008 (SHN Feb-09)
Dotter född 2010 (SM från födseln)
Sköldis
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 20:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Sköldis »

Hej nu hoppar jag in här, hoppas de är okej :wink:
Vad gäller larm så vet jag inte när man slutar med dom. Vi slutade med larm när vår pojke sprattlade runt i sängen. Han utlöste larmet hela tiden. Det jag ville säga var bara att inte väcka vargarna till liv. Vår dotter som är sex månader henne tittar jag till ibland när jag hör att hon ligger och korvar sig. Men då går jag in efter typ 10 min och tittar.

kram
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej! Hoppar också in... Du kan ju hyra andningslarm om du inte vill köpa? Annars en god investering för framtiden om det kommer fler barn :wink: . http://www.andningslarm.se

Risken för PSD minskar efter 6 månader, men risken finns ändå kvar. Själv tycker jag det är störtskönt att ha larmet, vid sjukdom och i största allmänhet. Än borde det väl dröja lite tills hon korvar sig ur plattornas område? Själv hade jag mitt till 10 månader, sen ställde han sig upp flera gånger så att larmet utlöstes.

Du kan ju kolla under Barnasaker här på forumet, finns ibland begagnade andningslarm att köpa.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"