Hej!!
För två månader sen införde vi SHN kuren på Siri, nu 11 mån, med mycket gott resultat. Läggningen går bra och hon sover oftast hela natten med kanske ett uppvaknande ca två timmar efter insomningen men hon somnar genast om efter ramsandet.
Men nu till problemet, hon sover 9.30-10.30 och 13.30-14.30 , sen natt kl 19.30-07.00.
Jag måste alltid väcka henne efter båda daglurarna, fortsättningsvis, är detta ok och hur länge tror ni att det tar innan "hon lär sig att vakna" på dagarna?
Eller borde jag på nåt sätt ändra sovtiderna?
Tycker bara att det är så synd om henne då jag skall väcka henne. Hon sover alltid ute i vagnen!
Tacksam för svar!!
Väcka efter daglurarna
Hej!
Enligt hennes ålder behöver hon 14 timmars sömn/dygn.
När hon är 1 år går det "ner" till 13,5.
Det felar alltså lite, och du kan gott låta henne sova lite längre.
Hade jag varit du, hade jag lagt på en halvtimme på det senare passet.
Så småningom ska hon ju sova middag bara, och då har du det klappat och klart
F.ö gör det inget alls att väcka dem!
Jag får oftast fortfarande väcka min Clara, som snart blir 4 år, när hon sover middag
Ska man gå in på riktigt "finlir" så "ska" en sömnintervall inte vara en timme, utan 45 minuter, eller 1,5 timme.
Men jag har haft 1-timmes-pass på båda flickorna, och det har funkat bra.
Du kan också alltid utnyttja marginalkvarten. Låt henne sova en kvart extra vid behov. Mina flickor har alltid varit lite tröttare än normalt, så jag har låtit dem sova fler timmar/dygn än deras ålder säger.
kram anna
Enligt hennes ålder behöver hon 14 timmars sömn/dygn.
När hon är 1 år går det "ner" till 13,5.
Det felar alltså lite, och du kan gott låta henne sova lite längre.
Hade jag varit du, hade jag lagt på en halvtimme på det senare passet.
Så småningom ska hon ju sova middag bara, och då har du det klappat och klart
F.ö gör det inget alls att väcka dem!
Jag får oftast fortfarande väcka min Clara, som snart blir 4 år, när hon sover middag
Ska man gå in på riktigt "finlir" så "ska" en sömnintervall inte vara en timme, utan 45 minuter, eller 1,5 timme.
Men jag har haft 1-timmes-pass på båda flickorna, och det har funkat bra.
Du kan också alltid utnyttja marginalkvarten. Låt henne sova en kvart extra vid behov. Mina flickor har alltid varit lite tröttare än normalt, så jag har låtit dem sova fler timmar/dygn än deras ålder säger.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jag skulle nog låta fm-luren bli 45 min, em-luren 1,5 tim samt natten starta en kvart tidigare, eller en halvtimme, tessi
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kanske är jag förvirrad och kanske spelar det ingen roll men är det inte bra om man får väcka barnet?
Själv får jag oftast inte den förmånen för hon vaknar av sig själv, tyvärr inte allt för sällan lite för tidigt.
Själv får jag oftast inte den förmånen för hon vaknar av sig själv, tyvärr inte allt för sällan lite för tidigt.
Patrik Andersson
Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.
http://lottrik.blogspot.com
Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.
http://lottrik.blogspot.com
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Poängen med de s k naturliga sömnrytmspassen är att det är så lätt att väcka barnen därför att de så att säga seglar upp till ytan och är på väg att vakna själva. (Och milde himmel, vad de luktar gott och vad varna och söta de är just då
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022