Hej vänner och schemaexperter. Lille E har precis fyllt 8 månader. Vi har dragit ner till två lurar per dag men det funkar väl sisådär. Han gick dessutom och fick världens brontoförkylning så nu är det lite hursomhaver igen tills den läkt ut. Min fundering gäller vårt nya schema. Idag har vi
07.30 morgon, frukostvälling
10-11.30 sova 1,5 timme
11.30 lunch mat
14.30 fruktmellis
15.30-17 sova 1,5 timme
17.15 gröt
19.30 välling
20 natt
Han är jättetrött och har behövt och fått 20 min extra vid 14 och fått gå i säng 19.30 ända sedan vi ändrade schemat och särskilt nu när han varit sjuk. När vi återgår till att hålla tiderna precis funderar jag på att tidigarelägga förmiddagsluren 30 minuter och alltid ge honom 5 eller 20 minuter i vagnen eller bärstolen mitt mellan eftermiddagslurarna eftersom han är så trött då. Dessutom blir det ganska långt mellan frukost och lunch. Har ni några synpunkter, är det dumt att budgetera med en extralur varje dag, bör jag försöka få ihop det utan? Han varken kryper eller sitter utan tillbringar sina dagar på mage på golvet (fast han rullar över direkt) så intrycken är ändå begränsade.
Har ni några kloka synpunkter är jag tacksam. Maria
Schemafundering!
Schemafundering!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Några tankar:
Tror du inte att han är så trött för att han är förkyld, och att det därför känns som att du behöver lägga in extralurar? När vi ändrade Elsas schema till två lurar (runt påsk) så var hon först trött mellan lurarna, eftersom hon inte var van att vara vaken 3,5 timme - men det är ju inte så konstigt. Sen fick hon också en förkylning och var trött och jag kände att det kanske inte skulle funka. Men så fort hon blev frisk så funkade det! Det tar ju ett tag (drygt 1 vecka tror jag att jag läst i andra tråda) innan det sitter när man tar bort en lur, och de ÄR ju lite trötta i början.Kommer det en förkylning på det så tar det ju längre tid.
Jag skulle nog köra på och bara lägga in en 5 min om det verkligen, verkligen behövs. Utnyttja marginalkvart ibland i stället så han för sova lite längre.
Du skrev att det blir långt mellan frukost och lunch, men 4 timmar är ju bra tid mellan målen. Sen så avslutar han ju inte sin frukost 7.30, utan lite senare antar jag
Vad får han till frukost? Elsa får välling när hon vaknar och sen lite gröt när vi äter frukost ca en halvtimme senare. Då står hon sig lätt till lunch, speciellt som man har en långlur däremellan.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att han ligger på mage, eller jo, det fattar jag ju
men vad har det med saken att göra... :-k
Jag skulle nog köra på och bara lägga in en 5 min om det verkligen, verkligen behövs. Utnyttja marginalkvart ibland i stället så han för sova lite längre.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att han ligger på mage, eller jo, det fattar jag ju
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Vår lille Alvin blev också väldigt trött mellan lurarna när vi ändrade till två dagslurar, men efter någon vecka var han helt plötsligt med på att vara vaken 3-3.5 h mellan sovstunderna. Den första veckan lappade vi med marginalkvartar och det klarade han sig på.
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Haha JH, det har du rätt i - vad har det med saken att göra vill säga? Jo, jag hade tidigare en fråga om missnöjeshantering och fick bassning för att han inte låg på mage jämt. Sen dess gör han det, men har inte lärt sig krypa ännu för det och på det här stället verkar allas bebisar vara så tidiga 8) så jag bara helgarderade lite. (Typisk "duktig flicka" som jag är
urfånigt, jag vet). Det jag ville ha sagt var väl att jag kanske mer hade väntat mig uttalad trötthet om han krypit runt och utforskat allt i huset hela tiden och haft många intryck att smälta, eller nåt sånt. Jag är inte ett dugg fundersam för att han inte kryper ännu, han har lagt sin energi på att få tänder, fyra stycken kom samtidigt som en rullgardin i överkäken vid 7 månader, hoppsan!
Till saken hör också att han nu inte vaknar klockan 07.30 utan snarare 06 och vi har tagit upp honom efter en kvart (jaja, jag VET att det är hel fel!
)eller så för att vi VET att han är hungrig (han äter som en fluga nu när han är sjuk och spyr direkt av pureer eller annan fastare föda). Vi verktygar oss tillbaka till ordningen när han är frisk igen och då kanske han klarar sig lättare utan de extra 5 eller 20 minutrarna på eftermiddagarna, när han får sova hela natten alltså. Han sov till 07.30 i början när vi infört nya schemat så vi vet att han kan. 
Jag har för övrigt märkt att han klarar förmiddagarna helt utan mellis utan problem, eftersom jag glömt ge honom lite frukt ibland och det har gått lika bra (tänkte från början ha frukt mitt på förmiddan också men har skippat det nu, därav funderingar kring tidigareläggande av lunchen). E äter välling vid 07.30 och sen inget mer, sticker till honom någon sked fil vid frukost om han vill ha, av sociala skäl inte för att fylla på alltså.
Tack för era synpunkter, jag ger härmed 5 minuter max vb på eftermiddan och ser till att få ett omsomnande på morgonen, så blir allt bra till slut. Kan för övrigt tillägga att jag höromdagen gjorde solfjädern för allra första gången då E gnölade OAVBRUTET i 45 minuter mitt i nattsömnen, troligen örsprång. Vi har aldrig behövt annat än ramsan hittills, men nu tog jag till den ultimata kristilldelningen (som jag som en dålig mamma förståss inte TRÄNAT på utan bara läst om, men attityd saknar jag sällan). Jag blev glatt överraskad och lite förvånad över att det funkade så bra, 5-10 min tog det och sen var han verkligen tyst och sömntung och tog emot ramsan utan knyst, trots att jag råkade dänga min insulinpump i hans säng på vägen ut. WOW, jag älskar verkligen den här metoden! Hurra för SHN!
Fritt fram för reflektioner även nu förståss, på återseende! Maria
Till saken hör också att han nu inte vaknar klockan 07.30 utan snarare 06 och vi har tagit upp honom efter en kvart (jaja, jag VET att det är hel fel!
Jag har för övrigt märkt att han klarar förmiddagarna helt utan mellis utan problem, eftersom jag glömt ge honom lite frukt ibland och det har gått lika bra (tänkte från början ha frukt mitt på förmiddan också men har skippat det nu, därav funderingar kring tidigareläggande av lunchen). E äter välling vid 07.30 och sen inget mer, sticker till honom någon sked fil vid frukost om han vill ha, av sociala skäl inte för att fylla på alltså.
Tack för era synpunkter, jag ger härmed 5 minuter max vb på eftermiddan och ser till att få ett omsomnande på morgonen, så blir allt bra till slut. Kan för övrigt tillägga att jag höromdagen gjorde solfjädern för allra första gången då E gnölade OAVBRUTET i 45 minuter mitt i nattsömnen, troligen örsprång. Vi har aldrig behövt annat än ramsan hittills, men nu tog jag till den ultimata kristilldelningen (som jag som en dålig mamma förståss inte TRÄNAT på utan bara läst om, men attityd saknar jag sällan). Jag blev glatt överraskad och lite förvånad över att det funkade så bra, 5-10 min tog det och sen var han verkligen tyst och sömntung och tog emot ramsan utan knyst, trots att jag råkade dänga min insulinpump i hans säng på vägen ut. WOW, jag älskar verkligen den här metoden! Hurra för SHN!
Fritt fram för reflektioner även nu förståss, på återseende! Maria
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Hej Maria!
Jag tycker schemat ser finfint ut -- vi har liknande tider som ditt schema fortfarande och det funkar jattebra. Jag tror bara han behover lite tid att vanja sig sa ordnar det sig.
Mitt tips ar att hellre utnyttja marginalkvartarna sa mycket det gar, precis som JH foreslar, an att lagga in extra 5-min-lurar, trots att han ar sjuk -- om det gar. Pa sa satt sa funkar schemat battre snabbare.
Ett annat tips fran var erfarenhet ar att det ar svart att ha en lang lur pa eftermiddagen, for var del i a f sa blev det 45 min mest hela tiden tills vi insag att det nog var det som stamde bast med smattingarnas rytm. Lagg kanske hellre tidigare pa kvallen, typ sa att ni har 12 tim natt. Dessutom nar det behovs sa kan man helt sonika lagga en halvtimme tidigare pa kvallen utan att de sma marker det allra minsta 8) -- tips fran AW herself om jag kommmer ihag ratt!
Behovs nog ingen extra mellis pa fm skulle jag tro. Vi gor ocksa som saatt det blir valling med en gang pa morgonen och sen macka tllsammans med mor och far vid frukosten. Da blir det stadigt i magen fram till lunch.
Lycka till med schemat och hoppas att forkylningen snart ar ett minne blott
~Maria
Jag tycker schemat ser finfint ut -- vi har liknande tider som ditt schema fortfarande och det funkar jattebra. Jag tror bara han behover lite tid att vanja sig sa ordnar det sig.
Mitt tips ar att hellre utnyttja marginalkvartarna sa mycket det gar, precis som JH foreslar, an att lagga in extra 5-min-lurar, trots att han ar sjuk -- om det gar. Pa sa satt sa funkar schemat battre snabbare.
Ett annat tips fran var erfarenhet ar att det ar svart att ha en lang lur pa eftermiddagen, for var del i a f sa blev det 45 min mest hela tiden tills vi insag att det nog var det som stamde bast med smattingarnas rytm. Lagg kanske hellre tidigare pa kvallen, typ sa att ni har 12 tim natt. Dessutom nar det behovs sa kan man helt sonika lagga en halvtimme tidigare pa kvallen utan att de sma marker det allra minsta 8) -- tips fran AW herself om jag kommmer ihag ratt!
Behovs nog ingen extra mellis pa fm skulle jag tro. Vi gor ocksa som saatt det blir valling med en gang pa morgonen och sen macka tllsammans med mor och far vid frukosten. Da blir det stadigt i magen fram till lunch.
Lycka till med schemat och hoppas att forkylningen snart ar ett minne blott
~Maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:)
efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder